Hlavní obsah

Glosa: Babiš na Paroubkově cestě

Foto: Seznam Zprávy

Andrej Babiš vychází z obytňáku vstříc voličům.

Reklama

Článek

Ačkoli Babiš v obytném voze objížděl republiku a „dělal kampaň“, voliči se od něj odvracejí. Sázka na chlapíka z lidu, který na internetu vaří, hledá houby a hladí psy, moc nefunguje. Češi mají asi o prezidentovi jinou představu.

„Havla navrhlo Občanské fórum, Klause ODS a Zemana ČSSD. I ANO bude mít svého kandidáta, není na tom nic divného,“ takto vysvětlil Andrej Babiš postoj, který jeho hnutí zaujalo k prezidentské volbě, ve své poslední internetové zdravici.

Nezodpovězenou otázkou ale zatím zůstává, koho ANO (rozuměj Babiš) jako kandidáta vybralo. V nedělní televizní debatě bývalý předseda Sněmovny Radek Vondráček zřejmě upřímně odpověděl na otázku, proč opoziční hnutí s oznámením otálí. „Hlavně se musí nějak vnitřně rozhodnout Andrej Babiš,“ přiznal, kde se soukolí ANO zadrhlo.

Babiš nemá lehký úkol. Prezidentské průzkumy mu moc nevěří, ale jeho povahu zjevně dráždí, když je předem odsuzován k neúspěchu. Pokud si Babiš nyní sepisuje seznam pro a proti, jedno zásadní proti by mu nemělo uniknout.

Proti, které také souvisí s průzkumy. Totiž to, že ačkoli on jediný vedl přes léto výraznou kampaň a ve svém obytném voze smažil míchaná vejce a objížděl republiku s mítinky plnými kontroverzí a mediální pozornosti, klesl podle srovnání červnového a zářijového průzkumu STEM jak počet lidí, kteří byli rozhodnuti jej volit, tak počet lidí, kteří o tom alespoň uvažovali. Naopak údajně stoupl počet Čechů, kteří si jej na Pražském hradě neumějí představit.

Zdá se, že hra na „lidového influencera“ nezabírá. Co bylo dříve v Babišově případě prezentováno jako bezmála geniální strategie nejlepších světových mozků marketingu, teď spíš vypadá jako procházka po „Paroubkově cestě“. Už u někdejšího sociálně demokratického premiéra jsme mohli pozorovat snahu tolik se voličům přiblížit, být tak lidový, až se i voliči sami začnou této lidovosti a „obyčejnosti“ jaksi štítit a odvracet se jinam.

Je totiž velmi sporné, jestli zvlášť v prezidentských volbách voliči hledají „jednoho“ ze svých řad. Spíš to vypadá, že hledají autoritu.

Ač se těžko na prezidentské kariéře stávající hlavy státu hledá něco dobrého, jako vzor v tomto směru by posloužit mohla. Miloš Zeman vždy k davu promlouval spíš z pozice učitele, vykladače, odborníka. Co na tom, že pak skuteční experti často označili jeho tvrzení za mylná a údajně fenomenální paměť už za místy děravou. Když Zeman své věty pronášel, zdálo se, že na nějaké pochybnosti nezbývá ani kousíček místa.

Pasoval se mezi intelektuální elitu. Babiš jde opačným směrem. Na instagramu se pitvoří při vaření, sledující oslovuje podle vzoru Agáty Hanychové „holčičky“ a zdá se, že se stůj co stůj snaží svou příslušnost k elitě (v tomto případě majetkové či mocenské) zamaskovat.

Poslední říjnový den má ANO s Babišem v čele oznámit, kdo bude v prezidentské kampani hájit jeho barvy. A v lednu pak uvidíme, jestli vybrali správně.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.

Reklama

Doporučované