Hlavní obsah

Aerolinky vyřešily problém s koronavirem. Oddělí cestující plexisklem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Avio Interiors

Ilustrační foto.

Dělá se vám špatně, když sedíte proti směru jízdy? Co teprve, až tak poletíte. Už teď je totiž jasné, že pandemie poznamená všechno včetně cestování.

Článek

O tom, že letecký průmysl však dlouho nebude vypadat tak jako dřív, není sporu. O tom, jak silně tuto oblast virus zasáhl, svědčí poslední zveřejněná čísla. Například podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) se letecký provoz jen v Evropě snížil zhruba o 90 procent. Aerolinky pak patrně přijdou také o více než polovinu příjmů – celkem by na tržbách měly ztratit 314 miliard dolarů (7,7 bilionu Kč).

Šíření nemocí mezi pasažéry v uzavřené kabině vždy představovalo riziko kvůli stísněným podmínkám, nedostatku čerstvého vzduchu a povrchům, na které sahá mnoho lidí.

Letečtí dopravci a další společnosti zaměřující se na letectví proto začali uvažovat o různých možnostech, jak zajistit cestujícím bezpečí před nákazou.

Například Aviointeriors, italská společnost působící v oblasti designu leteckých společností, představila nový plán obrácených sedadel, která mají usnadnit létání v postpandemickém světě.

Design nazvaný Janus je novou možností, jak usadit cestující. Namísto běžného zasedacího pořádku firma navrhuje převrátit prostřední sedadlo opačným směrem a připojit ochranné desky kolem sedadel tak, aby pasažéry oddělily. To může zajistit „maximální izolaci mezi cestujícími sedícími vedle sebe“, vysvětluje Aviointeriors v příspěvku na Instagramu.

„Každý cestující má svůj vlastní prostor izolovaný od ostatních, dokonce i od lidí, kteří procházejí uličkou,“ pokračuje příspěvek.

Štíty umístěné kolem sedadla mají pomoci snížit možný přenos virů. Sedadla a izolační desky pak mají být vyrobeny z „bezpečných a hygienických“ materiálů. Aviointeriors také navrhl podobné izolační desky, které mohou být instalovány už do sestavených letadel s tradičním zasedacím pořádkem.

Foto: Avio Interiors

Nový design letecké kabiny od společnosti Aviointeriors.

Purdueova univerzita v americké Indianě v minulém týdnu zveřejnila vizualizaci šíření nákazy v letadle, která mnohé lidi v nejbližší době spíše odradí od leteckého cestování. Zároveň však američtí vědci zkoumají technologie, které by mohly riziko nákazy snížit. Výsledky jsou zatím podle nich povzbudivé, informoval o tom zpravodajský web New York Post.

Vizualizace ukazuje šíření kapének v kabině poté, co jeden cestující jednou zakašle. Kapénky se podle ní rychle rozšířily a mnoho cestujících by se pravděpodobně nakazilo.

I když mnohé země začínají protikoronavirová opatření postupně uvolňovat, zůstává otázkou, zda se lidé budou chtít do letadel vrátit. Podle dat Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu (Eurocontrol) bude návrat k normálu trvat minimálně do konce roku 2020 a i tehdy bude počet pasažérů meziročně nižší.

Aerolinky se proto budou muset hodně snažit, aby cestující přesvědčily, že zvládly nejen turbulence, ale i šíření patogenů na palubách letadel.

Související témata:

Doporučované