Hlavní obsah

Případ z Uberu: Tajné streamování je fenomén i v Česku, líčí novinářka

Foto: Profimedia.cz

Alternativní taxislužby se staly vyhledávaným způsobem dopravy. Ilustrační foto.

Článek

Sednete si do objednaného taxíku a přitom nevíte, že vaši cestu mohou sledovat desítky lidí na streamu vašeho řidiče. A že vás veze možná úplně někdo jiný, než koho vám aplikace ukázala. Problematických momentů je ale ve světě alternativních taxislužeb, jakými jsou třeba Uber nebo Bolt, možné potkat více.

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Proč si někteří řidiči alternativních taxislužeb někdy přivydělávají i tím, že bez vědomí zákazníků streamují svou jízdu, včetně dění ve voze.
  • Že na pozadí platforem jako Bolt nebo Uber bují také černý trh s účty řidičů.
  • Jaké podmínky pro řidiče v realitě alternativních taxislužeb vlastně panují.

Na první pohled se to pro zákazníka jeví jako pohodlný a bezpečný způsob dopravy. Přes aplikaci v mobilu si objedná odvoz, zaplatí, objeví se před ním informace o řidiči a jeho voze, dokonce má možnost svoji cestu sdílet s někým dalším a v případě komplikací zmáčknout SOS tlačítko. Byznys s alternativními taxíky má ale i svou odvrácenou stránku.

Právě tou se v posledních týdnech zabývala šéfredaktorka a reportérka webového magazínu Page Not Found Apolena Rychlíková. Během svého pátrání prošla mimo jiné několik skupin na síti Telegram a na 50 tisíc příspěvků. Sledovala také nejrůznější videoplatformy jako TikTok nebo Twitch. Obrázek, který se jí odhalil, je přinejmenším znepokojivý.

Ukázalo se, že část řidičů během řízení veřejně streamuje svou jízdu i dění v autě. Tento trend je ostatně na vzestupu v zahraničí, kde podobná živě vysílaná videa podle Rychlíkové sledují tisíce až desetitisíce lidí. V Česku jsou počty nižší.

„Když jsem se ponořila do světa streamování, tak jsem po čase byla schopná trávit čas v autě s úplně cizími lidmi napříč celým světem: Viděla jsem, jak se střídají lidé v autě jednoho řidiče taxíků v Barceloně, vyslechla jsem si spoustu hovorů z českých taxíků, kdy ti zákazníci vůbec nevěděli, že jsou streamovaní,“ líčí novinářka v rozhovoru pro podcast 5:59.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Šéfredaktorka a reportérka webu Page Not Found Apolena Rychlíková.

Mnohdy prý přitom nešlo o nezúčastněné pozorování. Sledující třeba komentovali dění v autě nebo dávali taxikáři úkoly. „Zásadní je, že kamera nemusí být namířená přímo na klienty a klientky, ale i sdílení té cesty vlastně odhaluje hodně o klientech samotných,“ zdůrazňuje Rychlíková s tím, že lidé obecně v taxících třeba telefonují nebo řeší pracovní záležitosti.

„Prostě na tom vydělávají“

Takové chování je samozřejmě v rozporu s pravidly alternativních taxislužeb jako Bolt nebo Uber a tyto společnosti to vnímají jako zásah do soukromí svých klientů. Přesto přinejmenším jeden příběh, který šéfredaktorka webu Page Not Found popsala, ukazuje, že odhalení vždy nemusí končit zásadním postihem.

Samozřejmě nikdo nerozporuje, že práce taxikářů a taxikářek může být i nebezpečná nebo náročná, ale to je neopravňuje k tomu streamovat.
Apolena Rychlíková, šéfredaktorka webu Page Not Found

Žena, která si v autě všimla, že řidič Uberu jejich cestu natáčí, se obrátila na zákaznickou podporu firmy. Z té jí napsali, že je situace mrzí, a slíbili jí, že už ji nebudou s tímto řidičem párovat, pokud jejich službu opět využije. Zákaznici dala společnost Uber podle Rychlíkové „směšnou kompenzaci“ a řidiči zároveň neumožnila jeden den taxikařit.

