Článek
Během období slevových akcí Black friday a předvánočních nákupů prodejci lákají na zvýhodněné nabídky zboží. Toho využívají i podvodníci, kteří napodobují známé české e-shopy, na kterých se snaží z lidí vytáhnout co nejvíce peněz. Podvodné e-shopy přitom vypadají podobně jaké ty pravé. Prozradit je může například lehce odlišná URL adresa. Podvodníci ovšem sází na to, že pozměněné domény obchodu, který chtějí zfalšovat, si méně pozorní zákazníci nemusí všimnout.
Při nakupování na e-shopech je potřeba se zaměřit například na kvalitu webových stránek, úroveň českého jazyka a uvedení kontaktních údajů, jak na webu doporučuje Policie České republiky.
Poradci a poplatky. Kdo nakonec vydělává?
Zveme na natáčení podcastu Ve vatě: Komu věřit s penězi
Lesk a bída finančního poradenství. Jsou provizní poradci ve střetu zájmů? A jak je to s poplatky, na kolik vás takový poradce vlastně vyjde a vyplatí se nakonec?
Obsazení slibuje třaskavou debatu. Hosty speciálu tentokrát budou Petr Borkovec (Partners), investiční bloger a nový expert podcastu Ve vatě Lukáš Nádvorník a nezávislá finanční poradkyně Michala Janatová.
Těšíme se na vás, vaše dotazy o setkání po natáčení! Vstupenky jsou ke koupi zde.

Důležité je také ověřit si, jak má e-shop nastavené obchodní podmínky a zda je na webu vůbec uvádí. Zákazníci by měli zpozornět i v případě, že e-shop nabízí omezené možnosti platby či v komunikaci tlačí na platbu předem.
V případě, že zboží nedorazilo, nebo neodpovídá objednávce, doporučuje policie nejprve kontaktovat reklamační oddělení prodejce. Pokud nastanou potíže a zákazníci se stanou obětí podvodu, mohou se obrátit i na policii.
Poškození zákazníci mohou také kontaktovat Českou obchodní inspekci (ČOI). Podle mluvčího ČOI Františka Kotrby mohou spotřebitelé rizika nákupu na e-shopech sami snížit, pokud se budou řídit pravidly bezpečného nakupování na internetu. Klíčové je zkontrolovat, zda prodejce dodržuje základní zákonné povinnosti.
„Sem patří především uvádění jména a adresy, informace o provozovateli a kde sídlí, e-mailová adresa a telefonní kontakt pro komunikaci, v případě českého subjektu IČO a dále zda uvádí obchodní podmínky. Pokud nejsou tyto zákonné povinnosti splněny, doporučujeme spotřebitelům zvolit pro svůj nákup jiný e-shop,“ uvedl Kotrba.
V případě, že zákazníci na podvodném e-shopu platili kartou nebo prostřednictvím systému Paypal, existují možnosti, jak mohou peníze získat zpět, pokud prodejce zboží nedodá.
Jednou z možností je například požádat banku o takzvaný chargeback. „Při zacházení s platební kartou a přístupovými údaji k internetovému bankovnictví doporučujeme řídit se důsledně bezpečnostními doporučeními své banky. Banka má na posouzení a vyřízení žádosti o chargeback zpravidla dva měsíce a obvykle vychází klientům vstříc. V případě neznámých e-shopů proto doporučujeme preferovat platbu kartou nebo prostřednictvím bezpečných platebních prostředků poskytovatele platby,“ řekl mluvčí.
Stovky falešných e-shopů
Česká obchodní inspekce vede od roku 2016 seznam rizikových e-shopů, který zveřejňuje na webu. V současnosti zde eviduje více než 1100 subjektů. Letos na něm přibylo přes 300 nových e-shopů.
„ČOI zde uvádí informace o subjektech, které považuje za rizikové především z důvodu nedodržování některých zákonných povinností, obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv atp., často se objevují anonymní e-shopy, kde není znám provozovatel. Zařazení internetových stránek na seznam rizikových e-shopů je doporučením spotřebitelům, aby nákup na internetových stránkách důkladně zvážili. Seznam je pravidelně aktualizován, v žádném případě se ale nemůže jednat o úplný výčet rizikových e-shopů,“ vysvětluje mluvčí.
