Hlavní obsah

Youtuber Kovy: Role hradního „mluvčího pro mladé“ pro mě není atraktivní

Hostem Ptám se já byl youtuber Karel Kovář alias Kovy. Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Článek

Už zítra se zvolený prezident Petr Pavel ujme úřadu. Na Hrad s sebou přivede také zcela nový tým. Jeho součástí by mohl být i mluvčí pro mladé neboli hradní influencer. Jakou roli by měl v komunikaci hlavy státu hrát?

Hostem Ptám se já byl jeden z nejvlivnějších českých youtuberů Karel Kovář známý jako Kovy.

Letošní prezidentské klání doprovázel obrovský zájem tradičních médií, ale nově také mnoha youtuberů a streamerů. A zřejmě i sami kandidáti pochopili, že mezi voliči dorostla generace, která čerpá informace hlavně od nich. Účast uchazečů o Hrad v pořadech na YouTube a dalších kanálech se tak stala významnou součástí volební kampaně, a to zejména v jejím závěru.

Sám Petr Pavel byl například hostem youtubera Pavla „Herdyna“ Mikeše, když s ním hrál on-line hry a odpovídal na dotazy sledujících. Poskytl třeba také rozhovor youtuberovi Janu Špačkovi, který se se svým satirickým pořadem s názvem Fabulace Jana Špačka proslavil specifickým, mnohdy matoucím stylem komunikace s politiky.

A tým nastupujícího prezidenta sází na spolupráci s influencery i do budoucna. „Je to způsob, jak přiblížit politiku mladým lidem, pro které třeba na první pohled nemusí být zajímavá,“ vysvětlovala krátce po volbách mluvčí zvoleného prezidenta Markéta Řeháková, proč by měl mít Hrad influencera.

Kdo a jak přesně bude s prezidentskou kanceláří na komunikaci s mladými spolupracovat, Pavlův tým zatím oficiálně neoznámil. Sám Pavel před časem v té souvislosti zmínil právě Špačka.

Jaký měli influenceři vliv na letošní volby? Jak a o jakých tématech by měla prezidentská kancelář s mladými lidmi komunikovat? A co mladá generace očekává od nastupujícího prezidenta?

Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.

Co v rozhovoru zaznělo?

1:00 Říct, co mladá generace očekává, je trochu zrádné. Je to jako říct, co starší generace očekává. Každý očekáváme něco trochu jiného. Společným jmenovatelem je ale to, že řada voličů očekává možná moc, že se možná během těch kampaní nepodařilo předat tu informaci, jak málo má prezident reálných pravomocí, jak velký má mandát. Takže se obávám takového kolektivního vystřízlivění po volbách. Doufám, že to nepovede k nějaké deziluzi u mladých lidí.

1:45 Témat, která dnes mladí lidé řeší, je celá řada. Ať už je to klimatická změna, práva menšin, dostupnost bydlení, nebo důchody. Jsou to témata, která jsou složitá pro mladé lidi na zpracování. Všichni říkají, že je před námi budoucnost, která bude složitá, nepočítejte možná už ani s důchodem. To jsou témata, která prezident může zvednout, mluvit o nich, vysvětlovat je. Trochu doufám, že může být v některých tématech i takovým mostem mezi názorovými příkopy, které jsou často dost hluboko vykopané. A já věřím, že on osobně dokázal, že má potenciál tuhle roli plnit. (…)

3:00 Dominik Feri na svém instagramu dříve ukázal, že je možné složitá témata určitým stručným způsobem předkládat mladým lidem. Pokud bude mít Petr Pavel v týmu někoho, kdo to zvládne dělat, pak je to jedině dobře, je to žádoucí.

4:30 Laťka není příliš vysoko. Posledních 10 let tady nebyl prezident, který naslouchá lidem, byl to prezident, který si myslel, že všemu rozumí nejlépe, že nepotřebuje od nikoho s ničím radit. Spíše společnost rozděloval. Bylo by velmi odvážné říct, že to byl prezident pro mladé.

6:00 Otázka je, co si od hradního influencera tým Petra Pavla slibuje. Myslím si, že vzít nějakého etablovaného tvůrce a situovat ho do takové pozice hradního youtubera je trochu zrádné i pro nezávislost nebo to, jak lidé na toho tvůrce nahlížejí. Z osobní perspektivy toho tvůrce to může být prestižní věc, ale ne možná lukrativní, protože se automaticky škatulkuje jako mluvčí prezidenta. Pro mě osobně to není atraktivní. To nejlepší, co mohu dát svým divákům, je, že jsem na nezávislé platformě, sám jsem nezávislý, nejsem ničí mluvčí, ale mluvím sám za sebe.

9:00 Generace, která vyrůstala s youtubery, má už dnes volební právo a aktivně se zajímá o veřejné dění, už do něj i aktivně vstupuje, ať už skrz občanské organizace, nebo i osobním zainteresováním do politiky. Nic nebude reprezentovat mladé v policie tak, jako mladí v politice. Dospěla úplně nová generace, která vyrostla za éry Václava Klause a Miloše Zemana, nepamatuje jiné prezidenty a už to samotné je docela dobrá motivace pro to, jít volit a zvolit si změnu z dotikávajících devadesátých let.

11:00 Kanál, který měl být pro Danuši Nerudovou vítězným pro komunikaci s mladými, jako například TikTok, byl ve finiši kampaně ovládnutý Petrem Pavlem. Možná i proto, že skrz tyto rozhovory dokázal sám sebe jako kandidáta odprezentovat uvěřitelněji. Bylo znát, že Petr Pavel byl ve finiši kampaně na sociálních sítích nejvýraznějším kandidátem. Jde o charisma, o to, jaký ten kandidát je, o emoci.

14:30 Řekl byste, že influenceři volby ovlivnili? - Určitě. Minimálně u nejmladších voličů, u těch, co se tak nezajímají o politiku na každodenní bázi, tak to pro ně mohla být cesta, jak se s tím kandidátem blíže seznámit.

19:00 (k chystané evropské regulaci politické reklamy) - Dělal jsem si legraci, že jsem zpracoval možná nejméně atraktivní téma, které jsem si mohl vybrat. (…) Ale je tady potenciál se o to zajímat v momentě, kdy ještě můžeme něco změnit. Největším problémem toho vyjednávaného nařízení je nepřesná definice toho, co politická reklama je. Není tam zmíněno to, že je to něco, za co někdo platí. A tím pádem hrozí, že by měsíc před volbami mohla být plošně skrývána, nikoliv doporučována, všechna videa o politice.

22:00 Jak to regulovat? - Je důležité tam zmínit tu placenou formu, aby se to skutečně vztahovalo na to, o čem byl i skandál Cambridge Analytica, lily se do ní miliony, ale šla mimo oficiální kanály kandidátů, anonymně, přitom to byly především placené příspěvky. Tohle by mohla být jedna z konkrétních změn.

Ptám se já, Marie Bastlová

Podcast Marie Bastlové. Hard talk rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.

Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.

Reklama

Doporučované