Hlavní obsah

Zamlžené pozadí Babišovy kampaně: klíčoví lidé se vytratili

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Obytný vůz, se kterým Andrej Babiš objíždí Českou republiku. Archivní foto.

Reklama

Článek

Blížící se boj o Pražský hrad oživil debatu o smysluplnosti přímé volby hlavy státu. Naplno do klání přitom vyrazil už i předseda hnutí ANO a expremiér Andrej Babiš. Právě jeho kampaně jsou považované za jedny z nejostřejších, ale zároveň i velmi efektivní. Co víme o jejich pozadí? A kdo teď Babišův nejbližší tým tvoří?

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Kdo patří mezi klíčové osoby, které stojí za volebními kampaněmi Andreje Babiše?
  • Kdy z týmu šéfa hnutí ANO oficiálně zmizeli dva jeho klíčoví spolupracovníci? A co napovídá tomu, že pro něj dál skrytě pracují?
  • A jestli se Babišova prezidentská kampaň zásadně liší od těch dřívějších?

O marketingovém týmu expremiéra a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše se mluví od jeho vstupu do politiky, tedy od roku 2013. Tehdy se poprvé pokusil se svým hnutím dostat do Sněmovny a nejen, že se mu to povedlo, ale dokonce získal skoro 19 % hlasů. Skončil jen kousek za vítěznou sociální demokracií.

Podle reportérky Seznam Zpráv Terezy Šídlové, která se dlouhodobě zabývá volebním marketingem a strategiemi politických stran, si Babiš na analytickou práci v kampaních vždy najímal „špičkové experty“. A kromě nich v prezidentských volbách sází třeba na schopnost přesvědčovat lidi.

Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy

Reportérka Seznam Zpráv Tereza Šídlová.

„Říkat tomu politické PR, komunikace nebo marketing je trošku eufemismus. On vlastně celou tu politiku vytváří,“ říká Šídlová.

Taková taktika se podle ní blíží americkým kampaním. „Mluví se o tom, že hlavním nástrojem (Babišových kampaní) jsou permanentní průzkumy volebních preferencí, nálad ve společnosti, jak se mění, jak reagují na jeho vystoupení. Je to velice detailně zaměřené,“ vysvětluje reportérka.

Braun, Topinka a další

Tuto taktiku do expremiérova týmu podle Šídlové už na začátku vnesl Alexander Braun – Čechoameričan, který se jako politický expert ve Spojených státech podílí třeba na kampaních Demokratické strany. Ten se spojil s byznysovým marketérem Petrem Topinkou.

„Vždy tvořili tandem,“ dodává reportérka s tím, že právě oni si mohou na vrub přičíst dnes už všeobecně známé heslo „Ano, bude líp“.

Foto: skdknick.com

Marketér Alexander Braun.

Muži, kteří se při Babišově vstupu do politiky jevili jako nepostradatelní, se ale nyní „vytratili“. Zmizeli třeba z transparentních účtů českého miliardáře, tedy z jednoho z mála zdrojů, kde mohou novináři zjišťovat, jak Babišova kampaň funguje a kdo za ní stojí.

„Pan Braun se vytratil už před volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2021. A pan Topinka nyní nefiguroval již v transparentních účtech hnutí ANO pro komunální volby,“ říká Šídlová. A upozorňuje, že nelze ověřit, proč odešli. Babiš na otázky o svém týmu totiž zásadně neodpovídá.

Podle informací z politického zákulisí se ale oba muži kolem Babiše dál pohybují. Například na komunální kampani ANO se poměrně význačně podílela firma Production Team, v jejíž vlastnické struktuře se pohybuje partnerka Petra Topinky.

V podcastu 5:59 se také dozvíte, proč marketéři Marek Prchal a Marek Hanč podle Šídlové v Babišově kampani představují jen „druhou linii“ nebo kolik expremiér na svůj tým asi vydává financí. Poslechněte si v audiu na začátku článku.

Editor a koeditor: Matěj Válek, Dominika Kubištová

Sound design a hudba: Martin Hůla

Zdroje audioukázek: Český rozhlas Radiožurnál, ČT24, ČT1 - 168 hodin, CNN Prima NEWS, Stream originals - Zprávy, Twitter - Radek Bartoníček, YouTube - ANO, YT - kampaneavolby, YT - Dynamaxcze

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast týmu Lenky Kabrhelové. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu nebo Threads.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Reklama

Doporučované