Článek
Slibují návratnost ve výši desítek procent a do českého prostředí přinesli pojem „investiční franšíza“. Skupina Twist obchoduje s licencemi třeba na provozovny Trdlokafe a Bubblify. O jejich reálném fungování se však objevují rozporuplná svědectví. Jsou sliby o výnosech i pomoci franšízantům v případě potíží realistické?
Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte:
- Jak funguje byznys s franšízami u skupiny Twist a co jsou tzv. pasivní franšízy.
- Kvůli čemu si někteří franšízanti stěžují, že se nenaplnilo, co dostali přislíbeno.
- Že podle ekonomického reportéra SZ Byznys Daniela Nováka může být u tzv. investičních franšíz problémem třeba to, že nepodléhají dozoru.
„Alfou a omegou byznysu skupiny Twist je prodej franšízových licencí značek,“ začíná reportér byznysové redakce Seznam Zpráv Daniel Novák v podcastu 5:59 vyprávění o případu holdingu, z něhož se stala prakticky tuzemská fabrika na franšízy a jemuž se věnuje už řadu měsíců.
Pod Twist spadají značky jako Trdlokafe, Bubblify nebo třeba Kytky od Pepy. Jejich provozovny skupina vybuduje pro klienty, kteří si za miliony pořídí licenci. Část franšízantů si po půl roce pobočku převezme, někteří ale nechají tým z Twistu, aby se i nadále za poplatek staral o provoz.
Sami zástupci skupiny o posledním modelu mluví jako o „investičním“ franšízování a provozovny podle nich fungují v „pasivním módu“. Promují ho přitom jako alternativu třeba k nákupu investičních bytů.
„A tam je ten podstatný rozdíl oproti tomu, jak fungují běžné franšízy. Protože v běžných franšízách jste to vy, kdo podniká, kdo svůj obchod vede a odvádí za to poplatky. V případě investičních franšíz tomu tak není,“ vysvětluje Novák s tím, že se na českém trhu s takovým modelem předtím nesetkal. Dnes sice podobné produkty v tuzemsku jsou, například u sítě provozoven Waf-Waf, Twist je ale na franšízovém trhu podle reportéra „zdaleka největší a nejviditelnější“.

Reportér SZ Byznys Daniel Novák.
Kromě nezvyklého byznys plánu také zástupci skupiny hovoří o netradičně vysoké návratnosti. Ta má „obvykle“ přesahovat 30 procent, a tím pádem by se milionové investice do pobočky měly kupujícímu vrátit do dvou nebo tří let.
„Přísliby vysoké návratnosti, se kterými skupina Twist setrvale operuje, bily do očí. Na trhu určitě nejsou obvyklé. (…) Pozornost také vzbudilo, že skupina takovou návratnost slibuje bez ohledu na konkrétní značku, konkrétní produkt nebo konkrétní lokalitu,“ říká reportér. Jako příklad uvádí v Česku „nevyzkoušený“ koncept Rio s ochucenými nápoji, u kterého Twist – podobně jako v dalších případech – sliboval návratnost nad 30 procent. „(Z těchto důvodů) jsme se vlastně o skupinu Twist a fungování jejích franšíz začali zajímat více,“ dodává Novák.
Fungování franšíz v rámci Twistcafe Group
- Franšízy ze skupiny Twistcafe fungují ve dvou základních režimech. Samotný holding je rozlišuje na aktivní a pasivní franšízy.
- „Aktivní“ franšízanti se podílejí na řízení provozovny. Ani v jejich případě však neplatí, že by si pobočku budovali sami. Konkrétní provozovnu vždy rozjíždí samotná skupina Twistcafe. Dohodne místo a nájem, zařídí provozovnu, nabere personál. „Aktivní“ franšízanti nastupují do takové pobočky až po půl roce. V prvních šesti měsících se má ukázat, že pobočka funguje a je zisková. Pokud nevydělává, nabídne skupina franšízantovi přesun jinam.
- Pasivní model spočívá v tom, že i po zmíněném půl roce po startu pobočky se o její provoz za poplatek dál stará tým z Twistcafe. Šéf skupiny Radek Klein to připodobňuje k nákupu investičního bytu, o jehož pronájem a údržbu se dál za poplatek stará specializovaná správcovská firma.
„Od začátku je vše špatně“
Postupně se reportérovi začali hlásit franšízanti, kteří chod tohoto byznysu líčili jinak než skupina Twist. „Od začátku je všechno špatně. Nic z toho, co mi bylo prezentováno a co mi bylo slíbeno, neodpovídá realitě,“ popsal redakci během května podnikatel, který si přál zůstat v anonymitě. A podobných zkušeností se našlo více.
