Hlavní obsah

Turek bral miliony za auta. Zda je danil, nechce politik říct

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

O tom, jak do založení své firmy podnikal v opravách autoveteránů, se Filip Turek (vlevo) odmítá bavit.

Filip Turek v minulosti podle svědků vybral miliony korun za prodej a opravy automobilů, aniž měl živnostenský list či firmu. Na dotazy, zda se nedopustil nedovoleného podnikání, či své příjmy danil, odmítá odpovědět.

Článek

V minulosti Filipa Turka se objevuje další podezření. Kandidát na ministra zahraničí ve vládě Andreje Babiše totiž odmítá vysvětlit, zda danil příjmy z prodejů a renovací aut.

Ačkoli Andrej Babiš pro svoji vládu deklaruje boj proti daňovým únikům, tři bývalí klienti Seznam Zprávám potvrdili, že nynějšímu politikovi ze strany Motoristé sobě vypláceli za jeho služby statisíce až miliony korun.

Podle podaných svědectví mu je dávali mezi lety 2014 a 2017 postupně a převážně v hotovosti. A dva z nich říkají, že když s Turkem uzavírali smlouvy, jejich prostistranou byl nynější politik jako fyzická osoba.

Potíž pro Turka je, že v té době neměl živnost, která by ho k podnikání opravňovala. Dohledatelný záznam o tom, že by sám Turek měl k případnému podnikání s auty oprávnění a mohl ho tak danit, neexistuje ve veřejných databázích státu až do Turkových jednatřiceti let, tedy do konce roku 2016. Živnostenské oprávnění měl jen mezi lety 2010 a 2012, a to na pohostinské služby.

Mně je to fakt jedno

Reportéři se přímo od Filipa Turka pokoušeli zjistit, zda příjmy od klientů zdanil, a pokud ne, jak to odůvodňuje. Turek si minulý pátek písemně zaslané dotazy Seznam Zpráv přečetl, ale do vydání tohoto textu na ně neodpověděl.

Odpověď od něho redakce nedostala, ani když se reportérům podařilo politika zastihnout přímo. Na chodbě Sněmovny po jednání o programu vznikající vlády však před dotazy prchl, aniž dal relevantní odpověď. „Mně to je fakt jedno, byznys s auty řeší byznys s auty, ne já,“ odbyl Filip Turek otázku, zda by mohl odpovědět na pár otázek v souvislosti se svým byznysem.

Na dotaz, pod jakým subjektem podnikání s renovacemi vozů před lety provozoval, pak reagoval kandidát na ministra slovy, že „do toho nikomu nic není“.

Miliony v hotovosti

Server Page not found už napsal, že miliony korun Turek vybral i od lidí, kteří s jeho službami nebyli spokojení a o peníze se s ním pak dlouho přetahovali.

Seznam Zprávy mluvily s mužem, který mezi lety 2014 a 2017 Turkovi vyplatil v součtu na 4,7 milionu korun. Reportérům potvrdil, že peníze od něj obdržel Turek jako fyzická osoba. Tehdy nebyl držitelem živnostenského listu, který by ho opravňoval k podnikání. Například oprava aut je takzvaná řemeslná živnost, na kterou je podle zákona potřeba odpovídající vzdělání, případně dlouholetá praxe v oprávněné firmě. To podle dostupných informací Turek nemá.

„Ještě v době, kdy jsem se mu snažil pomáhat, jsem mu říkal, že to takto nemůže dělat. Že si na to musí založit firmu,“ řekl reportérům jeho bývalý klient, který se s ním později rozkmotřil. Podobně jako další Turkovi zákazníci se pohyboval kolem Jaguar klubu, kterému Turek šéfuje.

A stejně mluví i další muž, jehož identitu reportéři chrání. „On tu smlouvu, co jsem s ním měl, podepsal jako fyzická osoba a bylo tam číslo jeho občanky,“ uvedl s tím, že Turek od něj postupně od roku 2014 dostal 3,6 milionu korun. V tomto případě kauza později skončila mimosoudním vyrovnáním.