Reportérce se posléze podařilo muže najít. Svoje chování vysvětloval tak, že má prý strach, že mu klienti nezaplatí, a že to dělá kvůli vlastní bezpečnosti. „Ale to by si mohl nahrát video a nikam ho nesdílet. (Řidiči) prostě vydělávají na tom, že jim lidé během jízdy posílají peníze,“ říká novinářka.

Během streamování třeba na TikToku totiž mohou sledující poslat řidičům tzv. donaty. Část z těchto příspěvků si však vezme samotná videoplatforma. Řidiči si ale streamováním také mohou budovat svou popularitu v internetové komunitě. Někteří dokonce podle Rychlíkové mají - třeba na síti Twitch - propracované profily, kde je uvedené, v jakých časech jezdí nebo čemu se věnují.

Řidič z popsaného případu každopádně po svém nahlášení své vysílání upravil a už do něj nezahrnuje jízdy s klienty. „Já jsem ale poté dohledala i v Česku několik dalších účtů, které se streamování věnují, i když už jsou klienti v tom autě. Takže je to opravdu nějaký fenomén,“ podotýká Apolena Rychlíková.

Když nevíte, s kým jedete

Streamování některými řidiči alternativních taxislužeb je ale jen část problému. A pro novinářku Rychlíkovou tam příběh o společnostech jako Uber nebo Bolt teprve začal. Čím hlouběji se nořila do internetových skupin a příspěvků, dával se jí dohromady obrázek o velkém byznysu na pozadí platformových taxislužeb.

„Odhalila jsem, že tam (na telegramu) bují černý trh s účty řidičů Uberu a Boltu. Ale také celá řada dalších věcí - je to vhled do toho, jak fungují tzv. flotily nebo jakým způsobem jsou řidiči vykořisťovaní,“ popisuje v podcastu 5:59 svá zjištění pro Page Not Found.

Ve zkratce se tak ukázalo, že člověka, který rozváží zákazníky po městě, nemusí mít služba vůbec evidovaného. Mohl totiž za několik tisíc korun získat účet od řidiče, který už má u platformy platnou registraci podloženou všemi potřebnými dokumenty. Skutečná totožnost osoby za volantem - a třeba i to, jestli má řidičský průkaz platný v Česku - tak může být v těchto případech pro platformu i klienty neznámá.

Reportérka Rychlíková upozorňuje, že jde o nebezpečnou praxi, zejména pak tehdy, pokud se cestující dostane do zranitelné situace typu sexuálního napadení ze strany řidiče: „A vám se může stát, že když to chcete nahlásit, tak nemůžete nahlásit toho daného člověka, protože v té aplikaci není vidět, kdo to byl. Prostě s vámi jede podnajímaný účet.“

Také sdílení účtu řidičů více lidmi odporuje smluvním podmínkám Uberu či Boltu. Zároveň podle Rychlíkové tyto firmy uvádějí, že jde o nepřijatelnou praxi a že je totožnost řidičů prověřována.

Zároveň se ale nabízí otázka, proč někdo vůbec může mít zájem o využívání řidičského účtu někoho jiného. Důvodů je ve hře víc. Šéfredaktorka Page Not Found nicméně poukazuje na to, že pro tyto platformy často jezdí lidé ze zahraničí, kteří zaplatili spoustu peněz jen za to, aby se do Česka dostali.

„Potřebují začít hodně pracovat - pracovat třeba šestnáct dvacet hodin (denně), jak to u těch pracujících migrantů bývá. A je pro ně jednodušší si zkrátka licenci toho účtu koupit, než si tady vše vyřizovat,“ vysvětluje Apolena Rychlíková.

V podcastu 5:59 se dozvíte také o tzv. flotilách, v nichž jejich provozovatelé sdružují až stovky řidičů. Anebo o tom, jaké možnosti se nabízejí v boji proti popsaným problémům. Poslechněte si v přehrávači v úvodu článku.

Editor a koeditor: Matěj Válek, Dominika Kubištová

Sound design: Ursula Sereghy

Hudba: Martin Hůla

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Doporučované