Hlavní obsah

Asi jsem černá ovce formule 1, rád budím emoce, říká závodník Grosjean

Rozhovor Seznamu s Romainem Grosjeanem. (Video: Šimon Trantina)

8. 2. 19:20

Romain Grosjean letos zahájí svou desátou sezonu ve formuli 1. Říká, že rád ve fanoušcích budí emoce a věří, že formule 1 bude s novými pravidly zábavnějším sportem.

Článek

Exkluzivní rozhovor Seznamu poskytl v Praze, kde v pátek večer převzal ocenění Zlatý volant za celoživotní přínos motorsportu.

Mluvil o tom, jak z pozice předsedy asociace pilotů Grand Prix vidí vývoj „královny motorsportu“ nebo na jakých okruzích by se měla formule 1 jezdit.

Je rád, že ve fanoušcích budí emoce, i když lidé, kteří ho kvůli starším bouračkám viní z incidentů bez ohledu na okolnosti, jsou podle něj hloupí. I když to kvůli incidentům na trati tak nevypadá, s týmovým kolegou Kevinem Magnussenem si prý skvěle rozumí.

Loni zažil s týmem Haas nejhorší sezonu v jeho čtyřleté historii, kdy tým skončil v šampionátu předposlední, Grosjean předpředposlední.

V roce 2016 jste s ostatními jezdci sepsali dopis, ve kterém jste volali po změnách ve vedení F1, její restrukturalizaci a obecně lepším rozhodování, ať už jde o dění na trati nebo mimo ni. Od té doby se třeba změnil majitel F1. Změnila se i F1 od roku 2016 k lepšímu?

Myslím, že se neustále vyvíjíme. V roce 2021 přijde pro F1 skutečná, velká změna s novými technickými pravidly. Na papíře vypadá všechno dobře. Nová auta budou hezká, ale hlavně věřím, že závodění bude lepší než doteď. Budeme mít také limit v utrácení pro týmy, to je rovněž dobrý nápad – přesně to, co jsme žádali. My piloti ale chceme vždy pořád víc a víc, takže se tady nezastavíme. Myslím ale, že v každém případě jdeme dobrým směrem.

Ale do budoucna, myslíte, že F1 jde dobrým směrem i třeba co se okruhů týče? Je lepší pořádat závody v zemích jako Bahrajn, Vietnam, Čína atd. nebo by se podle vás měla F1 soustředit spíše na pro ni tradičnější země – Itálii, Velkou Británii apod.?

To je hodně těžké. Upřímně, na tuhle otázku skoro ani nejde odpovědět. Hodně krásných okruhů se teď nově staví mimo Evropu, stejně tak už jich spousta je v Evropě. Skoro bych řekl, že by bylo nejlepší, kdybychom jeden rok závodili na jedněch okruzích, druhý na dalších, a takhle by se to střídalo. Nevím, jestli to je možné, je to takový můj nápad.

Ještě ke změnám ve formuli 1 – jste ředitelem Asociace Grand Prix závodníků. Jaký můžete mít vliv na rozhodování? Jestli se to tak dá říct, čeho jste dosáhl?

Odvedli jsme dobrou práci na nových pravidlech pro rok 2021. Spolupracovali jsme jako všichni piloti, takže jsme nasbírali hodně nápadů, které jsme realizovali. Byli jsme skutečně uprostřed všech diskuzí, opravdu jsme odvedli dobrou práci. Povedlo se nám vysvětlit náš úhel pohledu. Sice jsme přes vedení neprotlačili úplně všechno, co jsme chtěli, to ale nic nemění na tom, že všechno se vyvinulo dobře. Práci nám usnadňují dobré vztahy mezi FIA, majiteli F1 z Liberty Media a asociací pilotů. Všichni si uvědomují, že jako piloti řídíme auta a víme, co se může udělat a co ne, stejně tak co můžeme zkoušet udělat pro to, aby se na formuli 1 lépe dívalo.

Jste teď jedním z nejzkušenějších závodníků F1. Jak moc je ve formuli 1 zkušenost důležitá?

Je klíčová. Nemáme totiž prakticky žádnou možnost trénovat. Jenom testování, kdy před prvním závodem jezdíme jenom tři dny. Dalo by se říct, že čím jste zkušenější, tím jste lepší, tím více času strávíte za volantem a naučíte se, jak řídit rozdílná auta a jak je vyvíjet. Zkušenost je důležitá třeba také v situacích jako můj loňský rok, kdy auto nebylo dobré. Zkušenosti pomůžou zjistit proč. Uvidíme letos, jestli se mi právě tohle teď podařilo.

Jste známý díky své „čisté rychlosti“. Co potřebujete, když sedíte v autě, abyste byl nejrychlejší, co můžete?

Je toho dost. Můžu říct, že naše auta z posledních dvou sezon neměla takovou charakteristiku, abych v nich mohl být hodně rychlý. Já jsem ten typ, který brzdí pozdě a zatáčí brzy, to jsem si úplně nemohl dovolit. Také rád spoléhám na obratný předek auta a se zadní částí se peru. To prostě nešlo.

