Hlavní obsah

Ani slevy, ani akce. Pro Čechy je při nakupování nejdůležitější pohodlí

Rozhovor s Romanou Duníkovou z agentury Nielsen o nákupním chování Čechů. (Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy)

18. 2. 7:14

Zřejmě pryč jsou doby, kdy český zákazník udělal cokoliv, aby nakoupil nejlevněji. Dnes je pro něj mnohem důležitější pohodlí. I to je důvod, proč se tak daří čistě on-line obchodům a proč si Češi v tak hojné míře zvykají na technologické vychytávky při nakupování.

Článek

S českým zákazníkem byly v minulosti spjaté výrazy jako sleva, akce, výprodej nebo promoakce. Doba se však mění a tuzemští spotřebitelé slyší nejvíce na komfort při nakupování. Co si pod tím představit?

„Nejdůležitějším faktorem je pro Čechy pohodlí. Tedy to, že v obchodě rychle najdu, co potřebuji. Když už najdu regál, který hledám, zboží není vyprodané. To, že nakoupím všechno pod jednou střechou a nestrávím tam zbytečně moc času,“ vysvětluje obchodní ředitelka agentury Nielsen Romana Duníková. Vychází přitom z nejaktuálnějších průzkumů, které si agentura o chování českých zákazníků při nakupování nechala zpracovat.

Slevy si zákazníky samy najdou

Jak z průzkumů vyplynulo, čeští zákazníci si na nízkou cenu a standard prostředí supermarketů zvykli. Pokud mají oblíbený produkt, který nakupují pravidelně, je velmi vysoká pravděpodobnost, že ho v některém obchodu najdou ve slevě. Aniž by se tedy museli výrazně snažit, slevy si je „samy najdou“. A prostředí českých supermarketů je vesměs všude stejné.

Největší pohodlí ale nabízí nákup z gauče nebo třeba z vlastní postele. Zatímco v roce 2005 tímto způsobem nakupovalo jen pět procent Čechů, dnes nákup on-line řeší více než 80 procent českých zákazníků. Zatímco dříve tak nakupovali hlavně elektroniku, dnes je zcela běžné nakupovat po internetu i potraviny či drogerii. Nahrává to vzniku nových e-shopů a celkovému rozvoji on-line obchodů.

Zelenou cestou kráčí stále více obchodů i zákazníků

Stále „zajetějším“ trendem je takzvaná zelená cesta. Není ovšem zcela zřejmé, z které strany vlastně zájem o udržitelnost, ekologická balení či BIO produkty vzešel.

„Je tu trošku diskuze, co bylo dřív. Jestli slepice, nebo vejce – jestli to řetězce více nabízejí a zdůrazňují, protože to zákazníci chtějí, nebo je to opačně,“ říká Romana Duníková. Čtvrtina Čechů se podle ní o ekologii zajímá, BIO sortiment ale stále představuje jen zhruba jedno procento všech prodejů v maloobchodě. Důležité je ale zmínit, že měření nezahrnuje specializované prodejny a větší on-line hráče jako Rohlik.cz nebo Kosik.cz, díky kterým by toto procento jistě vzrostlo.

Zájem roste o ekologičtější životní styl, stejně jako o alternativní způsoby placení. Elektronickou peněženkou Češi platí dokonce častěji než západní sousedé.

Češi jsou hračičky i při nakupování

„Elektronickou peněženku využívá v tuto chvíli 25 procent Čechů. Když to porovnáme s globálním průměrem, který činí necelých 50 procent, nebo průměrem v Asii, který v některých zemích přesahuje i 70 procent, mohlo by se to zdát jako málo. Jako kontrast k tomu ale můžeme dát některé země, které bereme jako vyspělé západní ekonomiky – Německo nebo Rakousko. Tam je to jen 12 nebo 13 procent,“ popisuje obchodní ředitelka.

Češi jsou navíc velmi progresivní nejen ve způsobu placení, ale i v technologiích, které zjednodušují samotné nakupování. Samoobslužný prodej využívá zhruba třetina Čechů a další třetina je tomuto trendu nakloněna. Řetězce tak mohou řešit nedostatek pracovní síly na trhu a v některých prodejnách už tímto způsobem odbaví i více než polovinu všech transakcí.

Existují ale technologické vychytávky, které jsou i na Čechy už trochu moc. Například platbě pomocí implantovaného čipu či doručování zboží do automobilu bez přítomnosti zákazníka zatím příliš nakloněni nejsou. Uvidí se třeba za 15 let.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené