Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
U španělského městečka Figueruelas, kde se montují například peugeoty nebo opely, vznikne společný závod Stellantisu a čínské firmy CATL. V přepočtu vyjde skoro na 100 miliard korun.
Gigafactory má do budoucna zásobovat i ostatní koncernové značky a v regionu tak vznikne několik tisíc pracovních míst. Otázkou ale je, kdo volné pozice obsadí.
Španělská vláda tento projekt ve velkém podporuje. Ministr průmyslu Jordi Hereu ho označil za nejlepší způsob, jak „Španělsko může přispět k opětovné industrializaci Evropy“.
Stellantis
- Stellantis je koncern v oboru automobilového průmyslu vzniklý v lednu 2021 fúzí francouzské společnosti Groupe PSA s italsko-americkou společností Fiat Chrysler Automobiles. Formálně se jedná o akciovou společnost sídlící v Nizozemsku. Akcie firmy jsou kótovány na pařížské, milánské a newyorské burze.
- Společnost je majitelem řady tradičních značek automobilů jako Jeep, Chrysler, Dodge, RAM, Fiat, Citroën, Peugeot, Opel, Vauxhall, Alfa Romeo, DS, Lancia, Maserati.
Podle agentury Bloomberg to ale zároveň podtrhává i evropskou závislost na Číně. A ta bude u zmíněné gigafactory enormní.
Největší výrobce baterií do elektroaut CATL si totiž nad celou stavbou hodlá držet kontrolu. Formálně za ni zodpovídá společný podnik, ve kterém je CATL dohromady se Stellantisem. Valnou většinu práce ale mají odvádět dělníci, kteří do malého města přicestují z domovské Číny.
Gigafactory bude stavět na dva tisíce Číňanů
Ředitel nové joint-venture Andy Wu odmítl upřesnit, kolik Číňanů se ve Figueruelas usadí. V městečku s tisícovkou obyvatel ale mohou už brzy vytvořit většinu obyvatelstva. Wu sice nechce říct přesná čísla, ale čínská státní média ho v tomhle předběhla.
Anglickojazyčná televize CGTN ve své reportáži rovnou uvádí, že gigafactory přijedou stavět asi dva tisíce lidí z Číny. Stanice tvrdí, že je místní Španělé očekávají s otevřenou náručí a reportéři našli i jistého majitele pozemku, který chce svou půdu rozparcelovat a prodat nové příchozím zaměstnancům.
Stellantis a CATL tvrdí, že v regionu vzniknou asi čtyři tisíce nových pracovních míst. A čínská strana ujišťuje, že by valnou část z nich měly obsadit místní síly. Zároveň vzkazuje, že ještě ani neskončil nábor stavebních dělníků a dominantní podíl Číňanů ještě není pevně stanovený. CGTN ho ale naopak považuje za hotovou věc.
Projekt dál sklízí smíšené reakce a jeho zástupci se je snaží utlumit. Podíl čínských zaměstnanců by se prý měl výhledově snižovat. A v závěru se držet pod deseti procenty personálu.
Madrid spolupracuje s Pekingem i na řadě dalších projektů. Španělsko se v rámci Evropské unie drží s kritikou Číny zpátky. Zdrželo se například hlasování o uvalení dodatečných cel na čínská elektroauta.
Zatímco Polsko toto opatření podpořilo a rázem přišlo o investici automobilky Leapmotor, Španělsko si na zájem čínských investorů nemůže stěžovat.
O umístění svých továren právě do Španělska uvažují hned dvě velká jména. Podle agentury Reuters je země v úzkém výběru lokací pro nové závody automobilek BYD a konkurenčního Great Wall Motor. Hlavním konkurentem Španělů je Maďarsko, které razí dost podobnou politiku a na jeho území rovněž vzniká gigafactory.
Nová masová škodovka bude španělská
Největší země na Iberijském poloostrově ale zároveň těží i z proměny evropského průmyslu. Pomohl jí takzvaný fond obnovy, kterým chce EU pomoct s restartem ekonomiky po pandemii.
Každá země musela poslat konkrétní návrh, kam chce poskytnuté peníze investovat, a Španělé hned od začátku vsadili na elektromobily. Plán, který Evropská komise velmi rychle podpořila.
Díky kombinaci vlastních a evropských dotací tak mohli přesvědčit Volkswagen, aby tam umístil hned několik svých velkých projektů. Nedaleko Valencie tak už vzniká továrna na baterie pro jeho koncernová auta.
Zatímco plánování dalšího závodu, který by teoreticky mohl stát i v ČR, je v tuhle chvíli v nedohlednu – španělská gigafactory má zahájit provoz už v příštím roce.
Do několika měsíců se rozběhne výroba i ve dvou dalších továrnách Volkswagenu: v areálu u Pamplony a v Barceloně. Na tamních linkách bude vznikat čtveřice klíčových modelů, kterými chce koncern podpořit hromadný přechod k elektromobilitě.
Mezi auty, která by měla cenou začínat kolem 600 tisíc korun, bude i chystaná Škoda Epiq. Malé SUV tak sice ponese tradiční českou značku, ale podobně jako současný Superb bude vznikat v zahraničí.
Španělsko tak na jednu stranu posiluje spolupráci s čínským automotivem, ale zároveň upevnilo i své vazby na Volkswagen. A díky výrobě baterií i masových modelů může v očích koncernu získávat na důležitosti.
