Poslední sezona byla pro váš tým těžká. Dokonce nejhorší v historii Haas F1, co do umístění v šampionátu i počtu bodů. Co bylo potřeba zlepšit a povedlo se vám to?

Doufám, že ano. Vynaložili jsme dost úsilí, abychom zjistili, co bylo špatně a abychom se zlepšili. Loni jsme měli auto, které ze začátku nebylo špatné, ale mělo slabiny. Nedařilo se nám jim porozumět, neviděli jsme spojitost mezi tím, co jsme viděli na počítačích a co na trati. Do letoška jsme se prostě snažili co nejvíc těmto věcěm porozumět. Na papíře zatím všechno vypadá lépe.

Poslední ročník byl pro tým složitý i kvůli incidentům mezi vámi a vaším týmovým kolegou Kevinem Magnussenem. Srazili jste se ve Velkých cenách Španělska, Velké Británie a Německa. Co se v týmu děje bezprostředně po takovém incidentu? Dostávají emoce průchod?

Ano, protože to je motorsport, ten adrenalin. Naštěstí po Německu žádný problém nebyl. V Británii na Silverstone jsme měli smůlu, byl to tak malý kontakt a oběma nám zničil pneumatiky. Ve Španělsku měl zasáhnout týmový management. Když já jsem byl sedmý a on osmý, nebo šestý a sedmý? Už nevím.

Magnussen byl sedmý a vy desátý.

Ano, ale před vyjetím safety caru?

Vy sedmý a on osmý.

Já sedmý, on osmý, ano, tak. Vpředu byly jen silnější týmy, nemohli jsme se už dostat výš. Měl od týmu přijít pokyn, abychom oba drželi pozice. To management neudělal, Kevin na mě zaútočil, srazili jsme se a ztratili body. Myslím si, že tady prostě mělo zasáhnout vedení. Pokud jde o tyhle incidenty, tak to byl těžký rok, i tak se nám ale pak už v tomhle dařilo lépe. S Kevinem si ale skvěle rozumíme. Všichni si myslí, že se nemáme rádi, protože jsme spolu bourali, rozumíme si ale velmi dobře. On je takový viking, na trati je důrazný, jinak je to ale super.

Foto: Jiří Křenek/ Czech press photo

Haváriena belgickém okruhu Spa mezi Fernandem Alonsem a Charlesem Leclercem. Vyfotil ji český fotograf Jiří Křenek a vysloužil si nominaci na Czech Press Photo 2018.

Kdy vás znovu uvidíme na pódiu?

Doufám, že letos.

Mohou pro vás, jako pro tým, pódia a nejlepší umístění z týmů ze středu tabulky být realistickými cíli? Jak jsme říkali, v posledních dvou letech bylo vaše auto nevyrovnané.

Chceme určitě být mezi pěti nejlepšími konstruktéry. Myslím, že McLaren bude opět silný. Budeme se snažit být co nejlepší, chceme útočit na pódia. Zatím je můj nejlepší výsledek s týmem čtvrté místo, chce to ještě o jedno výš. Když je závod dobrý, člověk nikdy neví.

Vidíte vaši budoucnost u Haasu? V roce 2015 jste nahlas mluvil o tom, že jste jednal s Ferrari, pokračovalo to?

Teď musím jen čekat, jak se věci vyvinou. Soustředím se na začátek sezony, abych byl rychlý a měl dobré auto. Až pak uvidím, jaké možnosti budu mít pro další rok.

Často se stává, že když se dostanete na trati do nějakého incidentu, fanoušci vás odsoudí automaticky, nehledě na okolnosti. Můžou za to dřívější sezony, které pro vás, co do incidentů, byly problematické. Všímáte si, že jste něco jako černá ovce F1?

Možná jsem, někdy ano. Je mi to ale jedno. Je vidět, jak lidé někdy nepřemýšlejí a nedívají se po okolnostech. Jako třeba v Abú Dhabí, kde do mě naboural Bottas, ale bylo to samé: „No jo, zase Grosjean.“ Nemohl jsem ale udělat nic navíc, nevím, co bych měl dělat. Jestli na mě chcete nadávat, protože to jsem já, nedělá mi to problém. Takoví lidé jsou ale hloupí. Každopádně jsem rád, že v lidech budím emoce, že mě jedni mají rádi a druzí ne. To se mi líbí víc, než být úplně neutrální.

Nico Rosberg ukončil kariéru v roce 2016, hned jak se stal mistrem světa. Jedním z hlavních důvodů bylo, že byl frustrovaný tím, jak málo času mohl trávit se svou rodinou. Vám je skoro stejně let jako jemu, také máte mladou rodinu – potýkáte se stejným problémem?

Teď ne. Mám rád formuli 1, chci pokračovat a nemyslím na konec. Pro moji rodinu a ženu to není lehké, hodně času nejsem doma, ale to je prostě můj život. Rodina to ví, že závodím, abychom byli doma šťastní, máme to dobře vyvážené.

Otázka na konec: váš oblíbený týmový kolega a nejsilnější soupeř?

Oblíbený kolega? To bude Kevin. Nejtěžší soupeř pak Kimi Räikkönen.

Reklama

Doporučené