Článek
Ani stále větší obliba nákupů na internetu nezměnila jednu vánoční tradici. Obchody jsou s rostoucím prosincovým datem stále plnější. V nákupních centrech tak je o adventních víkendech o desítky procenty vyšší provoz než o víkendech klasických. Vyplývá to z geolokační analýzy anonymizovaných dat simkaret operátora O2, která vznikla na základě měření návštěvnosti vybraných obchodních center v deseti českých velkých městech, konkrétně v Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Jihlavě, Liberci, Pardubicích, Plzni, Praze, Teplicích a Ústí nad Labem.
Možná trochu překvapivě největší nárůst nehlásily první adventní víkend obchoďáky v Praze. Přesněji řečeno – stále platí, že v absolutních číslech do nich chodí největší množství lidí, procentuální nárůst byl ale nejvyšší jinde. „Návštěvnost rostla nejvýrazněji ve velkých a středně velkých městech, jako jsou Liberec, Ústí nad Labem nebo Teplice. Například v Teplicích v porovnání prvního a posledního listopadového víkendu dokonce vzrostla o více než 45 %,“ říká Petr Netolický z O2 kompetenčního centra pro umělou inteligenci Dataclair.
Vánoční nákupy navíc Češi rozjeli letos o trochu dříve, než je obvyklé. Mohl za to i prodloužený víkend 15. a 16. listopadu spojený se státním svátkem 17. listopadu. Průměrná návštěvnost vybraných obchodních center o tomto víkendu vzrostla oproti prvnímu listopadovému víkendu zhruba o čtvrtinu.
Jak analýza vznikla
Analýza návštěvnosti obchodních center byla provedena prostřednictvím nástroje O2 Geodata. Všechna data použitá pro její vytvoření jsou agregovaná a anonymizovaná. Jejich zdrojem je komunikace SIM karty s telefonní sítí u účastníků, kteří udělili souhlas. Data jsou následně modelována na celou populaci.
A pokud by někdo chtěl taktizovat s tím, že půjde nakupovat spíš později, protože to už budou obchody prázdné a všichni budou mít nakoupeno, čeká ho nepříjemné překvapení. Zatímco vloni byla průměrná návštěvnost první adventní víkend o 26 % vyšší než ta v září, při druhém to bylo už o 34 % a třetí narostla návštěvnost oproti normálu skoro o padesát procent.
Data tak ukazují, že nejlepší je na nákup vyrazit začátkem týdne. Průměrné obchodní centrum navštíví v sobotu téměř 12 tisíc zákazníků, zatímco v pondělí jen něco přes 8 tisíc. „Nejklidnější dny pro pohodlné nakupování jsou jednoznačně pondělí a úterý. Směrem k víkendu pak počet návštěvníků postupně narůstá, přičemž o víkendu dosahuje svého vrcholu,“ říká Netolický.
Ve frontě i hodinu
Logicky s tím, jak se obchody plní, roste čas, který v nich lidé stráví. Analýza české technologické firmy Buylo ukazuje, jak dlouho strávíme čekáním na zaplacení. „Podívali jsme se na nejnavštěvovanější prodejny v předvánočním období a z výsledků plyne, že pokud je ve špičce lidé navštíví všechny, stráví čekáním ve frontách v průměru 68 minut,“ vysvětluje Josef Voda, ředitel společnosti Buylo s tím, že čas je opravdu jen ten ve frontě, ne dobu, kdy si člověk zboží vybírá.
„Pokud si však na poslední chvíli kupují vánoční stromek a kapra ze sádky, kterého si na místě nechají i částečně zpracovat, můžou si k čekací době přičíst klidně dalších 30 minut a dostat se na celou hodinu a půl.“
I tady analýza ukázala možná nečekaný trend – okolo svátků se z Čechů stanou velcí čtenáři, knihy patří mezi oblíbené dárky. V knihkupectvích si postojíme před zaplacením pětinásobnou dobu, pořád ale jde v předvánočních časech o jednu z nižších hodnot. Nejvíce času strávíme v supermarketech, u delikates a vína nebo elektroniky.
O Vánocích pak lidé porušují jedno z nákupních pravidel. „Zahraniční studie se shodují, že práh doby, kterou jsou lidé ochotni čekat, je cca 5 minut,“ říká Voda „S jakýmkoli časem navíc roste jejich nespokojenost a s ní i šance, že frontu opustí. Při čekání nad 10 minut tak činí více než polovina lidí.“
Strach z toho, že odejdeme bez dárku nás ale nutí vydržet více. „Na Vánoce se nám ale tento práh přirozeně posouvá a jsme se zatnutím zubů ochotní čekat i déle než jindy. Na rozdíl od zbytku roku si nemůžeme pro vánoční sortiment přijít až po svátcích, když fronty opadnou,“ dodává ředitel Buylo.
Sami zákazníci mimochodem podle analýzy mohou frontu urychlit. „Pokud člověk nemá připravenou peněženku nebo telefon k zaplacení či načtení zákaznické aplikace, prodlouží to nákup o 5 až 10 vteřin. I když se to zdá jako zanedbatelná doba, tak při frontě nad 6 lidí se prodloužení čekací doby už počítá v minutách. Podobný efekt má i platba v hotovosti, která je v Česku stále relativně oblíbená a k čekací době přidá v průměru 20 vteřin,“ upozorňuje analýza.
Data O2 pak ještě ukazují, o kolik jinou společnost budeme mít ve vánočních frontách oproti těm klasickým. Ubyde zhruba desetina mladých dospělých, naopak posílí hlavně skupina ve věku 36–55 let.














