Článek
Americký technologický gigant Apple začal spolupracovat na rozplétání jedné z největších tuzemských byznysových kauz. Týká se elektroniky stejné značky za miliardy korun, která před dvěma roky zmizela ve spletitých obchodních sítích okolo e-shopu Mamut.cz.
Internetový obchod Mamut (provozovaný společností Mammoth) a jeho partnerské firmy patřily mezi významné odběratele zařízení značky Apple. Do dodavatelských řetězců okolo Mamutu byla zapojena řada firem včetně velkých jmen tuzemského byznysu, jako je operátor T-Mobile nebo skupina J&T.
Samotný Mamut patří do skupiny Plus4U miliardáře Vladimíra Kováře. Plus4U se dříve řadila do Kovářovy širší skupiny Unicorn. Od vypuknutí kauzy se snaží obě sesterské skupiny Unicorn a Plus4U držet od sebe co nejvíce stranou. Opakovaně zdůrazňují, že kromě majitele spolu nemají nic společného.
Dodávaná elektronika nekončila v Mamutu. Přes e-shop směřovala do dalších společností podnikatele Břetislava Janouška, který byl na čas dokonce součástí vedení koncernu Unicorn a měl blízko i ke klíčovým manažerům T-Mobilu i společnosti J&T Leasing.
Z Janouškových firem zmizelo 107 tisíc iPhonů a 361 tisíc sluchátek AirPods neznámo kam. Dodavatelé hlásí škodu za miliardu korun. Všichni, včetně majitele Mamutu, se označují za poškozenou stranu. Kauzu do jejího propuknutí v roce 2023 vyšetřuje Národní centrála proti organizovanému zločinu.

Zjednodušené obchodní schéma okolo e-shopu Mamut.cz.
Kam elektronika zmizela ani kdo na tom vydělal, zatím není zřejmé. Policie dosud nikoho neobvinila.
„Ve věci lze sdělit, že předmět prověřování se stále a více potvrzuje. Policejní orgán, prozatím, než budou ukončeny nezbytné úkony trestního řízení, trestní stíhání vůči konkrétním osobám nezahájil,“ sdělil na dotaz SZ Byznys státní zástupce Boris Havel z Vrchního státního zastupitelství v Praze, které případ dozoruje.
V kauze opakovaně zaznívají hlavně ze strany skupiny Plus4U pochybnosti, zda byla ztracená zařízení skutečně dodána. Jinými slovy, jestli dodávky iPhonů a sluchátek nebyly jen fiktivní. Plus4U v této souvislosti upozorňuje na to, že velká část dodávek prošla Mamutem jen papírově, ve skutečnosti ale směřovaly do firem v koncové části řetězce.
Telefony v provozu
Navíc nebylo zřejmé, co se s elektronikou s nakousnutým jablkem ve znaku nakonec stalo. Sice existoval předpoklad, že neskončila zakopaná v zemi, zároveň ale chyběl důkaz o tom, že se dostala ke koncovým uživatelům. To se však nyní změnilo.
Klíč ke zmizelým zařízením má výrobce Apple. A to pomocí dvou unikátních identifikačních čísel, která má každý mobilní telefon: je to sériové číslo a číslo IMEI (International Mobile Equipment Identity). Obě tato čísla mohou pomoci vystopovat odcizená zařízení připojená do sítě.
Dosud však nebylo jasné, do jaké míry Apple při vyšetřování případu poskytuje součinnost. Samotná firma na žádné otázky ohledně kauzy nereaguje.
Redakce SZ Byznys však nyní měla možnost nahlédnout do dokumentů, které ukazují, že Apple při objasňování případu pomáhá. Jedním z těchto dokumentů byl přehled významné části elektroniky dodané prostřednictvím Mamutu, v němž Apple sdělil datum aktivace příslušného zařízení.
Nejvíce zařízení bylo uvedeno do provozu v roce 2022. Tedy v období, kdy dodávky do Mamutu vrcholily. Zajímavostí je, že malá část iPhonů dodaných do Mamutu byla aktivována až letos. Dokumenty, s nimiž se redakce měla možnost seznámit, neuvádějí místo, kde byly telefony aktivovány.
