Hlavní obsah

Akademie doporučila vyslat na Oscary film Sbormistr. Jeden člen je proti

Foto: CinemArt

Ústřední postavu filmu, třináctiletou sboristku Karolínu, ztvárnila Kateřina Falbrová.

Při rozhodování, koho vyslat do boje o cenu Oscar, doporučilo prezidium České filmové a televizní akademie svým členům hlasovat pro film Sbormistr. Producent a režisér Radovan Síbrt ale kolegy vyzývá, aby krok přehodnotili.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Podle Síbrta se jeho sestra Karolína, která před časem veřejně promluvila o zneužívání v dětském sboru Bambini di Praga, nechtěně stala součástí příběhu filmu. Jeho režisér a scenárista Ondřej Provazník inspiraci děním v elitním sboru nepopírá, podle něj jsou však zobrazené situace vědomě odlišné a fiktivní.

Prezident akademie Ivo Mathé argumentuje, že ze stanov, titulu své činnosti ani ze zákona není Česká filmová a televizní akademie oprávněna působit jako morální, etický či právní arbitr. Nemůže tedy suplovat odpovědnost tvůrců či producentů, ani být prostředníkem v emočních, právních nebo reputačních sporech.

„Žádná z postav filmu není vytvořena na základě příběhu konkrétní osoby. Ústřední sesterský pár Lucie a Karolíny je fiktivní, stejně jako postavy vedlejších sboristek Anny, Katky, Simony, Judity,“ tvrdí režisér Ondřej Provazník. „Shoda jména jedné z postav s jednou z obětí je nešťastná náhoda. Při počtu obětí, u soudu 49, ale nejspíš násobně víc, se shodě bohužel ani vyhnout nejde,“ argumentuje tvůrce.

Producent Síbrt upozornil také na to, že film se s odkazem na Bohumila Kulínského jmenuje Sbormistr. Hlavní postava příběhu z prostředí dětského dívčího sboru se snaží fyzicky vypadat jako Kulínský, sbor vede společně se svojí matkou, v jejímž přípravném ansámblu si vybírá adeptky. Také tato osoba je vizuálně podobná skutečné matce Kulínského, argumentuje Síbrt.

„V případě, kdy jako filmaři pracujeme s náměty inspirovanými skutečnými tragickými událostmi, vstupujeme na území cizí bolesti. Z vlastní profesní zkušenosti, jako producent i režisér, vnímám, že je v takových případech naprosto klíčové dbát několika základních etických zásad. Především jde o souhlas a respekt vůči lidem, jejichž zkušeností se inspirujeme,“ apeluje Síbrt.

Podle producenta a režiséra je také nezbytné citlivě nakládat s identifikovatelnými znaky, jako jsou jméno, konkrétní situace nebo okolnosti, jež by mohly vést k rozpoznání předobrazu.

Podle Provazníka smyslem filmu bylo ukázat na riziko zneužívání převahy a moci. „Problém je, že modus operandi pachatelů se opakuje velmi podobně. Všude na světě, ve sborech, sportovních oddílech i jiných dětských kolektivech. Zájezd, soustředění, tábor. Děti bez ochrany rodičů a v moci dospělého,“ říká.

„Film je fikcí, ale faktem je, že obdobnou situaci reálné oběti zažily. Snažili jsme se změnit okolnosti, aby to nebylo zraňující, ale upřímně sám nevím, zda lze o tématu mluvit nebo vytvořit film bez toho, aby se to obětí takových činů vůbec nedotklo a neotevřelo to bolestivou vzpomínku,“ dodává Ondřej Provazník.

Někdejší sbormistr elitního souboru Kulínský za zneužívání nezletilých dívek dostal v roce 2009 trest 5,5 roku vězení. Vinu odmítal. Sbor v souvislosti s aférou zanikl. Tvůrce filmu zaujala protichůdná svědectví bývalých sboristek při soudním přelíčení.

Drama Sbormistr se odehrává v proslulém dívčím pěveckém sboru, který vede pětatřicátník Vítězslav Mácha v podání Juraje Loje, charismatický muž s pověstí skvělého, ale také autoritářského sbormistra. Život elitního souboru sleduje divák očima třináctileté Karolíny, která se v extrémně soutěživém kolektivu snaží prosadit a vyrovnat se tak své starší sestře.

Film měl premiéru začátkem července v hlavní soutěži karlovarského festivalu, záhy nato jej uvedla kina. V nich jej dosud vidělo zhruba 66 tisíc lidí, přičemž utržil 11,8 milionu korun.

Doporučované