Hlavní obsah

Uvázlá loď odplouvá, v Suezském průplavu se obnovuje doprava

Zaseknutá kontejnerová loď Ever Given v Suezském průplavu. (Video: AP)

 

Reklama

29. 3. 7:59
aktualizováno • 29. 3. 15:50

Šest dní po zablokování Suezského průplavu se vyprošťovací misi podařilo odstranit přepravní loď Ever Given z cesty lodní dopravě. Na uvolnění klíčového uzlu čeká 369 lodí.

Článek

Čtyři sta metrů dlouhá kontejnerová loď už nebrání přepravě v Suezském průplavu. Oznámily to egyptské úřady. Loď se nyní podle svědků citovaných agenturou Reuters nachází uprostřed kanálu.

K prvnímu uvolnění zablokovaného Suezského průplavu došlo už dnes ráno. Počin vzbudil naději, že by k obnově světově významného dopravního uzlu mohlo dojít brzy.

Zprávu o prvním uvolnění lodi potvrdil pro The Wall Street Journal předseda Úřadu pro Suezský průplav (SCA) Osama Rabie. Uvedl, že loď byla částečně uvolněna, a počin označil za „dobrou zprávu“. Dodal ale, že přestože se loď posunula, nejsou záchranné operace u konce.

Agentura Leth, která se zaměřuje na přepravu v Suezském průplavu, uvedla, že k malému průlomu došlo po zapojení dalších 10 remorkérů, bagrování písku pod lodí a využití přílivu. Na sociálních sítích kolují videa, na kterých remorkéry po prvotním úspěchu oslavně troubí.

Záchranné práce byly přitom v neděli pozastaveny, jelikož se čekalo na další remorkéry a pod přídí lodi probíhalo bagrování. Již dříve uvedli zástupci Suezského průplavu pro Reuters, že pod přídí lodi se našly masivní kameny. V prohlášení SCA uvedl, že bagrování v okolí přídě lodi bylo do hloubky až 18 metrů. K tomu, aby se loď mohla významněji posunout, přispělo 14 remorkérů a nasazení záchranné posádky.

Podle Richarda Meada z dopravního listu Lloyd's List by mohlo dojít k jejímu dalšímu posunu za „24 až 48 hodin“.

Rabie již dříve uvedl, že na uvolnění vodní cesty čeká 369 lodí. Jsou mezi nimi kontejnerové lodě, lodě na přepravu sypkých materiálů, ropné tankery či plavidla přepravující zkapalněný zemní plyn. Každý den prodlevy znamená ve světovém obchodu ztrátu v přepočtu téměř 200 miliard korun. Rabie dodal, že přepravcům zasaženým incidentem by mohly být nabídnuty slevy, ale věří, že vyšetřování ukáže, že za zablokování cesty jednou z největších kontejnerových lodí na světě není zodpovědný provozovatel kanálu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené