Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Od ledna začne v Praze platit zákaz sdílených elektrokoloběžek. Pražská Technická správa komunikací (TSK) neočekává problémy a spoléhá na to, že společnosti, jež sdílené elektrokoloběžky poskytují, budou zákaz dodržovat.
Po zákazu elektrokoloběžek, který na konci října schválili radní města, dlouhodobě volali především pražští obyvatelé, kteří si stěžovali na to, že turisté, kteří elektrokoloběžky využívají, ohrožují chodce. Vadilo jim také to, že tyto prostředky zabírají místo na parkování. Soukromých elektrokoloběžek se zákaz nedotkne.
Podle agentury ČTK už firmy vědí, jak službu nahradí. Například společnost Lime v Praze přejde na elektrokola a Bolt se takzvané mikromobilitě v Praze přestane věnovat úplně. Bolt poskytoval sdílené elektrokoloběžky celkem ve 12 městech, z obchodních důvodů ovšem postupně provoz ve všech ukončil.
Ředitel TSK Filip Hájek očekává, že na začátku ledna se v pražských ulicích místy pár elektrokoloběžek objeví například kvůli tomu, že se nestihnou všechny odstranit včas.
„Doufám, že se to vyřeší normálně a ne nějakým bojem. Spousta koloběžek už zmizela s koncem turistické sezony a nahradila je elektrokola,“ řekl agentuře ČTK.
Kontrolu dodržování zákazu budou mít na starosti takzvané operativní hlídky TSK. V případě, že by sdílené elektrokoloběžky firmy poskytovaly i nadále, bude mít TSK právo prostředky odvézt do skladu Správy služeb hlavního města Prahy a provozovatelům účtovat pokutu.
Zákaz využívání sdílených elektrokoloběžek v Praze vyplývá z nového systému regulace, který začne platit od ledna. TSK uzavře smlouvy s provozovateli kol a elektrokol, které budou moci být odložená pouze na místech, která k tomu budou určená. Firmy budou za parkování na povolených místech platit 25 korun měsíčně za každé elektrokolo či kolo. Sdílené elektrokoloběžky takovou možnost mít nebudou, a firmy je tak již nebudou moci poskytovat.
Smlouvy o provozování mikromobility uzavře TSK s firmou Rekola, Nextbike a Lime. Ta už na jaře v Praze začala vedle elektrokoloběžek poskytovat i elektrokola. Zatím jich firma rozmístila tisíc.
„Jakmile bude smlouva a nová regulace účinná, koloběžky v Praze provozovat nebudeme - soustředíme se teď především na to, aby byla nová pravidla nastavená smysluplně a s respektem k potřebám obyvatel města,“ uvedl podle ČTK generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko Václav Petr. Koloběžky z Prahy firma přesune do metropolí, kde se stále využívají, tedy například do Říma, Berlína či Londýna.
Praha není prvním městem, které elektrokoloběžky opouští. Už v září roku 2023 je jako první v Evropě zakázala Paříž. Tam sdílené elektrokoloběžky provozovaly firmy Lime, Dott a Tier Mobility, které přešly na poskytování sdílených kol. Soukromé elektrokoloběžky mohou Pařížané využívat i nadále.
Omezit elektrokoloběžky, ale i elektrokola se na podzim rozhodla i Ostrava. Ta zakázala převoz těchto prostředků v městské hromadné dopravě kvůli riziku požáru. Podobně se rozhodli i radní Brna-střed, kteří omezily možnosti parkování a rozhodli o nočním zákazu využívání elektrokoloběžek. Provozovatelé by tak ve večerních hodinách museli koloběžky vyklidit z ulic a ráno je znovu nasadit.















