Záhadný objev ve vesmíru. Úlomek planety ve tvaru sušenky

Foto: AFP PHOTO / EUROPEAN SOUTHERN OBSERVATORY / M. Kornmesser, Profimedia.cz

Umělecké zobrazení mezihvězdného tělesa Oumuamua 1I/2017 U1.

Mezihvězdné těleso objevené v říjnu 2017 havajským teleskopem je podle vědců tvořeno takzvaným dusíkovým ledem a jde o úlomek exoplanety podobné Plutu. Kromě složení mají vědci také lepší představu o jeho tvaru nebo vzniku.

Ani kometa, ani asteroid nebo úlomek vesmírné lodi mimozemšťanů. Podle vědců se v případě záhadného objektu Oumuamua jednalo o úlomek exoplanety, tedy planety obíhající okolo jiné hvězdy než Slunce, podobné Plutu. Stejně tak objekt, který prvně zpozoroval 19. října 2017 teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji, neměl při průletu okolo Země tvar doutníku, jak se původně předpokládalo, ale tvar sušenky, informuje CNN. Šlo o první pozorovaný průlet mezihvězdného objektu naší sluneční soustavou.

S novým tvrzením o původu a složení tělesa přišla tento týden dvojice vědců z Arizonské státní univerzity. Steven Desch a Alan Jackson ve svých dvou zveřejněných studiích uvádějí, že objekt tvořil takzvaný dusíkový led, tedy stejně jako například povrch trpasličí planety Pluto nebo povrch Tritonu, největšího měsíce planety Neptun. K vytvoření úlomku pak mělo podle autorů studií dojít asi před půl miliardou let, přičemž kus ledu se z planety typu Pluta oddělil pravděpodobně vnější srážkou s jiným tělesem. Objekt se následně kvůli odpařování vnějších vrstev zplošťoval až do podoby, ve které ho zachytil havajský teleskop.

Jackson a Desch na základě velikosti, tvaru a vzhledu úlomku a také s ohledem na to, že pohon tělesa nebyl výrazně viditelný, jako je tomu třeba u komety, pomocí počítačové simulace zjistili, že Oumuamua je s největší pravděpodobností kusem zmrzlého dusíku, který postupně eroduje. „Fakt, že je těleso tvořeno zmrzlým dusíkem, také vysvětluje jeho neobvyklý tvar. Jak se odpařovaly vnější vrstvy, tvar se postupně zplošťoval stejně jako třeba mýdlo,“ vysvětluje Jackson. Vědci odhadli, že „setkání Oumuamua s naším Sluncem způsobilo, že objekt ztratil 95 procent své hmotnosti“.

Dusíkatý led má být ve shodě se všemi dostupnými daty o objektu, proto se vědci přiklání právě k tomuto složení. Kromě zjištění, čím byl tvořen záhadný Oumuamua, může navíc studie dokládat to, že se i mimo naši sluneční soustavu nacházejí exoplanety podobné Plutu, zatím jde ale pouze o nepřímý důkaz.

Tělesem, které vědci pojmenovali 1I/2017 U1 nebo také Oumuamua, což v jazyce havajských domorodců znamená „posel, který zdálky dorazil jako první“, už se zabývala studie zveřejněná v časopise Nature Astronomy v roce 2020. Astronomové Jün Čangová z Observatoře na Azurovém pobřeží ve Francii a Douglas Lin z Kalifornské univerzity v Santa Cruz už tehdy tvrdili, že objekt vznikl mimo naši sluneční soustavu, protože jeho rychlost a dráha naznačovaly, že neobíhá kolem Slunce. Došli k tomu na základě počítačových animací.

Nejdříve se u tělesa Oumuamua předpokládalo, že jde o kometu. Tomu ale nenasvědčovala nezvyklá dráha letu a absence charakteristického chvostu komety. „Oumuamua se od komet lišil mimo jiné tím, že při vstupu do naší sluneční soustavy měl nižší rychlost. Kdyby cestoval mezihvězdným prostorem více než miliardu let jako kometa, byla by jeho rychlost mnohem vyšší,“ cituje CNN jednoho z autorů studie, profesora Stevena Desche.

Rázem se tak začalo objevovat množství spekulací, čím tedy Oumuamua doopravdy je. Kromě teorie, že jde o asteroid, se stále více zpráv zabývalo možným „mimozemským“ a umělým původem tělesa. Největším zastáncem tohoto výkladu je profesor z Harvardské univerzity a teoretický fyzik Avi Loeb, který svá tvrzení shrnuje ve své nové knize Extraterrestrial: The First Sign of Intelligent Life Beyond Earth (Mimozemšťan: První známka inteligentního života mimo Zemi).

„Pokud zkoumáme něco, co jsme dosud neviděli, musíme nechat hypotézu o umělém původu na stole a shromáždit více důkazů,“ uvedl Loeb pro deník The Guardian. „Neexistují žádné důkazy, které by poukazovaly na to, že Oumuamua je mimozemská technologie,“ oponují vědci ve své studii. „Ve vědě je důležité nedělat rychlé závěry,“ řekl CNN Desch. „Trvalo dva nebo tři roky, než jsme přišli na přirozené vysvětlení, tedy že jde o kus dusíkového ledu. To ve vědě není tak dlouhá doba, a bylo tak ještě příliš brzy na to, abychom řekli, že jsme vyčerpali všechna přirozená vysvětlení,“ dodal Desch.

Stejně tak vědci ve své studii poukázali na to, že Oumuamua měl během průletu okolo Země jiný tvar, než se předpokládalo. Podle původních zpráv mělo mít těleso tvar podobný například doutníku. Když byl ale záhadný vesmírný objekt nejblíže Zemi, měla být jeho šířka šestkrát větší než jeho tloušťka. „Tedy zhruba tvar sušenky Oreo,“ poznamenal pro The Guardian Desch.

Aktuálně se podle výpočtů astronomů nachází Oumuamua za oběžnou dráhou Uranu, těleso tak už není možné zahlédnout ani pomocí Hubbleova vesmírného dalekohledu. Vědci se tak při dalším výzkumu mohou spoléhat pouze na již získaná data. Objekt má podle vědců naši sluneční soustavu opustit okolo roku 2040.

V pozorování podobných objektů může v budoucnu podle CNN výrazně pomoci dalekohled Vera C. Rubin Observatory v Chile. Připravovaný největší dalekohled na světě s hlavním zrcadlem o průměru 8,4 metru bude schopný pořídit celooblohovou přehlídku. Do plného provozu má vstoupit v roce 2022. „Doufáme, že zhruba za deset let můžeme získat statistiky o tom, jaké druhy objektů prolétávají naší sluneční soustavou a zda jsou kusy dusíkového ledu vzácné, nebo jde o běžný jev,“ cituje CNN Jacksona.