Hlavní obsah

Majitel Trdlokafe láká na vysoké zisky, část prodejen má potíže a prodělává

Foto: Daniel Novák, Seznam Zprávy

Prodejny franšízových značek Trdlokafe, Bubblify, Rio a Cinname ze skupiny Twistcafe Group na Jungmannově náměstí v Praze 1.

Skupina Twistcafe Group prodává investorům franšízové prodejny typu Trdlokafe nebo Bubblify s příslibem vysokých zisků. Někteří investoři do franšíz s trdelníky a bublinkovými čaji ale hlásí problémy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nemovitosti ročně vydělají pět procent, akcie deset procent, spořicí účet čtyři procenta. Zato prodejny Trdlokafe a Bubblify mají roční výnos vysoce převyšující třicet procent. Takto láká skupina Twistcafe Group na investice do některé ze svých deseti franšízových značek.

Prodej franšíz tvoří hlavní zdroj příjmů skupiny, loni utržila 800 milionů korun a zisk měla 141 milionů. Avšak zatímco holding na prodeji licencí vydělává, o všech jeho konceptech a provozovnách to neplatí.

Skupina Twistcafe se ráda chlubí tím, jak se jejím prodejnám trdelníků a kávy daří v lokalitách zaplněných turisty, například v centru Prahy. Mimo propagační sdělení ale představitelé holdingu připouštějí, že ne všem prodejnám se daří dobře.

Jeden ze svých konceptů dokonce Twistcafe muselo stáhnout z nabídky. Aktuálně skupina rovněž opustila plány na globální expanzi. Ta přitom byla jedním z pilířů její dosavadní komunikace.

„Věřím tomu, že za dva až tři roky se investice vrátí všem našim klientům. Za poslední rok ale máme spoustu nových poboček, takže jejich výnosnost nemůžu potvrdit daty, protože tři roky ještě neuplynuly,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys spolumajitel Twistcafe Group Radek Klein.

Holding nabízí franšízantům provozovny nejčastěji za cenu v jednotkách milionů korun. Splacení investice v průměru do dvou až tří let slibuje Twistcafe Group bez ohledu na konkrétní produkt, značku, ale i lokalitu. Na vysoké výnosy vábí též v případě konceptů, které jsou nové a nevyzkoušené.

To byl případ konceptu Rio, který nabízí nápoje z plodů palmy euterpe brazilské, známé též pod názvem açaí. První provozovny Rio otevřela skupina teprve loni. Přestože to byl zcela nový a v Česku nevyzkoušený koncept, nabízel holding franšízy této značky s očekávaným ročním výnosem 43 procent.

„V případě Ria se vycházelo z čísel americké sítě Oakberry, která prodává stejný produkt,“ odpověděl Radek Klein na otázku, jak stanovili výnosnost ještě nezavedené značky.

Ani ne po roce se ale ukázalo, že koncept Rio v tuzemsku nefunguje.

„Výsledky Rio jsou mnohem horší, než jsme čekali. Takže jsme si všechny pobočky Rio vzali pod sebe a řídíme si je sami,“ uvedl šéf Twistcafe Group Radek Klein. Značka Rio podle něj potenciál určitě má, zatím ji ale franšízantům nabízet nebudou.

Vysoké zisky slibuje skupina Twistcafe také v případě květinářství Kytky od Pepy, která Twistcafe převzala letos. V aktuální propagační brožuře láká franšízanty na květiny s očekávaným ročním výnosem 40 procent.

„U Kytek od Pepy jsme koupili všechny prodejny, které značka má. Na základě toho jsme viděli do historie prodejen a podle toho se výnosnost dala přesně vypočítat,“ vysvětluje Klein.

Dosud za sítí květinářství stála stejnojmenná firma Kytky od Pepy. Naposledy zveřejnila výsledky za rok 2022. Tehdy měla tržby 145 milionů korun a čistý zisk necelých 400 tisíc korun. To představovalo ziskovost 0,3 procenta.

Problémy hlásí i někteří držitelé franšíz Trdlokafe a Bubblify, dvou nejčetnějších značek ve skupině Twistcafe.

Co je franšízing

  • Franšízing je způsob podnikání, při kterém jedna strana (franšízor) poskytuje za úplatu druhé straně (franšízantovi) právo používat svou značku, obchodní model a celkový způsob fungování. Franšízant si musí koupit vstupní licenci. Zpravidla pak franšízorovi odvádí i další poplatky.
  • Výhodou franšízingu je, že podnikatel může hned na startu začít s osvědčenou značkou a dostává například marketingovou podporu.
  • Držitelé franšíz však musejí kromě odvádění poplatků počítat také s tím, že musejí dodržovat pravidla franšízora. Současně závisejí na celkovém prospěchu a reputaci značky, s níž spolupracují.
  • Mezi nejznámější světové franšízové značky patří například restaurace s rychlým občerstvením McDonald’s nebo Subway. Na bázi franšízingu fungují též realitní kanceláře Re/Max nebo Century 21.

„Samozřejmě nemáme stoprocentní úspěšnost. Máme i ztrátové pobočky, ale děje se to úplně minimálně,“ uvedl šéf Twistcafe Group Klein.

„Od začátku je všechno špatně. Nic z toho, co mi bylo prezentováno a co mi bylo slíbeno, neodpovídá realitě,“ popsal redakci pod podmínkou anonymity jeden z franšízantů.

