Článek
Šampaňské i modlitby minulý týden provázely slávu na českých dálnicích. Desítky kilometrů nových úseků zároveň zrychlí cestování autem napříč republikou. Často přetížená D1 mezi Prahou a Ostravou definitivně získala „plán B“ prostřednictvím severní trasy.
Redaktoři Seznam Zpráv v pátek po více než měsíci opět otestovali oba nejvytíženější tahy z Čech na Moravu. Na „severní trase“ vedoucí kolem Hradce Králové a Olomouce se v mezičase otevřely tři nové úseky dálnice D35, jižnější „klasika“ přes Brno v podobě D1 přitom nově zahrnuje i čerstvě otevřený 10kilometrový obchvat Přerova.
Reportéři cesty z Prahy do Ostravy „severní“ a „jižní“ trasou srovnávali už na konci října. Tehdy vyšla jako podstatně rychlejší trasa po D1. Po otevření nových úseků na D35 srovnání zopakovali. Vyjížděli před devátou hodinou ranní z pražského Kačerova a zamířili k ostravské Nové radnici.
Tentokrát se ukázaly obě trasy pří pátečním slabém provozu jako rovnocenné – cesta mezi dvěma městy zabrala čistého času v obou případech 3 hodiny a 40 minut. Díky novinkám na dálnicích redaktoři zrychlili o desítky minut.
Severní trasa
Hodně však pochopitelně záleží na aktuální situaci na dálničních tazích. Dopolední provoz je v pátek 19. prosince zhruba třetinový oproti předešlému testu. Výjezd z poloprázdného Městského okruhu do Horních Počernic, kde začíná „hradecká“ D11, zabere jen čtvrthodinu, o polovinu méně než v říjnu.
Poznámka: Mapky ukazují největší zdržení při testování redaktorů. Zpoždění se mění vzhledem k aktuální situaci v provozu.
Hradecká dálnice je téměř prázdná až k exitu u Opatovic nad Labem. Možné je uhánět maximální povolenou rychlostí. A platí to i pro D35. Nevadí ani drobné mrholení, ani mlhy. Po 70 minutách poprvé sjíždíme z dálnice na 157. kilometru nedaleko Vysokého Mýta. Po levé straně lze z okna vidět i nově proražený tunel Homole, který bude součástí dalšího úseku D35 - stavbaři jej otevřou příští rok.
Za pár kilometrů přichází největší novinka. Silničáři minulý týden otevřeli 6kilometrový obchvat Vysokého Mýta. Hned u vítací cedule Vysoké Mýto odvádí řidiče z města kruhová křižovatka na šest nových kilometrů D35. Oproti postávání na semaforech ve městě ušetříme minimálně 10 minut. Místní na otevření čekali desítky let.
„Je to historická událost, zásadní krok. Věřím, že se tu příští rok sejdeme na otevření navazujícího úseku, což bude definitivní úleva od náporu aut,“ hlásí starosta Vysokého Mýta František Jiraský.
Má na mysli další rychle rostoucí část D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí. Zprovozní ji nejdříve za rok, i když jsou z auta vidět rychle rostoucí stavby, včetně obřích pylonů gigantické estakády poblíž Hrušové.
Před Litomyšlí provoz houstne, a tak musíme poprvé výrazněji sundat nohu z plynu. Průjezd zasekaným centrem města znamená asi 10 minut navíc.
Pár kilometrů za ním I/35 plynule přechází na další nový 12kilometrový úsek mezi Janovem a Opatovcem. Perfektní povrch končí přesně na 200. kilometru sjezdem na velký kruhový objezd, který mimo jiné odděluje dopravní proudy na Brno a Olomouc.
Mezi Svitavami a Mohelnicí další úseky D35 chybí. Více než 30 kilometrů dálnice má stavět soukromá firma. Obří PPP projekt za desítky miliard, který zahrne i nejdelší dálniční tunel v Česku, nabírá skluz. „Stále je reálné, že příští rok koncesionáře vybereme a stavbu zahájíme,“ říká k tomu nový ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Přesto se tam řidiči projedou nejdřív v roce 2030.