„Řada franšízantů mi ukazovala tabulky, které dostali při náboru do skupiny, a stejně tak mi ukázala čísla, která generovala ty jednotlivé prodejny. A ta skutečnost byla velice odlišná,“ říká v podcastu 5:59 Novák. Oponentní názory k chodu provozoven navíc podle něj přišly i od lidí, kteří viděli do vnitřního fungování skupiny. „Potvrdili mi, že zisková je jenom menší část prodejen. Všechny ostatní jsou možná taky ziskové, ale zdaleka ne tolik, kolik skupina původně slibovala, anebo jsou dokonce ve ztrátě,“ podotýká reportér.
Skupina by podle slibů, které podnikatelům dala, měla ztrátovým podnikům pomoci. Šéf Twistu Radek Klein to potvrdil i v rozhovoru pro SZ Byznys. Zároveň řekl, že takových poboček je ale minimum. „Pokud se v našem byznysu něco pokazí, garantujeme, co s klienty budeme dělat. Že je přesuneme jinam a budeme reagovat,“ řekl během května.

Šéf skupiny Twist Radek Klein.
Holding zároveň tvrdí, že spolupracuje s řadou spokojených franšízantů. Redakci dokonce zaslal několik pochvalných recenzí. „Když jsem se pak ale díval, kdo ti franšízanti jsou, tak jeden z nich patřil přímo mezi obchodníky skupiny Twist a v dalším případě šlo o rodinného příslušníka jednoho z hlavních obchodníků skupiny. A pak to byli franšízanti, kteří měli pobočky v prémiových obchodních centrech v lukrativních lokalitách,“ říká reportér byznysové redakce Seznam Zpráv.
Novák také připouští, že v některých případech se podle jeho informací skupina svým byznysovým partnerům skutečně snaží v nesnázích pomoct, další franšízanti ale mluví o tom, že se jim nikdo neozval nebo že řešení nepřišlo dostatečně rychle.
Regulace? Chybí
Nad sliby skupiny Twist se nicméně pozastavují i odborníci, které Novák oslovil. Například Jaroslav Tamchyna z Českého institutu pro franchising uvedl, že deklarovaná návratnost 30 a více procent je „nebývale vysoká“. Obecně se prý v Česku pohybuje kolem deseti až 20 procent.
Podobně to komentoval také partner poradenské společnosti Moore Czech Republic Petr Kymlička. Ten zdůraznil, že i u stabilních a dobře fungujících retailových franšíz v gastronomii se návratnost pohybuje právě mezi deseti a 20 procenty. „Výnosy přes 25 procent ročně se objevují jen u výjimečných případů, obvykle spojených s nízkými vstupními náklady, extrémně vysokým obratem, intenzivním marketingem a nízkou konkurencí,“ dodal Kymlička.
Zavírání v zahraničí
Skupina Twist mimo jiné omezila také plány na expanzi do zahraničí. Ještě na začátku letošního roku zástupci firmy líčili, jak budou otevírat pobočky nejrůznějších značek po Severní a Jižní Americe a také v asijských zemích, letos v květnu už ale šéf skupiny Twist Radek Klein mluvil o „přehodnocování“ původního plánu. Firma poté zavřela některé pobočky ve Spojených státech, Španělsku nebo třeba Rakousku.
Navíc – jak už bylo popsáno výše – tzv. investiční franšízy, se kterými obchoduje skupina Twist, jsou v Česku v podstatě raritní. A na rozdíl od zavedených produktů, jako jsou dluhopisy nebo investiční fondy, také není tento trh regulovaný.
„Nikdo nedohlíží na ochranu investorů, nikdo nehlídá, nakolik je ten poskytovatel investičních franšíz transparentní: Jestli o sobě například říká všechno, co říkat má pro to, aby se franšízanti mohli kompetentně rozhodnout, jestli to pro ně je výhodné, nebo ne,“ vysvětluje byznysový reportér Seznam Zpráv. Investoři totiž při koupi podobných franšíz vstupují do značného rizika. Aby si mohli značku dovolit, v nejednom případě si berou půjčky nebo zastaví své domy, to vše s vidinou rychlé návratnosti.
V podcastu 5:59 se také dozvíte, jaké skupina Twist vykazuje hospodářské výsledky nebo proč při náboru svých obchodníků deklarovala, že hledá „vlky“. Poslechněte si v přehrávači v úvodu článku.
Editor a koeditor: Matěj Válek, Dominika Kubištová
Sound design: Ursula Sereghy
Hudba: Martin Hůla
Zdroje audioukázek: archiv reportéra Seznam Zpráv Daniela Nováka, YouTube – Trdlokafe (@trdlokafe8779)
Podcast 5:59
Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.
Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.
Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.













