Hlavní obsah

Turek na policii: Miliony za prodej a opravu Jaguaru jsem nezdanil

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Filip Turek (vpravo na srazu majitelů vozů Jaguar) tvrdí, že jen prodal auto, které dlouho vlastnil, a tak danit nemusel.

Seznam Zprávy mají záznam výpovědi Filipa Turka na policii, že miliony přijaté v hotovosti za prodej a opravy autoveterána nezdanil. Hájil se výjimkou, podle expertů však jeho činnost nese rysy podnikání, které zdanění podléhá.

Článek

Kandidát na ministra zahraničí Filip Turek stále mlží, čím se až do svých jedenatřiceti let živil.

Opakovaně mluvil o tom, že si vydělával na historických autech. Až do konce roku 2016, kdy založil svou firmu Art of Performance, však není ve veřejných rejstřících dohledatelné, že by k takovému podnikání měl oprávnění a mohl ho danit.

Nyní Seznam Zprávy získaly výpověď, v níž Turek v roce 2021 přiznal policii, že milionový obchod s historickým vozem nezdanil. Tehdy, jak informoval server Page Not Found, na Turka podal jeden z jeho zákazníků trestní oznámení. Obvinil ho ze zpronevěry 3,6 milionu korun, které mu v roce 2014 v hotovosti vyplatil za prodej a renovaci Jaguara E-type z roku 1961.

„Jelikož vozidlo Jaguar bylo dříve majetkem pana Turka a vlastnil ho několik let, peníze za prodej neúčtoval a nedanil,“ zapsali policisté výpověď nynějšího politika strany Motoristé sobě. Zda se Turek nedopustil daňových deliktů, však už policisté podle usnesení o odložení případu neřešili. Zaměřili se jen na vyvrácení zpronevěry a Turek vyvázl.

Zpronevěra nebyla, daně neřešíme

  • Proč se Turkovými daněmi policisté nezabývali, není jasné. V roce 2020 zahájili detektivové z Obvodního policejního ředitelství Praha 1 pouze úkony trestního řízení kvůli podezření ze zpronevěry.

Podle odborníků oslovených Seznam Zprávami přitom před zákonem konstrukce Turkova vysvětlení těžko obstojí. Zákon sice skutečně říká, že peníze z prodeje auta, které člověk vlastní déle než rok, se nemusí danit, avšak má to jasné hranice.

Nespokojený zákazník sice s Turkem podepsal dokument nadepsaný jako „kupní smlouva“, i sami policisté ovšem vyhodnotili, že ve skutečnosti šlo o smlouvu o dílo, protože Turek nejenom prodával auto, ale hlavně se ho zavázal zrenovovat. A u smlouvy o dílo byl v roce 2014 limit pro nedanění 30 tisíc korun za rok.

„Není rozhodné, jestli je někdo podnikatel. Stejně by měl odvést daňovou povinnost. Jsou výjimky pro příležitostné práce, kdy se to hlásit nemusí. Pokud je ale částka v milionech, nelze výjimku uplatnit,“ potvrdil v obecné rovině Seznam Zprávám právní odborník Ondřej Preuss z Univerzity Karlovy.

Foto: Seznam Zprávy

Policisté judikátem navázaným na smlouvu o dílo v roce 2021 zdůvodňovali, proč Turka neobviní ze zpronevěry.

Filip Turek navrch prodával a renovoval auta opakovaně, a z pohledu zákona by tak nemuselo jít jen o příležitostný přivýdělek, ale o neoprávněné podnikání. To je trestný čin se sazbou až dva roky vězení.

„Je to dost jednoduché. Vy můžete koupit a prodat auto, klidně ho předtím můžete napucovat a opravit. Ale jednou, například sousedovi jako výpomoc. Je definice v zákoně, která říká, že pakliže takovou činnost provozujete soustavně, na vlastní odpovědnost a za účelem dosažení zisku, v tu chvíli se jedná o podnikání,“ řekl reportérům proděkan Fakulty financí a účetnictví VŠE v Praze Ladislav Mejzlík.

Šest dalších aut

Podle výpovědi tří Turkových klientů, které reportéři shromáždili, vybral od nich dnešní politik mezi lety 2014 a 2017 v součtu téměř 8,5 milionu korun. Plyne to i z dokumentů, které Seznam Zprávy mají k dispozici.

V hlavičce smlouvy uzavřené s prvním už zmíněným nespokojeným klientem je Turek uvedený jako fyzická osoba, nikoliv živnostník. Jinak to být ani nemohlo, protože živnostenský list v té době Turek neměl.

Foto: Seznam Zprávy

Kupní smlouva, v níž Turek vystupuje jako fyzická osoba. Podle policie šlo ale o smlouvu o dílo.

Oprava aut je totiž takzvaná řemeslná živnost, na kterou je třeba mít odpovídající vzdělání nebo dlouholetou ověřenou praxi. „Celý systém je postavený na ochraně, třeba i třetích osob, kdy společnost chce, aby určitou činnost vykonávali profesionálové,“ dodal právní expert Preuss.

Turkova utajená dílna

Právě na to, že u jednoho z aut, které Turkovi svěřil, byl neodborně vyměněný čep kola za příliš krátký a špatně zabezpečený šroub, což ho mohlo za jízdy ohrozit, si stěžuje druhý Turkův klient.