V půli listopadu skončily práce na silnici u Žipotína, kde se redaktor před měsícem zdržel asi 20 minut. Teď nás překvapuje hladký asfalt a rychlý průjezd. Po 2,5 hodině vjíždíme po nedávno otevřené části obchvatu na okraj Olomouce. Je to další výrazné urychlení oproti říjnu. Pak už přichází jediné větší zdržení před Klimkovickým tunelem.
Celkový čas jízdy 3 hodiny 40 minut. Trasa je se 350 kilometry kratší než v případě D1. Na velké části úseků zatím řidiči náklaďáků nemusejí platit mýto.
Jižní trasa po D1
Z Kačerova nám zabere asi jen deset minut, než se na Chodově napojíme na D1. A ve srovnání s říjnovým testem nemusíme cestou do Ostravy ani jednou zastavit. Hned za Prahou sice pokračují práce na mostě přes údolí říčky Šmejkalka - a budou trvat ještě více než rok - tentokrát se tu kolony netvoří. Ráno máme štěstí, odpoledne zabere čekání v zácpě zpravidla desítky minut.
Tradiční zásek nastává i v Brně. Silničáři v říjnu spustili velkou opravu křížení D1 a D2. Rozšíření „matky křižovatek“ potrvá do roku 2027. Ve slabším dopoledním provozu je třeba místy zpomalit a dbát opatrnosti při projíždění zúžením, zdržení oproti plynulé jízdě v plné rychlosti ale tvoří jen zhruba pět minut.
Z Brna na Ostravu měl doteď řidič dvě možnosti, kudy se vydat. Roky bylo tou oblíbenější trasou odbočení za Vyškovem na D46 a následně napojení u Olomouce na D35, která motoristy zavedla u Lipníku nad Bečvou zpět na D1.
Kromě větší porce kilometrů měla D46 i rychlostní nevýhodu. Na velké části platí maximální povolená rychlost 110 kilometrů v hodině a při průjezdu Prostějovem dokonce osmdesátka.
Druhou možností bylo za Vyškovem pokračovat po D1. Ta ale ještě v minulý čtvrtek končila před Přerovem, a město tak bylo nutné projet. Vedlo to k většímu zdržení i častým kolonám.
Ještě v pátek před otevřením poslední části D1 mezi Říkovicemi a Přerovem všechen tranzit drtí centrum středomoravského města. Projet město nám zabere přes čtvrt hodiny. Po novém dálničním obchvatu za sedm miliard korun bez DPH to bude asi jen šest minut.
Jak zásadně si místní oddechnou, shrnuje primátor Petr Vrána. „Přerov zažil několik zásadních rozmachů – v 16. století za Pernštejnů a v roce 1841, kdy sem dorazila železnice a s ní průmyslová revoluce. Dokončení dálnice D1 bych k těmto momentům bez nadsázky přirovnal. Po desítkách let čekání jde o jednu z nejdůležitějších událostí v moderní historii města.“Dálnice je více jak po půlstoletí stavby kompletní a také velká část lidí na Hané to vítá. „Už v posledním roce vidíme, že se o Přerov znovu začínají zajímat investoři a podnikatelé. Dříve jsme při jednáních naráželi na to, že město nemá napojení na dálnici, a firmy odcházely jinam. Dostavba D1 podle mě otevírá Přerovu cestu k dlouhodobému hospodářskému rozvoji,“ dodává Vrána.
Silničáři odhadují, že se většina tranzitu z D46 přelije na D1. „Ostatně proto byl takto koridor v minulosti naprojektovaný. Očekáváme, že propad ve směru na Olomouc bude možná dvoutřetinový,“ odhaduje mluvčí podniku Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Na zdržení narážíme až před Ostravou, kde kvůli komplikacím v Klimkovickém tunelu doporučuje navigace raději vyjet z dálnice a zvolit cestu přímo přes Klimkovice. Následný silný provoz znamená zdržení asi 10 minut.
Celková trasa čítá rovněž 3 hodiny 40 minut, nový obchvat Přerova ale ubírá dalších 15 minut. Jak si redaktoři ověřili, D35 je stále schůdnější variantou. Až se příští rok otevřou další úseky poblíž Vysokého Mýta a Litomyšle, severní tah ještě zrychlí a dopravní proud napříč Českem se ještě víc rozmělní.






