Policie ani státní zastupitelství na otázky ohledně spolupráce s Applem nereagovaly. Vstřícný přístup americké firmy ale potvrdila společnost General Technologies, která na objednávku od T-Mobile zajišťovala dodávky pro Mamut.
„Mohu potvrdit, že společnost Apple potvrdila, že mobilní telefony iPhone dodávané mým klientem byly po jejich prodeji aktivovány, což opět vylučuje argument řady účastníků kauzy Mammoth týkající se údajného fiktivního plnění,“ uvedl ve vyjádření pro SZ Byznys advokát General Technologies Jakub Hlína z kanceláře Clay & Partners.
„Pokud byla zařízení aktivována, nemá tato informace z pohledu našich argumentů žádnou vypovídací hodnotu. Samotná aktivace zařízení nevypovídá, kdo zařízení aktivoval či od koho je nabyl,“ reagoval mluvčí Plus4U Jan Charvát.
Soud o dodávky
Právě společnost General Technologies nedávno vyhrála pravomocně soud nad T-Mobilem. Operátor u soudu zpochybňoval, zda firma General Technologies telefony skutečně Mamutu dodala.
„Vydaná rozhodnutí považujeme za průlomová, neboť jimi byla potvrzena průkaznost dokumentace, kterou klient v souvislosti s dodávkami hardware disponuje. V neposlední řadě těmito soudními rozhodnutími byla vyvrácena celá řada spekulací kolující okolo našeho klienta, kterými se faktičtí viníci nastalé situace snaží odvést pozornost od vlastních problémů. Klient popírá, že by se účastnil jakýchkoliv pochybných transakcí, naopak každá jednotlivá dodávka hardware byla konkrétně a transparentně zdokumentována od okamžiku pořízení zařízení až po jeho dodání společnosti,“ komentoval právní zástupce General Technologies Jakub Hlína.
Rovněž T-Mobile, přestože ve sporu s General Technologies prohrál, paradoxně rozsudek přivítal. A připomněl, že to není poprvé, kdy soud potvrdil dodávky do Mamutu.
„Vítáme nyní již třetí soudní rozhodnutí, které potvrzuje, že hardware byl dodán do centrálního skladu skupiny Unicorn. Za tento hardware by mělo být zaplaceno a nikoli posílat společnost do insolvence a mazat manažery z webu. Když jsem si něco pořídil, tak bych za to také měl zaplatit,“ sdělil advokát T-Mobilu Jan Šturm z kanceláře Havel & Partners.
„Aktuální soudní rozhodnutí je důležité zejména z toho pohledu, že soudy potvrdily, že hardware existoval a byl do e-shopu Mammoth dodán, konkrétně byl dodán do centrálního skladu skupiny Unicorn,“ doplnila mluvčí společnosti T-Mobile Patricie Šedivá.
Malý vzorek
Naopak společnost Plus4U význam výsledku soudní pře mezi T-Mobilem a General Technologies zpochybnila. Poukázala na fakt, že soudní verdikt se opírá jen o malý vzorek z celkově dodané elektroniky. Rovněž uvedla, že zařízení měl v tomto případě dodávat ještě další dodavatel bez účasti T-Mobile a General Technologies.
„T-Mobile ani General Technologies zařízení nikdy neviděly, nenaskladnily a nebyly u předání. Z našeho pohledu tento stav pouze potvrzuje, že dodávky T-Mobile do společnosti Mamoth nejsou prokázány, respektive naopak,“ řekl mluvčí Plus4U Jan Charvát.
„Klient považuje vyjádření Plus4U za značně manipulativní, ignorující to podstatné a sice, že civilní soudy pravomocně potvrdily, že General Technologies splnila své povinnosti vyplývající ze smlouvy o dodávkách uzavřené s T-Mobile, tedy že zboží pořídila a následně v souladu se smlouvou dodala, a proto jí byl přiznán žalovaný nárok,“ reagoval advokát General Technologies Jakub Hlína.
Redakce opakovaně žádá o vyjádření k případu také Břetislava Janouška a jeho advokáta. Na zaslané otázky ale nikdo nereagoval. Dříve platné telefonní číslo Břetislava Janouška již nefunguje.

















