Hlavní obsah

Od Příběhu hraček ke smrtící zbrani. Jak Pixar pomohl vývoji vojenských dronů

Foto: Shutterstock.com

Příběh hraček, ilustrační foto.

Modelovací technologie RenderMan, která rozpohybovala hračky v legendárním filmu Příběh hraček studia Pixar, byla klíčová ve vývoji bezpilotních letounů. Díky ní dnes dokážou drony mířit s větší přesností.

Článek

Animované filmy studia Pixar a vojenské drony mají něco společného. Jedná se o technologii 3D rendering, která byla poprvé použita u filmů jako Příběh hraček a Hledá se Nemo, ale zároveň je zásadním mechanismem, podle kterého bezpilotní letouny zaměřují své cíle a staly se díky ní smrtícím nástrojem používaným ve válkách, jako jsou ty v Gaze či na Ukrajině, píše deník El País.

V roce 1995 Pixar vydal první celovečerní film Příběh hraček zcela vytvořený pomocí počítačové animace. Díky softwaru označovanému RenderMan docílili autoři přesvědčivého zachycení detailů jako lesk nebo textura kůže či vlasů, ale také přirozenosti v pohybu animovaných postav. RenderMan vyvinuli výzkumníci na univerzitě v Utahu již během 70. let. Projekt byl z velké části financován americkou Agenturou pro pokročilé výzkumné projekty v oblasti obrany (DARPA).

Jedním z výzkumníků podílejících se na RenderManu byl i vědec vietnamského původu Bùi Tường Phong, který vytvořil specifické algoritmy stínování a osvětlení, ty jsou již půl století základem počítačově animovaných filmů a 3D videoher. Stejný systém, který dokázal rozpohybovat skupinu hraček po místnosti, lze použít k zobrazení rozeznávání objektů ve 3D mapě a přesnějšímu zaměřování cílů s extrémní přesností. Pixar tuto informaci pro El País odmítl komentovat.

Propojení mezi americkým filmovým průmyslem a armádou se v 90. letech po rozpadu Sovětského svazu proměnilo a vojenské výdobytky neměly sloužit pouze národní obraně, ale měly být uplatnitelné i v komerčním sektoru. „Propojení mezi vojenským a počítačovým průmyslem, konkrétně v oblasti počítačové grafiky, je realitou,“ popisuje Jacob Berkeley, profesor filmu a médií na Kalifornské univerzitě a specialista na historii počítačové grafiky.

Faktem je, že technologii RenderMan vytvořili výzkumníci s vojenským účelem. „Existuje přímá souvislost mezi filmem Příběh hraček a drony, které identifikují a střílejí děti v Gaze,“ říká Samantha Youssefová, kanadská režisérka animovaných filmů. Zmínka o Gaze není náhodná. Odkazuje na zprávu OSN a svědectví lékařů potvrzující, že od začátku války bylo ošetřeno více než sto dětí se střelnými zraněními, jež odpovídají zásahu sniper dronů z velké vzdálenosti.

Související témata:
Toy Story (film)

Doporučované