Z kontrol, které ČOI provádí v souvislosti s porušováním práv duševního vlastnictví jak na tržnicích a v provozovnách, tak na internetu, zaznamenala inspekce nejvyšší počet padělků u hraček, her pro děti, oblečení a obuvi.
Inspekce upozorňuje také na anonymní podvodné e-shopy. V posledních týdnech podle Kotrby zaznamenala velký počet subjektů, které nabízejí oblečení a zboží určené pro ženy.
„Jejich společným znakem je to, že jde o zcela anonymní e-shopy, kde není znám provozovatel a většinou jde i o podobný model názvů jako např.: „adelapraha.cz“, „hana-praha.cz“, „libuse-praha.cz“, katerinapraha.cz“, verapraha.com“, „aurelia-praha.cz“ či „anezka-brno.cz“ a podobně. Všechny tituly jsou v seznamu rizikových e-shopů umístěny z důvodu anonymity, kdy ČOI spotřebitelům nákup v těchto e-shopech nedoporučuje,” dodal mluvčí.
ČOI selhává, míní Prouza
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy roste počet podvodných e-shopů zejména kvůli modernizaci technologií.
„Moderní technologie dnes umí zkopírovat známý e-shop do posledního grafického i obsahového detailu a podvodný klon včetně platební brány a reklamních kampaní na sociálních sítích zveřejnit během pár hodin. Výrazně tak podvodníkům klesají náklady na tvorbu těchto podvodných e-shopů a stále těží z liknavosti zejména facebooku, kterému stále trvá několik dní, než po upozornění stáhne reklamy na tyto podvodné e-shopy. Meta tak vlastně těží z těchto podvodů, protože si nechává platit za reklamu, o které přitom dobře ví, že vede k okradení uživatelů, “ popsal Prouza.
Dalším důvodem úspěchu podvodníků je podle Prouzy neopatrnost spotřebitelů. „Když vidí třeba 80procentní slevu na veškerý sortiment známého obchodu s kuchyňským vybavením, mají pocit, že musí co nejrychleji nakoupit co nejvíc zboží. A bohužel je nezarazí, že je hodně nepravděpodobné, že by to byla skutečná nabídka,“ vysvětlil.
Úsilí České obchodní inspekce v boji proti podvodným e-shopům považuje Prouza za nedostatečné. „Tady bohužel zcela selhává Česká obchodní inspekce, která by měla opakovaně a dlouhodobě lidi před těmito podvody varovat. Když jsme ale počátkem podzimu na toto problémové téma upozornili, varování veřejnosti vydalo třeba Ministerstvo průmyslu a obchodu nebo spotřebitelská organizace dTest, věnovala se tomu řada médií – zatímco Česká obchodní inspekce se tvářila, že se jí to vůbec netýká. Kdyby alespoň třetinu energie, kterou investují do hledání výmluv, raději investovali do vzdělávání veřejnosti, bylo by tady o mnoho tisíc podvedených méně,“ kritizoval prezident.
Svaz obchodu a cestovního ruchu v září upozornil na podvodné e-shopy z Číny, které se vydávaly za známé české prodejce. Mezi zasažené firmy patří například prodejce sportovního vybavení Sportissimo nebo prodejce nádobí Tescoma. Nejčastěji se k falešným stránkám zákazníci dostali skrze sociální síť Facebook.
Jedním z prodejců, za které se podvodníci vydávali, byl také e-shop a síť obchodů se zbožím pro zvířata Super Zoo. Podvod zasáhl asi tři až pět tisíc zákazníků, uvedl pro SZ Byznys jednatel Super Zoo Luboš Rejchrt.
„Na vznik falešných e-shopů nás jako první upozornili zákazníci a také naši kolegové, kteří si všimli podezřelých reklam s údajně výraznými slevami. Krátce poté se začali ozývat další zákazníci s dotazem, kde je jejich objednávka, protože jim po zaplacení nic nepřišlo. To byl jasný signál, že někdo zneužívá naši značku,“ vzpomínal.
Pro firmu představují škody podle Rejchrta hlavně reputační riziko. „I proto jsme o falešných e-shopech okamžitě informovali veřejnost prostřednictvím médií a upozornili jsme také naše zákazníky na webu, sociálních sítích a prostřednictvím newsletteru. Zároveň jsme se spojili s dalšími poškozenými obchodníky a společně jsme problém řešili se státními úřady,“ popsal.











