Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nejasnosti kolem státních maturitních testů zaměstnají Ministerstvo školství hned několikrát. Cermat jedno selhání přiznal – poslední úloha v maturitě z matematiky měla více řešení. Otazníky ale panují i ohledně celkové obtížnosti testů – kvůli tomu vznikly i petice – a jedné úlohy v češtině.
Potíže tak patrně vyvolaly i větší zájem žáků o přezkoumání maturitního testu než v minulých letech.
„K 13. 6. 2025 bylo ministerstvem zaevidováno celkem 1736 žádostí o přezkum zkoušky společné části (didaktické testy),“ uvedla pro Seznam Zprávy mluvčí Ministerstva školství Veronika Lucká Loosová.
To je nejvíce od covidových maturit 2020. Loni se sešlo jen 692 žádostí.
„Žáci se letos odvolávají zejména na přehodnocení vybraných úloh, chybějící body bez uvedení důvodu nebo v případě organizačních incidentů např. na nefunkční přehrávač pro poslechovou část didaktického testu z cizího jazyka. Přibližně polovina žadatelů neuvede vůbec žádnou námitku. Ti, kteří argumentují, se nejčastěji odvolávají na to, že jim byl nesprávně započítán počet bodů v otevřených úlohách,“ dodává mluvčí Ministerstva školství.
Celkem 432 žádostí pak míří směrem k testu z matematiky. Jak už Seznam Zprávy dříve popsaly, kvůli chybně zadané poslední úloze se přidávaly body všem maturantům, i těm, kteří odpověděli špatně nebo nevyplnili žádnou odpověď.
Podle některých žáků ale řešení nebylo spravedlivé. Šlo o maturanty, kteří na poslední otázku odpověděli správně, a ztratili tak čas, ačkoliv by body dostali, i kdyby se jí vůbec nevěnovali. Seznam Zprávy problém popisovaly v textu, který si můžete přečíst v odkaze níže.
Z předběžných informací od Ministerstva školství ale plyne, že argumenty studentů spíše nevyslyší. Vyplývá to z odpovědi, kterou dostal jeden z maturantů na svou stížnost ohledně nespravedlivého postupu v rámci hodnocení poslední úlohy.
„Takové přehodnocení úloh nemohlo zpětně ovlivnit úspěšnost žáka v řešení ostatních úloh v testu,“ uvedla Štěpánka Thérová, vedoucí oddělení všeobecného vzdělávání Ministerstva školství.
„Ministerstvo nemůže ovlivnit strategii žáků týkající se výběru úloh, skutečnost, zda začnou vypracovávat úlohy popořadě či od konce, je rozhodnutím jednotlivce na základě jeho znalostí a dovedností,“ dodala Thérová v odpovědi.
Maturanti zároveň protestovali proti celkové obtížnosti maturity z matematiky. Že se letos jevil test obtížnější než v předešlých třech letech, ostatně uvedla také Nezávislá odborná komise Ministerstva školství.
Nejvíce žádostí v češtině
Největší počet stížností mířil ale na didaktický test z češtiny – konkrétně 1028. Debaty se vedly především o úloze 14.3. V ní maturanti řešili, jestli předložené tvrzení jednoznačně vychází z textu, nebo ne. Ani interní validační komise Cermatu v tom nebyla jednotná. Šlo zároveň o jedinou úlohu z celého testu, kde se rozpor řešil. K žádné změně hodnocení to ale nevedlo.
Seznam Zprávy se už dříve ředitelky Cermatu Barbory Rosůlkové ptaly, o jaký problém šlo. Odpověď jsme ale neobdrželi.
Všechny žádosti o přezkum maturitních testů, které Ministerstvu školství došly, budou úředníci individuálně posuzovat na základě celé dokumentace.
„Ministerstvo pak ověří formální i odbornou oprávněnost námitek a do 30 dnů rozhodne,“ dodává mluvčí Ministerstva školství Veronika Lucká Loosová.
V minulosti Ministerstvo školství kladně vyřizovalo žádosti jen výjimečně. Šlo vždy pouze o jednotky maturantů, kterým vyšli úředníci vstříc.