Hlavní obsah

EU se shodla na nové emisní normě, limity nebudou tak přísné

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Reklama

aktualizováno •

„Zásadním způsobem jsme okleštili původní návrh Evropské komise k Euro 7,“ řekl Alexandr Vondra (ODS), zpravodaj normy v Evropském parlamentu.

Článek

Zástupci členských států Evropské unie a europoslanci se v pondělí shodli na nové emisní normě. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu. Rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy. I české automobilky tedy budou mít více času připravit se na nová pravidla.

„Zásadním způsobem jsme okleštili původní návrh Evropské komise k Euro 7 tak, aby zůstala zachována dostupnost, zejména cenová, menších automobilů, včetně nových aut se spalovacími motory ještě v dalších letech, a aby to nedestabilizovalo automobilový průmysl. Tedy aby skutečně měl čas se připravit na transformační kroky,“ uvedl Alexandr Vondra (ODS), zpravodaj normy v Evropském parlamentu.

Při vyjednávání o normě se podařilo dosáhnout kompromisu, v některých pozicích ustoupila Rada EU, v jiných zase Evropský parlament. Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6, a to včetně limitů testování, vyplývá z konečné verze předpisu.

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) označilo dohodu za „významný milník v zavádění světově nejpřísnějších emisních standardů“, díky němuž získají výrobci jistotu pro plánování své další strategie. „Největších zlepšení kvality vzduchu bude dosaženo vyřazením starých vozů na silnicích v EU a rychlou elektrifikací,“ uvedla šéfka sdružení Sigrid de Vriesová.

Zástupci firem dodávajících automobilové části naproti tomu doufali, že z původního návrhu komise by se do konečné dohody mohlo dostat více. „Je pozitivní vidět pokrok u limitů pro (emisní) částice z brzd… I tak by však byly větší ambice technicky a ekonomicky proveditelné,“ uvedl Benjamin Krieger, generální tajemník Evropské asociace dodavatelů automobilových součástek a systémů (CLEPA).

Výrazně kriticky se k dojednanému textu staví zástupci organizací pro ochranu ovzduší. Zatímco původní návrh mohl podle nich zlepšit čistotu vzduchu v Evropě a předejít řadě předčasných úmrtí, finální kompromis žádné podstatné zlepšení nepřináší.

„Standard Euro 7 schválený zákonodárci umožní firmám vydávat za ekologická vozidla, která ve skutečnosti nebudou o nic čistší,“ řekl podle ČTK šéf automobilové sekce organizace Transport&Environment Lucien Mathieu. Za jediný drobný posun označila jeho organizace fakt, že Euro 7 bude počítat do limitů i částice o menší velikosti než dosavadní norma.

Reklama

Doporučované