Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na akci Black Friday se každoročně těší jak zákazníci, tak prodejci. Ačkoliv se slevová akce původně týkala pouze jednoho listopadového pátku, řada obchodů slevy prodloužila na celý víkend, týden či ještě déle. Podle agentury ČTK činily loni tržby e-shopů za týden slev Black Friday zhruba osm miliard korun.
„Black Friday je významnou obchodní událostí, ale rozhodně není vrcholem prodejů roku. Ten nastává v prosinci kvůli předvánočním nákupům. Black Friday je spíše velmi úspěšná víkendová akce, která zahajuje předvánoční sezónu a naučila české zákazníky očekávat v posledním listopadovém týdnu zajímavé nabídky. Letos navíc vidíme, že lidé již začínají nakupovat vánoční dárky, a nečekají tak na poslední chvíli jako v minulých letech. A atraktivní nabídka na Black Friday tomu hodně pomáhá,“ míní prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Někteří prodejci ovšem lákají na falešné slevy a ceny zboží před zlevněním uměle zdražují.
Od roku 2023, kdy začala platit novela zákona o ochraně spotřebitele, musejí obchody při zlevnění uvádět nejnižší cenu za posledních 30 dní před poskytnutím slevy. Porušení této zásady patří mezi nejčastější zjištění během kontrol České obchodní inspekce (ČOI).
„Dále je to uvádění slevy u zboží, které ve skutečnosti zlevněno nebylo, a nesprávné účtování slev ,na pokladně’. Dále je třeba zmínit nekalé obchodní praktiky, které mohou uvést spotřebitele v omyl ohledně ceny, způsobu výpočtu ceny nebo existenci konkrétní cenové výhody. To může vést k tomu, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil. Příkladem takové praktiky jsou třeba časové odpočítávače, které vytvářejí pocit naléhavosti,“ uvedl mluvčí ČOI František Kotrba.
Někteří prodejci při výpočtu slevy nepostupují podle ČOI správně. Ačkoliv uvedou nejnižší cenu za posledních 30 dní, slevu nevypočítávají z nejnižší ceny, ale z „běžné ceny“ nebo z „naší ceny“, což může být zavádějící.
Na co si dát pozor při nákupu online
Podle České obchodní inspekce je důležité, aby se zákazníci během nakupování ve slevách chovali odpovědně. Měli by si ověřit ceny zboží napříč trhem, zkontrolovat si podmínky slevy, například jestli není vázaná na určité množství nebo zda je podmínkou slevy členství ve věrnostním klubu.
Při nákupech na internetu by zákazníci měli vědět, s kým smluvní vztah uzavírají. Je důležité si ověřit například kontaktní údaje a obchodní podmínky prodejců, a zda je na svých webových stránkách vůbec uvádějí.
„Je tu určitá zbraň v podobě práva na odstoupení od smlouvy. V případě, že nakoupíme distančním způsobem mimo provozovnu, můžeme využít tohoto práva do 14 dnů od uzavření smlouvy, případně od převzetí zboží,“ vysvětlil vedoucí právního oddělení neziskové organizace dTest věnující se ochraně spotřebitelů Jan Šůra.
V případě, že spotřebitelé nakoupí pod vlivem nekalé obchodní praktiky, například pokud je informace o ceně zavádějící, která může ovlivnit ekonomické chování spotřebitelů, mohou odstoupit od smlouvy až do 90 dnů nebo žádat přiměřenou slevu.
Řada podnikatelů se podle Šůry domnívá, že se zlevněným zbožím není spojeno právo zboží reklamovat, tak to ovšem ve skutečnosti není. Výjimkou je však případ, když prodejce nabízí zboží ve slevě proto, že má nějakou vadu.
Podle Prouzy jsou ovšem falešné slevy doménou především čínských e-shopů, nikoliv tuzemských podnikatelů. Navíc podle něj čeští prodejci nemají důvod uměle zdražovat. „Česko má jeden z nejvíce konkurenčních retailových trhů v Evropě a zákazníci mají minimální loajalitu ke konkrétnímu obchodníkovi – pokud by jeden obchodník neoprávněně zvedl ceny, lidé by prostě v době naprosté cenové transparentnosti a webových srovnávačů nakoupili jinde,“ zdůvodnil.
„Skutečný problém jsou podvodné čínské e-shopy s falešnými slevami, nebezpečnými výrobky a nulovou ochranou spotřebitele. Tam by kontrolní orgány měly soustředit svou pozornost, místo pokutování českých obchodů za odřený vozík v zázemí,“ dodal Prouza.
Podvodníci nelákají jen na nízké ceny
Slevové šílenství je oblíbeným obdobím kyberpodvodníků, kteří například vytvářejí falešné e-shopy. Napodobují známé české obchody, na kterých se snaží z lidí vytáhnout co nejvíce peněz. Podvodné e-shopy přitom vypadají podobně jaké ty pravé. Prozradit je může lehce odlišná URL adresa, která se liší třeba jen jedním písmenem.
Česká obchodní inspekce zaznamenala také nárůst takzvaných anonymních e-shopů. „Jejich společným znakem je to, že jde o zcela anonymní e-shopy, kde není znám provozovatel a většinou jde i o podobný model názvů jako např.: „adelapraha.cz“, „hana-praha.cz“, „libuse-praha.cz“, katerinapraha.cz“, verapraha.com“, „aurelia-praha.cz“ či „anezka-brno.cz“ a podobně. Všechny tituly jsou v seznamu rizikových e-shopů umístěny z důvodu anonymity, kdy ČOI spotřebitelům nákup v těchto e-shopech nedoporučuje,” vysvětlil nedávno Kotrba pro SZ Byznys.
A podvodníci už nemají v rukávu pouze nízkou cenu. „Kyberzločinci přizpůsobují své taktiky preferenci rychlého doručení zboží. Nejčastěji se jedná o formu phishingu prostřednictvím textových zpráv. Typickým příkladem jsou SMS informující o zpožděné zásilce nebo blížícím se doručení, které vyzývají příjemce, aby klikl na odkaz pro potvrzení jména, adresy a dalších osobních údajů. Odesílatel se přitom často vydává za některou ze známých společností, například Českou poštu. Po otevření odkazu mohou útočníci získat nejen přístup k citlivým datům, ale i odhalit uživatelská jména a hesla,“ popsal Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel pro střední a východní Evropu společnosti Fortinet, jež se zaměřuje na kyberbezpečnost.
Přesvědčivěji klamat zákazníky je pro podvodníky stále častěji snazší například kvůli umělé inteligenci. „Metody poháněné umělou inteligencí umožňují útočníkům vytvářet přesvědčivé e-maily a repliky legitimních webových stránek s cílem ukrást data nebo oklamat uživatele, aby prozradili citlivé informace. Tím se zvyšuje účinnost podvodů, zejména v období nákupních špiček,“ stojí v tiskové zprávě Fortinet.
Podle experta na kyberbezpečnost ze společnosti Sysnetshield Patrika Žáka zaznamenaly loni v období vánočních nákupů bezpečnostní firmy více než 80 tisíc falešných e-shopů. „V Česku se objevily podvodné stránky napodobující známé značky jako Calzedonia, Tezenis, Zara, Puma nebo Roxy,“ uvedl. Letos očekávají číslo vyšší právě kvůli vyspělým nástrojům využívajících umělou inteligenci.
Akce Black Friday se koná každoročně na konci listopadu. Vychází z americké tradice, kdy následující pátek po Díkůvzdání, který Američané slaví čtvrtý listopadový čtvrtek, nabízejí prodejci zlevněné zboží. Ke slevové akci se přidaly země po celém světě.