„Je to celé katastrofa. Pobočka od začátku prodělává, náklady jsou vyšší, než kolik mi původně tvrdili. Čísla byla rázem někde jinde,“ připojil se další držitel franšízy.

Twistcafe Group slibuje v případě ztrátových poboček přesun franšízantů na jiné místo, případně pod novou značku.

„Pokud se v našem byznysu něco pokazí, garantujeme, co s klienty budeme dělat. Že je přesuneme jinam a budeme reagovat,“ řekl Klein.

„Když jsem požádal o přesun pobočky, tak mi jen řekli, že to není možné,“ reagoval jeden z franšízantů, jehož prodejna prodělává.

Šéf Twistcafe Group Klein si stojí za tím, že návratnost jejich franšíz ve vyšších desítkách procent je obvyklá. A to nejen v jeho holdingu.

„Roční návratnost 30 procent je běžná ve spoustě byznysů,“ poznamenal zástupce Twistcafe.

Oslovení odborníci však ziskovost přes 30 procent za obvyklou nepovažují. Například řetězec McDonald's, který rovněž funguje jako franšíza, nabízí franšízantům roční návratnost kolem 15 procent.

Foto: René Volfík, Seznam Zprávy

Spolumajitel Twistcafe Group Radek Klein během rozhovoru pro SZ Byznys

„Skupinou Twistcafe Group deklarovaný výnos 33 procent je nebývale vysoký, ale pro neznalé lákavý. Výnosnost franšíz se může výrazně lišit v závislosti na odvětví, značce, lokalitě a provozních nákladech. Obecně platí, že franšízy mají průměrnou ziskovost mezi deseti až dvaceti procenty, ale některé mohou dosahovat i vyšších hodnot,“ komentoval ředitel Českého institutu pro franchising Jaroslav Tamchyna.

„Tak vysoké výnosy, jaké uvádí franšízový koncept Trdlokafe, nejsou v maloobchodu ani zdaleka běžné. Proto musí být posuzovány s velkou opatrností. U stabilních a dobře fungujících retailových franšíz v gastronomii se návratnost investice obvykle pohybuje mezi deseti až dvaceti procenty,“ uvedl partner v poradenské společnosti Moore Czech Republic Petr Kymlička.

„Výnosy přes 25 procent ročně se objevují jen u výjimečných případů, obvykle spojených s nízkými vstupními náklady, extrémně vysokým obratem, intenzivním marketingem a nízkou konkurencí. Též z pohledu investice do franšízového konceptu jako celku jsou výnosy nad 30 procent ročně za normálních okolností typické spíše pro projekty s prvky multilevel marketingu či agresivního náboru nových franšízantů. To právě může být situace i zmíněného konceptu Trdlokafe,“ dodal Kymlička.

Foto: Daniel Novák, Seznam Zprávy

Prodejny Bubblify a Rio čekají na pražském hlavním nádraží od loňska na otevření.

Na začátku září minulého roku Twistcafe nabízela svou novou franšízu Cinname před Obchodním centrem Máj v Praze na Národní třídě za pět milionů korun. Jako očekávanou návratnost uváděla 29 měsíců. To by bylo ročně přes 41 procent.

Vysoké zisky slibovala skupina i navzdory faktu, že Cinname byl v té době zcela nový koncept. Odvolávala se na dvouměsíční zkušenost z Máje se svým stánkem Bubblify.

„U Cinname očekáváme podobné výsledky, a to díky atraktivní venkovní jednotce, která obvykle přináší ještě lepší výsledky,“ lákala firma franšízanty. Prodejna se nakonec neotevřela.

Loni v srpnu skupina vábila franšízanty na hlavní nádraží v Praze. Provozovnu Bubblify tam nabízela za pět milionů, prodejnu Rio za čtyři miliony korun. Krátce na to si společnost pochvalovala, že obě provozovny jsou rezervované. Dosud nejsou otevřené.

Fungování franšíz v rámci Twistcafe Group

  • Franšízy ze skupiny Twistcafe fungují ve dvou základních režimech. Samotný holding je rozlišuje na aktivní a pasivní franšízy.
  • „Aktivní“ franšízanti se podílejí na řízení provozovny. Ani v jejich případě však neplatí, že by si pobočku budovali sami. Konkrétní provozovnu vždy rozjíždí samotná skupina Twistcafe. Dohodne místo a nájem, zařídí provozovnu, nabere personál. „Aktivní“ franšízanti nastupují do takové pobočky až po půl roce. V prvních šesti měsících se má ukázat, že pobočka funguje a je zisková. Pokud nevydělává, nabídne skupina franšízantovi přesun jinam.
  • Pasivní model spočívá v tom, že i po zmíněném půl roce po startu pobočky se o její provoz za poplatek dál stará tým z Twistcafe. Šéf skupiny Radek Klein to připodobňuje k nákupu investičního bytu, o jehož pronájem a údržbu se dál za poplatek stará specializovaná správcovská firma.
  • Zájemce o franšízu na začátku složí rezervační poplatek ve výši 10 procent z celkové částky. Po zajištění lokality a zahájení výstavby provozovny složí dalších 50 procent. Po vytvoření pobočky doplatí zbytek.
  • Držitel franšízy si od Twistcafe Group pořídí za miliony korun licenci a pobočku s vybavením. Společnosti dále odvádí pravidelné poplatky ve výši 5-8 procent svých tržeb.
Související témata:
Twistcafe Group
Trdlokafe
Bubblify
franšíza
franšízing
Radek Klein

Doporučované