Muž také popsal, že Turkovi s opravami pomáhali technici a provozoval k tomu i dílnu. To vše jsou dle expertů znaky podnikání, které je státu třeba přiznat a zdanit.

Oba citovaní mají na transakce smlouvy a další doklady, další jeho bývalý kamarád a klient však Seznam Zprávám řekl, že Turkovi ještě v roce 2018 zaplatil zhruba 130 tisíc za vůz a opravy, aniž by na to existovala faktura nebo smlouva. 

Tvrdí, že zčásti dal Turkovi peníze v hotovosti, zčásti je poslal na účet firmy Art of Performance, pod jejíž hlavičkou nyní Turek renovace nabízí. Ta ale existuje až od roku 2016 a možnost opravovat auta jí zajišťují takzvané oprávněné osoby, které na to splňují zákonné požadavky.

V rejstříku prázdno

Filip Turek opakovaně v médiích prezentoval, že ke svým penězům a k hodnotné sbírce aut přišel například levnými nákupy a pozdějšími drahými prodeji veteránů.

Příjem z prodeje auta, které kdokoliv vlastní více než rok, sice zákon od daně osvobozuje, avšak i to, jak redakci popsal prezident Komory auditorů ČR Ladislav Mejzlík, má svá jasná omezení.

Foto: Seznam Zprávy

Firma Art of Performance, prostřednictvím níž dnes Turek opravy veteránů nabízí, vznikla až před koncem roku 2016.

„Je to dost jednoduché. Vy můžete koupit a prodat auto, klidně ho předtím můžete napucovat a opravit. Ale jednou, například sousedovi jako výpomoc. Je definice v zákoně, která říká, že pakliže takovou činnost provozujete soustavně, na vlastní odpovědnost a za účelem dosažení zisku, v tu chvíli se jedná o podnikání,“ řekl proděkan Fakulty financí a účetnictví VŠE v Praze Mejzlík.

A dodal, že v takovém případě z toho plyne daňová povinnost. Zákon pamatuje i na neoprávněné podnikání, což je trestný čin, za který v krajním případě hrozí až dva roky vězení.

Ani svědectví, že na renovace aut vybíral peníze on sám jako fyzická osoba, však komentovat Turek nechtěl. „Prosím vás, normální je mít firmu na takovéhle věci, s těmito idiotinami mě neobtěžujte, prosím,“ řekl jen reportérům při už zmíněné osobní konfrontaci ve Sněmovně.

S přispěním Barbory Doubravové.

Nesedící příjmy Filipa Turka

  • Filip Turek se dlouhodobě prezentuje sbírkou veteránů i životem na vysoké noze. Odmítá ale konkrétně vysvětlit, odkud jeho peníze pocházejí.
  • V obchodním rejstříku jsou ale na něj napsané dvě firmy Art of Performance a Transgas založené až v letech 2016 a 2017. Právě Art of Performance na svém webu uvádí, že se mimo jiné věnuje i renovacím automobilů.
  • Jak zjistily Seznam Zprávy, Turkovy firmy sídlí na adrese v centru Prahy, kde na budově chybí jakékoliv jejich označení. „Bydlí“ totiž v kanceláři advokáta Tomáše Maxy, Turkova spolužáka ze střední školy, jak reportérům potvrdil. Maxa se jinak živí jako advokát, který lidem, co jsou podezřelí z dopravních přestupků, slibuje, že jim pomůže, aby nepřišli o řidičák.
  • Turek loni jako europoslanec původně v oficiální listině zaslané europarlamentu tvrdil, že právě z těchto společností si vyplácí 10 tisíc eur měsíčně. O tři měsíce později prohlášení změnil a začal uvádět, že obdobných zhruba čtvrt milionu korun pobírá jako OSVČ za „poradenství v oblasti automobilového průmyslu“.
  • Jak už totiž dříve upozornili datoví novináři Kateřina Mahdalová a Michal Škop, tyto firmy dlouhodobě nevykazují téměř žádný zisk. Ani to, že by si z nich majitel Turek nějaké peníze vybíral.
  • Živnostenský list, který ho opravuje k širší paletě činností, si Filip Turek zřídil až loni v létě.
Související témata:

Doporučované