Hlavní obsah

Dálniční špunt mezi Čechami a Moravou mizí. Historická chvíle, tvrdí silničáři

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Dálnice D35 se v posledních týdnech rychle rozrůstá. V úterý se otevřel obchvat Vysokého Mýta.

Na dálnici D35 - severní alternativě D1 - silničáři otevřeli další dva důležité úseky. Vysoké Mýto se dočkalo obchvatu po desítkách let. Zato obří projekt mezi Opatovcem a Mohelnicí, do nějž stát zapojí soukromníka, nabírá skluz.

Článek

Úterní jednání nové vlády o navýšení schodku státního rozpočtu může znamenat příslib peněz pro dopravní stavby, které jsou kvůli střídání vlád a nejasnostem ve státní kase pozdržené.

Na finální razítko mimo jiných staveb čeká celkem 35 kilometrů dálnic na úsecích D35 mezi Úlibicemi a Hořicemi na Jičínsku a D11 mezi Jaroměří a Trutnovem. „Jednání o rozpočtu pokračují už teď, co mám informace. Ambice aktuální vlády je vyřešit problém co nejrychleji. Věřím, že v lednu nebo nejpozději v únoru bude jasné, jak bude posílen rozpočet Státního fondu dopravní infastruktury,“ řekl Seznam Zprávám šéf silničářů Radek Mátl při úterním otevírání dalších úseků dálnice D35.

Obě zmíněné stavby na D11 a D35 měli dělníci rozestavět už v tomto roce, silničáři však čekají s podpisem na nastupující vládu Andreje Babiše (ANO). Podle jejích ministrů chybí v rozpočtu, schváleném ještě kabinetem Petra Fialy (ODS), 45 miliard korun na plánované a připravené dopravní stavby.

„Čeká nás diskuze o prioritách. Je možné, že některé silnice první třídy se odsunou v čase,“ doplnil Mátl. Namátkou: Na zahájení čekají obchvat Znojma, Pelhřimova nebo druhá část obchvatu Plas.

Podle šéfa Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelici bude definitivně jasno na začátku příští roku. „Rozpočet připravíme podle zadání nové vlády. Jsem optimista. Věřím, že v počátečních měsících nového roku rozpočet bude schválený a budeme pokračovat nejen v rozestavěných projektech, ale zahajovat nové,“ sdělil.

Doplnil, že státní firma počítá s rozpočtovým provizoriem. „Nemělo by dojít k žádným výpadkům. S penězi, které jdou ze státního fondu na dopravní stavby, nebude žádný problém,“ dodal.

Tři další úseky D35

Česká dálniční síť zažívá rekordní týden. Na nejdelším staveništi v Česku - dálnici D35 v Královéhradeckém a Pardubickém kraji - silničáři otevírají 30 kilometrů nových úseků. „Dálniční síť se za celý letošní rok prodlouží o 66,7 kilometru. Zdaleka nejvíc se jich dočkají řidiči právě na D35,“ řekl Mátl.

V úterý před jedenáctou dopoledne na šestikilometrový obchvat Vysokého Mýta vjela první auta. Odšpuntovala dopravní zátku, která tam řidiče i místní trápila dlouhé dekády.

Foto: Seznam Zprávy

Aktualizovaný harmonogram prací.

„Je to zásadní krok. Otevřený obchvat odvede z Vysokého Mýta významný podíl tranzitní dopravy. Zvýší se bezpečnost, zlepší ovzduší. Doufám, že se tu za rok sejdeme k otevření navazujících úseků,“ sdělil starosta města František Jiraský (nezávislý).

Mýtem dosud projíždělo až 20 tisíc aut denně a doprava tam ve špičkách kolabovala.

„Všichni, kdo městem projíždějí, vědí, jaké to dosud bylo dopravní ‚peklo‘. Průtah Vysokým Mýtem, který byl dopravně už absolutně nepřijatelný, je teď konečně pryč. Pro celé město je to historická událost, obchvat mu neskutečně uleví. Dobu výstavby se navíc povedlo zkrátit o pět měsíců,“ dodal šéf silničářů.

Ve stejný den se šoférům otevřel také další 11kilometrový úsek D35 mezi Hořicemi a Sadovou v Královéhradeckém kraji. Ve čtvrtek pak dojde i na 12kilometrovou část mezi Janovem a Opatovcem v Pardubickém kraji.

Šance pro zanedbané regiony

„Byli jsme v minulosti jediný kraj, který neměl ani kilometr dálnice. Dneska se tady ve velkém staví, a nejen dálnice,“ pochvaloval si hejtman kraje Martin Netolický (3PK).

Připomněl, že dálnice o desítky minut zkrátí jízdní doby. „Pevně věřím, že s tím přijde prosperita. Třeba těch periferních částí regionu jako Svitavska nebo Moravskotřebovska, které se od druhé světové války stále potýkají se strukturálními změnami,“ dodal.

Fotogalerie: Podzimní srovnání tras D35 a D1.

+7

Na největším dálničním staveništi mají v okolí příští rok otevřít i dva navazující úseky, tedy Ostrov–Vysoké Mýto a s předstihem i část Džbánov–Litomyšl.

Tamní úsek se má podle smlouvy dokončit až napřesrok, silničáři však řeší urychlení. „I když to na papíře ještě není, věřím, že se nám podaří najít cestu k tomu, abychom ho zprovoznili. Velmi intenzivně o tom jednáme se zhotovitelem stavby,“ upřesnil Mátl.

Průtahy PPP

Jak je zároveň patrné z aktualizovaných prospektů silničářů, státu se protahují přípravy na největší dálniční projekt v historii Česka. Dva úseky D35 s délkou přes 30 kilometrů mezi Opatovcem a Mohelnicí má stavět soukromník formou PPP. Počítá se, že tendr včetně následné údržby dálnice vysoutěží vítězná firma za více než 100 miliard korun.

Mátl přiznal, že je projekt nyní zpožděný o několik měsíců. „Teď to nezávisí na nás. Vše máme technicky připravené. Jak bude vybraný koncesionář, stavba může okamžitě začít,“ připomněl šéf ŘSD, že soukromníka vyberou politici.

Podle šéfa SFDI dojde k přijímání nabídek od vybraného okruhu uchazečů v lednu a vše se bude odvíjet od výběru vítězné firmy. „Musí projít schválením v Poslanecké sněmovně. Za mě je reálné příští rok koncesionáře vybrat,“ řekl Hořelica.

Dokončení tak silničáři odsunuli z roku 2029 na rok 2030. „Předpoklad zahájení prací je listopad příští roku. Čekají nás čtyři stavební sezony. Dřív než rok 2030 dokončení nestihneme,“ upřesnil posun Mátl.

Přesto jej těší, jak práce na D35 postoupily. „Jsem rád, že za poslední roky se příprava všech zbývajících úseků D35 výrazně zrychlila. Díky tomu bude tato dálnice hotová do pěti let a stane se alternativou k přetížené D1,“ dodal.

Související témata:

Doporučované