Hlavní obsah

Německo schválilo nástupce „superlevné“ jízdenky, bude stát 49 eur

Foto: Profimedia.cz

Německo zavede příští rok celostátní jízdenku za 49 eur měsíčně.

Reklama

Německo už zná nástupce úspěšného projektu „superlevné“ jízdenky za 9 eur. Od příštího roku bude po celé zemi fungovat tzv. „Deutschland ticket“. Vyjde na 49 eur měsíčně a platí jak na MHD, tak i vlaky nebo autobusy.

Článek

Německý experiment s letní jízdenkou za devět eur (asi 220 korun) se setkal s nevídaným úspěchem, co se týká boje se změnou klimatu a inflací. Zájem o ní předčil očekávání, prodalo se jich přibližně 52 milionů.

Nyní Německo schválilo jejího dlouho probíraného nástupce. Německý kancléř Olaf Scholz se dnes s regiony dohodl na zavedení jízdenky za 49 eur (zhruba 1 200 Kč), za kterou je možné využívat dopravu po celém Německu.

Měsíční jízdenka, která platí na MHD, autobusy a regionální vlaky, se bude prodávat pod názvem „Deutschland ticket“ (německá jízdenka), informoval deník The Spiegel. Zavedení je podle vyjádření plánováno „co nejdříve“, což by mohlo být již 1. ledna příštího roku, píše deník.

Držitelé jízdenky podle deníku Die Zeit nebudou muset brát ohledy na tarifní zóny nebo kupovat více jízdenek, na cesty vlakem nebo autobusem postačí jedna. „Ještě nikdy nebylo používání autobusů a železnic tak snadné jako s touto jízdenkou Deutschland ticket,“ řekl podle Spiegelu německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP).

Jízdenku bude možné zrušit každý měsíc a na rozdíl od letní verze bude fungovat jen v digitální podobě. Ministři dopravy se shodli, že jízdenka bude zkušebně fungovat dva roky.

Úspěchy superlevné jízdenky

Německý experiment se zlevněnou jízdenkou pomohl za tři měsíce trvání ušetřit celkem 1,8 milionu tun emisí CO2, tvrdí průzkum. „Náš dosud nejlepší nápad,“ tvrdí spolkový kancléř. Ozývají se ovšem i kritické hlasy.

Od úspěšného letního projektu se diskutovalo o možnostech pokračování levných jízdenek, které ale nebudou představovat tak silnou zátěž pro rozpočet.

Schválení nového jízdného se tak táhlo několik měsíců kvůli otázce financování. Spolkové země požadovaly z Berlína více peněz, protože se obávaly, že by se kvůli nedostatečnému financování zastavily investice do hromadné dopravy a že by mohly být i rušeny železniční spoje. Scholz žádosti na středečním jednání vyhověl.

Scholz ve středu s premiéry všech 16 spolkových zemí schválil zavedení jízdenek spolu s dalšími opatřeními, která mají Němcům pomoci zvládnout inflaci a energetickou krizi. Dohodli se mimo jiné také na zásadách vyplácení kompenzací domácnostem a podnikům za vysoké ceny plynu, elektřiny a vytápění.

Reklama

Související témata:

Doporučované