Hlavní obsah

Hudební průmysl proti umělé inteligenci. „Útok na lidskou kreativitu“

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Shutterstock.com

Jedna ze signatářek otevřeného dopisu, zpěvačka Nicki Minaj.

Reklama

Více než 200 umělců podepsalo dopis vyzývající k ochraně před umělou inteligencí. Bojí se o svá autorská práva.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Útok na lidskou kreativitu,“ zní v otevřeném dopise umělců, skladatelů a hudebních producentů, kteří protestují proti hudbě generované umělou inteligencí. Mezi signatáři se objevila jména jako Billie Eilish, Nicki Minaj nebo Zayn Malik.

Dopis sepsala Artist Rights Alliance neboli Aliance práv umělců. V něm požadují závazek technologických společností k omezení vývoje nástrojů umělé inteligence. Ty mají potenciál podkopávat nebo nahrazovat lidské skladatele a umělce. Psát texty a komponovat hudbu by totiž za člověka mohl program.

Umělá inteligence hudbu generuje, ale nikdy nevytváří. Musí být vyškolena na existujících hudebních skladbách. Na základě toho pak může vygenerovat „novou“ hudební skladbu. Výsledné dílo se tak v podstatě skládá z cizích uměleckých počinů.

„Pracující hudebníci už tak bojují o živobytí ve světě streamování a nyní jim přibude další břemeno, když se budou snažit konkurovat záplavě hluku vytvářeného AI,“ uvedla Jen Jacobsenová, výkonná ředitelka organizace Artist Rights Alliance v doprovodném prohlášení k dopisu. Podle ní může nahrazování lidských umělců generativní umělou inteligencí znehodnotit celý hudební ekosystém jak pro umělce, tak pro fanoušky.

Neetické a nezodpovědné užívání umělé inteligence může vést k podvodům se streamováním či krádežím duševního vlastnictví. Tím je v ohrožení umělcovo autorské právo. „Některé z největších a nejmocnějších společností bez povolení využívají naši práci ke trénování modelů umělé inteligence,“ píše se v otevřeném dopise. I když hudba generovaná umělou inteligencí může být méně kvalitní, mzdové náklady nahrávacích společností se sníží, protože nemusí najímat lidskou sílu.

Profesorka Jasmine Youngová, ředitelka centra Warner Music/Blavatnik Center for Music Business na Howardově univerzitě, hovořila o tom, jak by vydavatelské společnosti měly zvážit etickou hodnotu a zpeněžení struktury umělé inteligence. „AI by neměla vítězit nad skutečným umělcem a jeho kreativitou,“ zmiňuje Youngová. Podle ní by umělá inteligence měla být používána jako nástroj pro rozvoj hudebního průmyslu a lidstva jako celku.

V otevřeném dopise umělci nepožadují přísný zákaz užívání generované hudby, ale zodpovědný přístup k ní. „Věříme, že pokud je umělá inteligence používána zodpovědně, má obrovský potenciál k rozvoji lidské kreativity,“ zaznělo v dopisu.

Mezi signatáři dopisu byli i pozůstalí zastupující již zesnulé umělce. V hudebním průmyslu se totiž už několik let vede etická diskuze o používání podobizny umělce po jeho smrti. Například v minulém roce využili hudební producenti generativní umělé inteligence, když izolovali vokály Johna Lennona ze staré demo skladby a použili je k vytvoření „nové“ písně Beatles.

Své jméno k dopisu připojili umělci, skladatelé a producenti všech žánrů, několika generací a několika kontinentů, od mladších umělců jako Ayra Starr až po legendy jako Smokey Robinson a organizace jako HYBE.

Někteří umělci ale nevidí v umělé inteligenci takovou hrozbu. Například kanadská zpěvačka Grimes podporuje možnost pro fanoušky vytvářet hudební obsah s jejím hlasem, přičemž by si za počin měli rozdělit honoráře. Právě s tímto názorem většina signatářů dopisu nesouhlasí.

Reklama

Související témata:

Doporučované