Hlavní obsah

Vtip, nebo sabotáž? Poláci vyšetřují falešné signály k zastavení vlaků

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Flickr.com/Krzysztof D./CC BY-NC 2.0

V Polsku došlo k sérii incidentů na železnici (ilustrační foto).

Reklama

Polské železnice hlásí sérii incidentů, při kterých někdo rádiovým signálem nouzově zastavuje provoz vlaků. Média píšou o chaosu. Věc vyšetřuje i tajná služba.

Článek

Zatím naposledy se vlaky náhle zastavily v neděli dopoledne. Konkrétně šlo o pět osobních vlaků a jeden nákladní na trase od hranice s Běloruskem do polského vnitrozemí.

Stejná situace se stala také v sobotu večer na severu země, kdy zastavil nákladní vlak, a ještě o den dřív, kdy se zastavily vlaky v okolí Štětína na severozápadě země. Zpoždění pak mělo na 20 spojů a na dvě hodiny se z bezpečnostních důvodů zastavila nákladní doprava.

Signál „radio-stop“

Ve všech případech se provoz na železnici zastavil kvůli signálu „radio-stop“, tedy rádiové signalizaci, kterou polské železnice používají pro dálkový pokyn okamžitého nouzového zastavení vlaku.

Zabezpečovací systém, jejž polské dráhy PKP používají, při použití začne vysílat rádiem signál tří po sobě jdoucích tónů s různou frekvencí, které se cyklicky opakují. To u vlaků v dosahu spustí automatická brzdná zařízení.

Problém je, že ve zmíněných případech nevyslaly signál polské dráhy, ale bezdůvodně radiotelefonem zatím neznámý narušitel provozu na železnici.

Celou věc začala vyšetřovat polská civilní kontrarozvědka ABW ve spolupráci s polskými dráhami PKP, policií, úřadem pro elektrokomunikaci a ostrahou železnice.

List Gazeta Wyborcza navíc o pátečním incidentu uvedl, že pracovníci dráhy měli kromě signálu slyšet také ruskou hymnu a úryvky z projevu Vladimira Putina. Mluvčí polských drah Karol Jakubowski uvedl, že se věc prošetřuje.

Věc řeší kontrarozvědka

Podle Stanisława Żaryna, zástupce polského ministra koordinujícího tajné služby, se teď vyšetřuje povaha incidentů.

„V tuhle chvíli nevylučujeme žádné scénáře. Záležitost se musí prošetřit, a k tomu jsou činnosti, které podniká (civilní kontrarozvědka) ABW,“ uvedl v sobotu.

Zdůraznil, že zastavení vlaků neznamenalo bezpečnostní ohrožení pro cestující ani železniční dopravu.

„Neoprávněné použití komunikačního systému destabilizovalo část železničního provozu a je potřeba jej objasnit vzhledem k aktuálnímu stavu ohrožení polského státu, vzhledem k výzvám, které jsou v současnosti spojeny s akcemi namířenými proti Polsku,“ dodal Żaryn.

„Chaos na železnici“

Polský list Rzeczpospolita píše, že zastavení vlaků rádiovým signálem je jen část z vícero incidentů. „Tento týden abyste měli strach sednout do vlaku,“ píšou noviny.

Podle listu se prohlubuje chaos na polské železnici a státní přepravce nad ním nepanuje. Svědčit o tom má čtvrteční vykolejení vlaku PKP Intercity z Bělostoku do Varšavy.

Týž den se na trati mezi Varšavou a Lodží srazil osobní vlak s nákladním. Obě neštěstí se naštěstí obešla bez vážných zranění cestujících.

Ve čtvrtek ještě došlo k vykolejení asi deseti vagonů nákladního vlaku v západním Polsku a v pátek k několika dalším incidentům, vypočítává v textu kritizujícím stav polských železnic Rzeczpospolita.

Reklama

Doporučované