Uvádí, že Turkovi postupně za renovace vozidel Tatra 613-1, Jaguar XJ 12 C, Aston Martin V8, Rolls Royce Corniche a Jaguar 420 G za tři roky vyplatil na 4,7 milionu korun, většinu opět v hotovosti.

V tomto případě jedna ze smluv zněla na „poskytnutí provozních záloh na renovace vozidel“, které muž podle kontraktu Turkovi zapůjčil. Skončilo to tím, že se nakonec po letech domohl jen vrácení nehotových vozů.

Foto: Seznam Zprávy

Seznam závad, které majitel eviduje na vozidle Jaguar 420 G, za jehož renovaci Turkovi zaplatil.

Turek podle tohoto klienta, s nímž Seznam Zprávy mluvily, provozoval tajnou dílnu, kde na autech pracovali i další lidé.

„Měl dvě garáže bez topení v bývalé traktorové stanici ve Ždánících. Radil jsem mu, že to nemůže dělat bez živnosťáku, že si musí založit firmu, protože na něj dříve nebo později někdo vlítne,“ řekl muž. I jeho identitu Seznam Zprávy chrání, protože se obává útoků Turkových příznivců.

Že prostor Turkovi skutečně pronajímal, reportérům potvrdil majitel ždánické nemovitosti.

Třetí z klientů pak reportérům potvrdil, že za nákup a renovaci dalšího vozu ještě v roce 2018 Turkovi jako fyzické osobě a zcela bez dokladů zaplatil částečně v hotovosti a částečně převodem zhruba 130 tisíc.

Všichni tři citovaní zákazníci jsou z prostředí Jaguar klubu, kterému Filip Turek dělá prezidenta.

Babiš mlčí

Seznam Zprávy se pokoušely Filipa Turka s dotazy na jeho podnikání několik dní opakovaně konfrontovat. Už minulý týden v pátek však dotazy odbyl. Když mu je položili reportéři Seznam Zpráv osobně ve Sněmovně, nic neupřesnil. Na dotaz, pod jakým subjektem podnikání s renovacemi vozů před lety provozoval, reagoval kandidát na ministra slovy, že „do toho nikomu nic není“.

Svědectví, že na renovace aut vybíral peníze on sám jako fyzická osoba, nechal také bez odpovědi. „Prosím vás, normální je mít firmu na takovéhle věci, s těmito idiotinami mě neobtěžujte, prosím,“ řekl jen reportérům.

A tento čtvrtek dopoledne si další písemně zaslané dotazy přečetl, ale stejně jako předtím na ně neodpověděl.

Zda bude po Filipu Turkovi požadovat objasnění zdroje živobytí a to, zda peníze danil, se Seznam Zprávy pokoušely zjistit také u Andreje Babiše pověřeného sestavením nové vlády. Avšak Babiš na dotazy reportérů také neodpověděl. Vláda vznikající pod jeho vedením přitom slibuje i další boj proti daňovým únikům.

Andrej Babiš chce podle informací Seznam Zpráv Turka přes sérii skandálů na post ministra zahraničí prezidentovi navrhnout. Počítá s tím, že tak problém „přehodí“ na prezidenta Petra Pavla.

Filip Turek mezitím stále odmítá říci, čím se doteď živil. Ani firmy, které vlastní dnes, totiž nevykazují výdělky ani výplaty majiteli, které by to objasňovaly.

Nesedící příjmy Filipa Turka

  • Filip Turek se dlouhodobě prezentuje sbírkou veteránů i životem na vysoké noze. Odmítá ale konkrétně vysvětlit, odkud jeho peníze pocházejí.
  • V obchodním rejstříku jsou ale na něj napsané dvě firmy Art of Performance a Transgas založené až v letech 2016 a 2017. Právě Art of Performance na svém webu uvádí, že se mimo jiné věnuje i renovacím automobilů.
  • Jak zjistily Seznam Zprávy, Turkovy firmy sídlí na adrese v centru Prahy, kde na budově chybí jakékoliv jejich označení. „Bydlí“ totiž v kanceláři advokáta Tomáše Maxy, Turkova spolužáka ze střední školy, jak reportérům potvrdil. Maxa se jinak živí jako advokát, který lidem, co jsou podezřelí z dopravních přestupků, slibuje, že jim pomůže, aby nepřišli o řidičák.
  • Turek loni jako europoslanec původně v oficiální listině zaslané europarlamentu tvrdil, že právě z těchto společností si vyplácí 10 tisíc eur měsíčně. O tři měsíce později prohlášení změnil a začal uvádět, že obdobných zhruba čtvrt milionu korun pobírá jako OSVČ za „poradenství v oblasti automobilového průmyslu“.
  • Jak už totiž dříve upozornili datoví novináři Kateřina Mahdalová a Michal Škop, tyto firmy dlouhodobě nevykazují téměř žádný zisk. Ani to, že by si z nich majitel Turek nějaké peníze vybíral.
  • Živnostenský list, který ho opravuje k širší paletě činností, si Filip Turek zřídil až loni v létě.

Doporučované