Hlavní obsah

17. listopad očima světových médií: Babiš jako vězeň z Azkabanu

Snímek z projevu Andreje Babiše v Národním muzeu.

17. 11. 20:04

Minulost českého premiéra v souvislosti s oslavami výročí boje za svobodu připomněla média od Slovenska až po Japonsko.

Článek

Sametové revoluci patřil téměř veškerý obsah českých médií a sociálních sítí. Nejsledovanější postavou dění byl i tentokrát Andrej Babiš, který se brzy ráno vydal na Národní třídu s nevhodně zvolenou kravatou s ruskou trikolorou. Za doprovodu pískotu a pokřikování „Táhni odtud, estébáku!“ položil květiny a pokračoval do Národního muzea.

Tam se setkal s představiteli Visegrádské čtyřky – tedy Slovenska, Polska a Maďarska a předsedou německého Spolkového sněmu Wolfgangem Schäublem. A právě Andreji Babišovi a jeho kolegům z Visegrádské čtyřky patřila velká pozornost zahraničních médií.

Slovenský deník SME dění v Česku i na Slovensku věnoval speciální přenos minutu po minutě. Z událostí v Praze vyzdvihli nepříliš vřelé přijetí Andreje Babiše na Národní třídě.

O společném osudu Československa a Polska informovala většina polských médií. Týdeník Solidarność připomíná, že v Polsku proces změn začal už v roce 1980.

Postavě Andreje Babiše a českým gastronomickým „sametovým“ specialitám patřil netradiční článek polského serveru Holistic News.

Server se zaměřil na schopnost Čechů pokojně protestovat proti vládě a oslavovat výročí s pivním speciálem „sametový ležák“ a „revoluční bagetou“.

Na druhou stranu ani Polsko neopomnělo připomenout minulost Andreje Babiše a sobotní demonstraci na Letné.

„Během protestů se na svých sociálních sítích Andrej Babiš pochlubil fotografií se slavným hercem Danielem Radcliffem, známým z filmové série o Harrym Potterovi,“ napsal server Holistic News. V titulku proto server premiéra označil jako „vězně z Azkabanu“.

Prostor dostaly oslavy sametové revoluce i na webu renomovaného listu The Guardian, který ji pojal převážně obrazově. V sérii historických snímků nazvané Sametová revoluce den po dni zveřejnili fotografie od 21. srpna do 31. prosince 1989 s popisem jednotlivých událostí.

V jiném obsáhlém článku se The Guardian věnoval vzpomínkám a myšlenkám biskupa Václava Malého, Chartě 77 a osobnosti Václava Havla. I tady dostal výrazný prostor český premiér a jeho „znepokojivá“ minulost.

Projev českého premiéra se dostal i do zpravodajské agentury AFP. Článek s titulkem „Český premiér lituje své komunistické minulosti na výročí sametové revoluce“ patřil kompletně jemu. Agentura zmínila i sobotní akci na Letné.

Německý server Deutsche Welle věnoval českým oslavám audiospeciál přímo z Národní třídy. Pohledem německých médií navzdory změnám roku 1989 v Česku panuje „frustrace, zklamání a strach, že demokracie může být v ohrožení“.

Dění ve střední Evropě se dostalo až do Japonska. O tom, že „čeští demonstranti tlačí na Babiše ve výročí sametové revoluce“ napsal server Japan Times. Podle nich byla demonstrace v předvečer výročí výrazným aktem „protestu proti populistickému miliardáři a proruskému prezidentovi“. Komunistickou stranu mající hlavní slovo v předrevolučním období zmínil jako součást současné vlády Andreje Babiše.

„Pokojným přerodem v demokracii“ označila sametovou revoluci na svém webu i zpravodajská agentura Macau. Pro své čtenáře ze zvláštní správní oblasti Čínské lidové republiky zmínili autoři také termíny jako „kupónová privatizace“ nebo „perestrojka“.

Doporučené