Hlavní obsah

Ani slevy, ani akce. Pro Čechy je při nakupování nejdůležitější pohodlí

Rozhovor s Romanou Duníkovou z agentury Nielsen o nákupním chování Čechů.Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Zřejmě pryč jsou doby, kdy český zákazník udělal cokoliv, aby nakoupil nejlevněji. Dnes je pro něj mnohem důležitější pohodlí. I to je důvod, proč se tak daří čistě on-line obchodům a proč si Češi v tak hojné míře zvykají na technologické vychytávky při nakupování.

Článek

S českým zákazníkem byly v minulosti spjaté výrazy jako sleva, akce, výprodej nebo promoakce. Doba se však mění a tuzemští spotřebitelé slyší nejvíce na komfort při nakupování. Co si pod tím představit?

„Nejdůležitějším faktorem je pro Čechy pohodlí. Tedy to, že v obchodě rychle najdu, co potřebuji. Když už najdu regál, který hledám, zboží není vyprodané. To, že nakoupím všechno pod jednou střechou a nestrávím tam zbytečně moc času,“ vysvětluje obchodní ředitelka agentury Nielsen Romana Duníková. Vychází přitom z nejaktuálnějších průzkumů, které si agentura o chování českých zákazníků při nakupování nechala zpracovat.

Slevy si zákazníky samy najdou

Jak z průzkumů vyplynulo, čeští zákazníci si na nízkou cenu a standard prostředí supermarketů zvykli. Pokud mají oblíbený produkt, který nakupují pravidelně, je velmi vysoká pravděpodobnost, že ho v některém obchodu najdou ve slevě. Aniž by se tedy museli výrazně snažit, slevy si je „samy najdou“. A prostředí českých supermarketů je vesměs všude stejné.

Největší pohodlí ale nabízí nákup z gauče nebo třeba z vlastní postele. Zatímco v roce 2005 tímto způsobem nakupovalo jen pět procent Čechů, dnes nákup on-line řeší více než 80 procent českých zákazníků. Zatímco dříve tak nakupovali hlavně elektroniku, dnes je zcela běžné nakupovat po internetu i potraviny či drogerii. Nahrává to vzniku nových e-shopů a celkovému rozvoji on-line obchodů.

Zelenou cestou kráčí stále více obchodů i zákazníků

Stále „zajetějším“ trendem je takzvaná zelená cesta. Není ovšem zcela zřejmé, z které strany vlastně zájem o udržitelnost, ekologická balení či BIO produkty vzešel.

„Je tu trošku diskuze, co bylo dřív. Jestli slepice, nebo vejce – jestli to řetězce více nabízejí a zdůrazňují, protože to zákazníci chtějí, nebo je to opačně,“ říká Romana Duníková. Čtvrtina Čechů se podle ní o ekologii zajímá, BIO sortiment ale stále představuje jen zhruba jedno procento všech prodejů v maloobchodě. Důležité je ale zmínit, že měření nezahrnuje specializované prodejny a větší on-line hráče jako Rohlik.cz nebo Kosik.cz, díky kterým by toto procento jistě vzrostlo.

Zájem roste o ekologičtější životní styl, stejně jako o alternativní způsoby placení. Elektronickou peněženkou Češi platí dokonce častěji než západní sousedé.

Češi jsou hračičky i při nakupování

„Elektronickou peněženku využívá v tuto chvíli 25 procent Čechů. Když to porovnáme s globálním průměrem, který činí necelých 50 procent, nebo průměrem v Asii, který v některých zemích přesahuje i 70 procent, mohlo by se to zdát jako málo. Jako kontrast k tomu ale můžeme dát některé země, které bereme jako vyspělé západní ekonomiky – Německo nebo Rakousko. Tam je to jen 12 nebo 13 procent,“ popisuje obchodní ředitelka.

Češi jsou navíc velmi progresivní nejen ve způsobu placení, ale i v technologiích, které zjednodušují samotné nakupování. Samoobslužný prodej využívá zhruba třetina Čechů a další třetina je tomuto trendu nakloněna. Řetězce tak mohou řešit nedostatek pracovní síly na trhu a v některých prodejnách už tímto způsobem odbaví i více než polovinu všech transakcí.

Existují ale technologické vychytávky, které jsou i na Čechy už trochu moc. Například platbě pomocí implantovaného čipu či doručování zboží do automobilu bez přítomnosti zákazníka zatím příliš nakloněni nejsou. Uvidí se třeba za 15 let.

Reklama

Doporučované