Vědci oživili hlístice. V ledu byly zamrzlé 46 tisíc let

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: MDV Edwards, Shutterstock.com

Panagrolaimus kolymaensis objevili vědci již před 20 lety. Až teď ale dokázali s přesností určit, jak jsou tyto hlístice rekordně staré. Ilustrační foto.

Vědcům se podařilo oživit hlístice, které umrzly před 46 tisíci lety. V době, kdy se po Zemi proháněli mamuti, šavlozubí tygři a obří losi, uvádí americká stanice CNN.

Hlísticím se podařilo přežít tisíce let v hloubce 40 metrů pod povrchem sibiřského permafrostu ve stavu kryptobiózy, uvedl emeritní profesor z Institutu Maxe Plancka pro molekulární buněčnou biologii a genetiku v Drážďanech Teymuras Kurzchalia a také jeden z vědců, kteří se na výzkumu rovněž podíleli, pro CNN.

„Život lze zastavit a pak začít od začátku. Jde o významný objev,“ řekl Kurzchalia a dodal, že jiné organismy, které byly dříve oživeny z tohoto stavu, přežily spíše desítky let než tisíciletí.

Vědci vzorky permafrostu nasbírali už před zhruba 20 lety a nechali je zamrzlé. Díky výpočtu úbytku atomů radioaktivního uhlíku C14 v původně živých objektech, tedy radiouhlíkovou metodou, se podařilo určit stáří hlístic právě na 46 tisíc let, píše ČTK.