Hlavní obsah

Putin přesedl z letadla do svého obrněného vlaku

Foto: Locomotive74, Shutterstock.com

Osobní vlak v Rusku. Podle novinářů z Dossier Center se Putinův vlak podobá běžným soupravám. Snímek je ilustrační.

Reklama

Větší možnost utajení a bezpečnosti zřejmě přesvědčila ruského prezidenta, aby na svých cestách častěji využíval svého obrněného vlaku. Novináři pátrali po tom, jak vlastně vlak vypadá.

Článek

Ruský prezident Vladimir Putin stále častěji cestuje svým obrněným vlakem namísto letadla. Svůj speciálně upravený rychlík začal aktivně používat od srpna 2021, kdy se Rusko chystalo na invazi na Ukrajinu a přesouvalo velké množství vojsk k jejím hranicím.

Podle nedávných zjištění projektu Dossier Center, jehož závěry cituje server Meduza, byl speciální vlak naposledy modernizován v roce 2015, ale Putin ho začal pravidelně využívat až v době před začátkem invaze. Dossier Center financuje Putinův kritik a bývalý ruský oligarcha Michail Chodorkovskij.

Podle zdroje projektu blízkého Kremlu jsou často Putinovy cesty „spontánní a neohlášené“. Informace od stejného zdroje rovněž poukazují na to, že prezident používal vlak od začátku války velmi často, zejména k cestám do svého sídla u Valdajského jezera.

Putina k cestování vlakem podle novinářů motivuje zejména snaha o utajení a zajištění bezpečnosti: zatímco letadla lze sledovat prostřednictvím letových dat, u osobních vlaků žádná taková varianta neexistuje.

Existence obrněného vlaku není žádným tajemstvím. Například v listopadu 2019 uspořádal tehdejší předseda ruské vlády Dmitrij Medveděv oficiální schůzku ve vlakové zasedací místnosti.

Sám Putin se ve vlaku nechal naposledy vyfotit v roce 2012, jednalo se však o jeho starší verzi, která později prošla modernizací. Kremelská tisková služba ale nikdy nezveřejnila žádné fotografie jeho exteriéru.

Stejný vzhled, více lokomotiv

Vizuálně je však podle zjištění Dossier Center Putinův vlak téměř k nerozeznání od ostatních vlaků Ruských drah, které jsou natřeny šedou barvou s jediným červeným pruhem. Přesto některé znaky prezidentský vlak odlišují. Jelikož jeho hlavní vozy jsou pancéřované, vyžaduje toto zatížení šestiosou konfiguraci namísto obvyklých čtyř os, jež se vyskytují u běžných vagonů.

Podle novinářů lze také vlak rozeznat podle krytých antén na střeše. Součástí vlaku je mimo jiné prezidentův vůz s ložnicí a konferenční místností, další vůz pro cestující a také komunikační vůz. K tažení vlaku je potřeba až tří lokomotiv.

Prezidentův vlak má zároveň nejvyšší prioritu v jízdních řádech: aby se Putin mohl pohybovat maximální rychlostí a bez zastávek, všechny ostatní jízdní řády se tomu přizpůsobují.

Putinův nedávný projev

Ruský prezident Vladimir Putin využil 80. výročí vítězství Sovětského svazu v bitvě u Stalingradu k tomu, aby varoval západní státy před zapojením do války na Ukrajině.

Novináři z Dossier Center nedávno zaznamenali kryté antény a také vozy se šesti osami na osobním vlaku, taženém jednou elektrickou a dvěma dieselovými lokomotivami. Detailnější snímky tohoto vlaku ukazují, že je označen logem společnosti Grand Service Express. Jedná se o společnost napojenou na Jurije Kovalčuka, starého Putinova přítele, jehož rozličné korporátní struktury spravují Putinův údajný majetek, včetně jeho neoficiálních sídel (např. palác v Gelendžiku) a několika jachet.

Zdroj blízký Putinovi, jenž hovořil s novináři z Dossier Center, nepotvrdil, že vlak Grand Service Express je stoprocentně prezidentovým pancéřovým vlakem, poukázal však na přítomnost skrytých antén a speciálních vagonů a uvedl, že navenek souprava skutečně připomíná Putinův obrněný vlak.

Koleje pro Putina

S dalším zjištěním souvisejícím s Putinovými toulkami po ruských železnicích přišel tento týden také investigativní portál Proekt. Podle něj vybudovaly ruské úřady během posledního desetiletí několik speciálních železničních tratí, které vedou k různým rezidencím Vladimira Putina, a také několik tajných vlakových stanic v blízkosti těchto rezidencí.

V roce 2019 vzniklo poblíž zmíněného Putinova sídla u Valdajského jezera vlakové nádraží s heliportem a také trať vedoucí k nádraží. Několik místních obyvatel potvrdilo novinářům, že trať slouží výhradně k přepravě prezidenta.

Ze satelitních snímků vyplývá, že další tajná stanice vznikla v roce 2015 poblíž Putinova opulentního sídla Novo-Ogarjovo v Moskevské oblasti. Zastávka údajně leží na pozemku, který zabrala ruská federální vláda na pokyn tehdejšího premiéra Dmitrije Medveděva.

V roce 2017 pak bylo poblíž Putinova letního sídla v Soči postaveno skryté železniční nástupiště, oddělené vysokým plotem od tratí používaných klasickými osobními vlaky.

Reklama

Doporučované