Hlavní obsah

Rusko mění vojenské zásobovací trasy. Provoz na Krymském mostě je minimální

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Shutterstock.com

Krymský nebo též Kerčský most spojuje Rusko s ukrajinským poloostrovem Krym.

Podle ukrajinské zpravodajské agentury Molfar není na Kerčském mostě, který Rusko vybudovalo po anexi Krymu, téměř žádný provoz. Pro ukrajinské jednotky, které bojují s nedostatkem munice, proto již nemusí představovat účinný cíl.

Článek

Rusko přestalo používat Krymský most k přepravě vojenské techniky na frontovou linii a místo toho využívá pozemní trasy v okupovaných částech východní Ukrajiny, informoval deník The Independent. Odvolává se při tom na ukrajinskou organizaci Molfar, která dění na frontě analyzuje mimo jiné i pomocí satelitních snímků.

Most, nazývaný také Kerčský, spojuje ruskou pevninu s Ruskem okupovaným poloostrovem Krym a byl dlouho klíčovou zásobovací trasou pro ruskou armádu na Ukrajině. Po opakovaných útocích Ukrajiny na most ale Moskva k zásobování frontových linií podle webu The Independent začala využívat jiné, pozemní cesty.

Snímky pořízené satelitními specialisty společnosti Maxar, které organizace Molfar analyzovala a poskytla webu, ukazují, že ani po železniční trati na mostu nejezdí téměř žádné vojenské nákladní vlaky, a to již déle než tři měsíce. Za toto období byl přes most 29. února spatřen pouze jediný ruský nákladní vlak, který převážel přibližně 55 vagonů s pohonnými hmotami.

Uzavření mostu na začátku letošního roku je následkem útoku Ukrajiny z loňského 17. července. Tehdy na něj ukrajinské síly zaútočily pomocí dronů a vyhodily do povětří část vozovky a železniční trať. Rusko předtím po mostě denně přepravovalo více než 40 vlaků převážejících zbraně, uvedl šéf ukrajinské bezpečnostní služby Vasyl Maliuk.

Rozhodnutí přestat využívat Kerčský most k zásobování ruských sil souvisí také s nárůstem nákladní dopravy přes Taman v Rostovské oblasti, řekl deníku The Independent generální ředitel společnosti Molfar Artem Starosiek. Kyjev by měl nyní zaměřit svou pozornost na Melitopol, Berďansk a Mariupol, kde Rusko pokládá nové železniční tratě, dodal.

Stavba 19 kilometrů dlouhého mostu byla zahájena po nezákonné anexi a okupaci Krymu v roce 2014 a dokončena v roce 2018. Už v říjnu 2022 byl most při ukrajinských úderech silně poškozen.

Doporučované