V Británii se narodilo první dítě s DNA od tří lidí

Foto: Corona Borealis Studio, Shutterstock.com

Ilustrace umělého oplodnění. Dítě s DNA od tří rodičů se už v minulosti narodilo např. v Mexiku.

Ve Velké Británii se narodilo první dítě, které nese DNA tří lidí. Převratný postup oplodnění ve zkumavce (IVF) má zabránit dědičnosti nevyléčitelných chorob u dětí.

O narození dítěte informoval deník The Guardian. Díky této metodě asistované reprodukce mohou počít zdravého potomka i matky trpící genetickou poruchou mitochondriální DNA, jejichž dítě by se jinak mohlo narodit s genetickou vadou. Potvrdil to zástupce britského Úřadu pro lidské oplodnění a embryologii (HFEA).

Pro ženy postižené mutacemi mitochondrií je přirozené početí často hazardem. Některé děti se sice mohou narodit zdravé, protože zdědí jen malou část zmutovaných mitochondrií. Jiné jich však zdědí mnohem více a mohou se u nich vyvinout závažná a progresivní onemocnění.

Mitochondriální onemocnění jsou mnohdy nevyléčitelná a mohou být smrtelná během několika dnů, nebo dokonce hodin po narození dítěte. Pro některé rodiny tak existuje jediná možnost, jak mít vlastní zdravé dítě. Takzvaná léčba mitochondriálním dárcovstvím (MDT).

Mitochondrie

• Mitochondrie, které se dědí pouze po matce, lze nalézt uvnitř téměř každé buňky těla, kde přeměňují potravu na využitelnou energii.
  • „Vadné“ mitochondrie energii tělu dodávat nedokážou, a onemocnění tak obvykle nejvíce postihují tkáně, které jsou náročné na energii: mozek, srdce, svaly a játra. Porucha mitochondrií může způsobit i slepotu.

V rámci této metody umělého oplodnění lékaři využívají sperma otce, vajíčko matky a další vajíčko od náhradní matky.

Použitá technika využívá mitochondrie ze zdravého dárcovského vajíčka. Tkáň z vajíček zdravých dárkyň se použije k vytvoření embryí bez škodlivých mutací, jež by matky mohly přenést na své děti.

„Bude zajímavé zjistit, jak dobře se technika mitochondriální substituční terapie osvědčila v praxi, zda děti netrpí mitochondriálními chorobami a zda neexistuje riziko, že se u nich problémy objeví až v pozdějším věku,“ řekl pro irskou stanici RTE profesor Robin Lovell-Badge z Výzkumného ústavu Francise Cricka.

Mitochondrie mají vlastní genetickou informaci neboli DNA. To znamená, že technicky vzato takto zplozené děti zdědí DNA nejen od svých rodičů, ale jeho malou část i od dárkyně. Vědci tvrdí, že darovaná část DNA má význam pouze pro tvorbu účinných a zdravých mitochondrií. Nemá tak podle nich vliv na vnější znaky, jako je barva očí nebo podoba hlasu.

Dárkyně tak skutečně nepředstavuje „třetího rodiče“ v pravém slova smyslu. Takto počaté dítě má ve výsledné fázi procesu od dárkyně zhruba desetinu procenta DNA – asi 37 genů. Přes 99,8 procenta DNA dítěte tak stále pochází od biologických rodičů.

Etické otázky a rizika

Podle některých odborníků z Velké Británie ale experimentální forma asistované reprodukce vyvolává etické otázky a neměla by se aplikovat, píše server BBC.

Poukazují zejména na to, že změna genetické výbavy dítěte se přenášejí z generace na generaci. Někteří tvrdí, že společnost, která tyto techniky povoluje, otevírá dveře dalším formám genetické modifikace dětí.

Covid-19

Světová zdravotnická organizace v pátek oznámila, že covid-19 již nepředstavuje celosvětové ohrožení zdraví.

Skupina vědců například v časopise Science v obecné rovině varovala, že kombinace různých DNA by mohla vést ke škodlivým a nepředvídatelným vedlejším účinkům.

Vědci z univerzit v Sheffieldu a v Sussexu pak přiblížili, že špatná shoda genetické informace mezi příjemcem a mitochondriemi dárkyně může v budoucnu ovlivnit plodnost, schopnost učení i chování dítěte.

Poukazují na to, že i přes veškeré snahy se genetické vady podle nedávného výzkumu můžou na dítě přenést. Nepatrné množství mitochondrií, které se nevyhnutelně z matčina vajíčka dostane i do dárcovského vajíčka, se totiž může u dítěte v děloze množit.

Doug Turnbull, který na Newcastle University na vývoji tohoto typu léčby pracuje, ale tvrdí, že dopady rozdílných DNA nemohou být tak veliké. „Neshoda mezi mitochondriálním a jaderným genomem je potenciálním rizikem, ale osobně si nemyslím, že je to tak velké riziko, jak se říká,“ prohlásil v minulosti pro BBC.

Vztah mladých k rodině se mění

Mladí Češi jsou stále obezřetnější při uzavírání sňatků, déle také čekají s dětmi. Některým chybí motivace si vůbec hledat vztah. S manželstvím a rodinou počítají, ale nejsou pro ně tak důležité jako pro generaci jejich rodičů.

„Klinické zkušenosti jsou zatím povzbudivé, ale počet případů je příliš malý na to, aby bylo možné vyvodit definitivní závěry o bezpečnosti nebo účinnosti metody,“ řekl pro The Guardian Dagan Wells, profesor reprodukční genetiky na Oxfordské univerzitě.

Povolení ke „stvoření“ prvních dětí z DNA tří lidí lékaři z anglického Newcastlu, kteří jsou zároveň průkopníky této metody, dostali v únoru 2018.

Dítě s DNA tří rodičů se poprvé narodilo v roce 2016 díky týmu amerických doktorů v Mexiku. HFEA uvádí, že k 20. dubnu 2023 se narodilo „méně než pět“ takových dětí. Přesná čísla neuvádí, aby se zabránilo identifikaci rodin. Informaci po žádosti na základě práva na svobodný přístup k informacím získal deník The Guardian.

BBC odhaduje, že by se v budoucnu ve Velké Británii mohlo rodit až 150 takových dětí ročně. Léčbu mohou podstoupit pouze lidé, u nichž je riziko, že závažné mitochondriální onemocnění přenesou na své děti, „velmi vysoké“.