Hlavní obsah

Amazon vstoupí na rozvozový trh. Britům doveze potraviny zdarma

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama

Internetový gigant Amazon rozšiřuje ve Spojeném království svoji službu pro online nákup potravin Amazon Fresh. Do konce roku 2020 plánuje zdarma rozvážet potraviny nakoupené v jeho obchodu po mnoha městech napříč celou zemí.

Článek

Dosud si mohli lidé objednat potraviny pouze s příplatkem za dovoz. To se ale od úterý změní. V místech, kde Amazon Fresh už funguje, bude dovoz nákupu zdarma, pokud jeho celková cena přesáhne 40 liber (v přepočtu zhruba 1 450 Kč) a zákazníci si na něj počkají dvě hodiny. Pokud bude nákup levnější, budou si za dovoz do dvou hodin muset připlatit 3,99 libry.

Musí mít také předplacenou službu Amazon Prime. Ta jim kromě dovážky jídla nabízí také rychlejší doručení ostatního zboží obchodu nebo streamování filmů a televizní tvorby.

Oznámení přichází v době, kdy se poptávka po dovozu potravin domů značně zvedla, a to především kvůli pandemii koronaviru. S rapidním nárůstem zájmu se prodejci snažili vyrovnat co nejrychlejším navýšením svých kapacit.

Online nákup potravin byl ve Spojeném království velmi rozšířený už před pandemií koronaviru. Podle průzkumu Deloitte zpracovaného společností YouGov nakupovala v roce 2019 potraviny online jedna pětina britských uživatelů internetu starší osmnácti let.

Zástupci Amazonu tvrdí, že s nápadem na rozšíření služby přišli právě už před pandemií. „Plánovali jsme to dlouhou dobu. Objemově je to velký posun. V prvních dnech karantény jsme měli plnou kapacitu. Věříme, že teď už tuto službu spustit můžeme,“ uvedl pro BBC country manažer Amazonu Fresh UK Russell Jones.

Bohatý konkurent

Otázkou zůstává, jak se s novým soupeřem vyrovnají už zavedení prodejci jako například Tesco nebo internetový supermarket Ocado. Amazon si na rozdíl od svých konkurentů totiž nemusí lámat hlavu s tím, aby byla jeho nová služba od začátku výdělečná.

Obchodní analytik Richard Hyman zhodnotil pro BBC vstup společnosti na trh jako „extrémně významný“. „Myslím si, že budou velkým hráčem v online nákupech jídla. Jinak by to nedělali. Na většině trhů, kam vstupují, chtějí být tím největším hráčem,“ dodal.

Nemusí to ale být tak snadné, jak se zdá. „Momentálně lidé neuvažují nad Amazonem, když si kupují jídlo. Musí si vybudovat povědomí o značce a to vezme mnoho času i investic,“ myslí si obchodní analytik GlobalData Thomas Brereton. Upozorňuje také na to, že během současné ekonomické situace bude hrát velkou roli také cena potravin. Amazon už podepsal dohody s menšími a nezávislými dodavateli, dá se tedy předpokládat, že bude nabízet spíše výběrovější zboží.

Momentálně si mohou zákazníci objednat tisíce potravin ze supermarketů Booths, Whole Foods Market a mnoho dalších potravin od jiných značek.

Kontroverzní gigant

Internetový obchod Amazon byl založen v roce 1994. Od té doby se stal nadnárodní společností působící v mnoha zemích světa. Firma stále rapidně roste a podle magazínu Forbes je její značka čtvrtou nejhodnotnější na světě.

Zároveň ovšem čelí kritice kvůli údajným protisoutěžním praktikám a chování vůči svým zaměstnancům. Firma byla především kritizována za svoji reakci na koronavirovou pandemii. Podle svědectví bývalých zaměstnanců nebyla schopna zajistit dostatečně bezpečné pracovní podmínky.

Reklama

Související témata:

Doporučované