Článek
Velké úlevy se po letech dopravní trýzně dočkají u Vysokého Mýta nebo Olomouce. Silničáři tam ještě před Vánoci kompletně zprovozní další úseky dálnice D35. Propojení Hradce Králové s Olomoucí má v budoucnu ulevit přetížené D1. Po svém dokončení bude D35 měřit 210 kilometrů a stane se druhou nejdelší dálnicí v Česku.
Silničáři potvrdili, že práce na největším dálničním staveništi pokračují podle plánu. Ještě do konce roku otevřou na Pardubicku a Královéhradecku 32,7 kilometru nových úseků. O desítky minut to zkrátí průjezd touto částí Česka. „Termíny jednoznačně dodržíme. Vedení na vše průběžně dohlíželo při kontrolních dnech,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Velká část nové D35 poslouží řidičům na Pardubicku, ale překope provoz po celém Česku. Od silničářů zaznívá, že by mohla stáhnout až 15 procent tranzitu z D1. „Postupné budování této dálnice má zásadní význam nejen pro řešení dopravní situace v Pardubickém kraji, ale především umožní zkompletování druhého páteřního dálničního tahu ve směru západ–východ,“ sdělila pro Seznam Zprávy mluvčí Ministerstva dopravy Alena Mühl.
Podle ní se už při otevření předešlých úseků D35 staly cestovní časy mezi Prahou a Ostravou na obou dálničních tazích srovnatelnými. Pro severní variantu po D35 hrají i následující týdny a postupné otevření pěti úseků, zahrnující obchvaty Vysokého Mýta a severozápadu Olomouce.

Aktuální harmonogram dostavby D35.
Obchvat Olomouce
Už 20. listopadu silničáři kompletně otevřou 3,2 kilometru západního obchvatu Olomouce. Doposud tam často kolabovala doprava u provizorní kruhové křižovatky poblíž hypermarketu Globus. Nový úsek za více než 700 milionů korun odvede tranzitní dopravu z okraje hanáckého města. V červenci tam odstartoval dočasný provoz v režimu 1 + 1, kompletně hotovo bude za necelé tři týdny. „Od konce listopadu se tak výrazně uleví dopravě kolem severozápadní části Olomouce,“ informovali silničáři.
Hořice–Sadová
Necelých 12 kilometrů nové dálnice využijí od 16. prosince šoféři na trase mezi severními Čechami a Hradcem Králové. Konkrétně jde o úseky Hořice–Sadová a asi jeden kilometr navazujícího úseku Sadová–Plotiště, jehož kompletní téměř osmikilometrovou část chtějí silničáři dokončit v příštím roce.
Kvůli pracím na tomto úseku silničáři na přelomu září a října nasměrovali provoz ze stávající silnice 35 na novou, mimoúrovňovou křižovatku Sadová. „Díky tomuto převedení budeme moci pokračovat v pracích na hlavní trase tak, abychom první etapu úseku D35 Sadová–Plotiště uvedli do provozu v závěru letošního roku,“ vysvětlili už dříve silničáři na sociální síti X.
Vysoké Mýto – Džbánov
Stejný den po dekádách slibů vyhlížejí také lidé ve Vysokém Mýtě. Silničáři totiž 16. prosince otevřou šestikilometrový úsek zahrnující obchvat tohoto města. „Nový dálniční úsek odvede z Vysokého Mýta veškerou tranzitní dopravu, což bude mít za následek výrazný pokles hlukové zátěže a také zlepšení životního prostředí pro všechny obyvatele,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Stavbaři za více než dvě miliardy korun mimo jiné postavili 11 mostů či dvě mimoúrovňové křižovatky. „Dálnice urychlí spojení Vysokého Mýta s celou republikou, což pomůže lidem, ale přinese i nové možnosti pro podnikatele a firmy, jako jsou obchodní příležitosti a možnosti zaměstnaní. Už se to projevuje v zájmu o pozemky v průmyslových zónách,“ pochvaloval si starosta města František Jiraský.
Všímá si, že provoz ve městě v posledních měsících narůstá. „Dopravní situace se zhoršuje i v důsledku výstavby nových úseků dálnice. Je to obtěžující, protože na průtahu městem stojí kolony větší část dne,“ dodal.
Podle něj tranzitní doprava z města definitivně zmizí s otevřením úseku Ostrov – Vysoké Mýto, včetně tunelu Homole, a navazujícího úseku Džbánov–Litomyšl. Obě tyto části D35 plánují silničáři otevřít příští rok.
Janov–Opatovec
O dva dny později, tedy 18. prosince, přestřihnou pásku na další části D35 nedaleko Litomyšle. Jde o téměř 12 kilometrů nové dálnice mezi obcemi Janov a Opatovec. Stavbaři tam mimo jiné postavili 460 metrů dlouhou estakádu, která překlene stávající silnici první třídy. „Bude to další úsek, který výrazně zvýší nejen plynulost, ale hlavně bezpečnost provozu, protože na silnici 35 je řada nehod a ta silnice v tuto chvíli kvůli těm velkým intenzitám bezpečná není,“ zdůraznil Mátl.
V příštím roce budou silničáři pokračovat na dalších 30 kilometrech, plány neohrozí ani střídání vlád. Také nastupující kabinet Andreje Babiše v návrhu programového prohlášení avizuje, že dálnici do roku 2029 dostaví až do Mohelnice.
Rekordní tendr
Části dálnice vystavěné konvenční cestou mají být hotové za dva roky. K dokončení pak budou chybět dva úseky v délce 35 kilometrů mezi Opatovcem a Mohelnicí. Stát je chce nechat postavit a provozovat soukromou firmou (metodou PPP) a přichystá také největší dálniční zakázku v historii Česka.
Kromě výstavby za přibližně 35 miliard korun tendr zahrne i údržbu několika sousedních úseků D35, celková částka má přesáhnout 100 miliard korun.
Součástí mimo jiné bude tunel Dětřichov, který se svými téměř čtyřmi kilometry bude nejdelší stavbou svého druhu v Česku.
„Mezi hlavní výzvy u tohoto PPP projektu patří velikost projektu a geologie v tunelech,“ uvedla mluvčí Ministerstva dopravy.
Podle ní se ještě letos uskuteční čtvrté kolo soutěžního dialogu. „Výzvu k podání konečných nabídek předpokládáme vydat do konce roku 2025. Konkrétní termín realizace bude záviset na zvoleném technickém přístupu jednotlivých uchazečů, zejména pak u tunelu Dětřichov,“ doplnila.
















