Hlavní obsah

Botas se rozhádal s designéry. Nové kousky navrhli Italové

Foto: Botas

Botasky z nové řady Authentic. Podle designéra Jana Klosse se některé modely nápadně podobají těm, které vytvořil s Jakubem Koroušem.

Reklama

Obuvnická retro značka ze Skutče uvedla na trh boty, které jsou symbolickou tečkou za rozchodem s českými designéry. Také botasky z nové řady Authentic navazují na tradici ze 60. let, ale stojí za nimi návrháři z Itálie.

Článek

V roce 2019 se Botas kvůli sporům rozešel s českými designéry Janem Klossem a Jakubem Koroušem, kteří pro firmu deset let navrhovali kolekce volnočasové obuvi. Klasickým teniskám ze „šedesátek“ dodali v několika řadách moderní lesk, barvy i nový design. Retro tenisky, reprezentované v jejich řadě Botas 66, se po ukončení sporů už rok a půl nevyrábí a jen se doprodávají staré zásoby.

V pondělí 29. března firma Botas uvedla novou kolekci Authentic, kterou dělá za spory symbolickou tečku a po delší pauze opět pokračuje ve výrobě bot, které navazují na design nejslavnější éry obuvnické značky. Tentokrát už s italským studiem Vertigo.

„Se značkou Botas 66 jsme skončili, abychom neměli problémy s designéry. Kompletně jsme obuv předělali. Jediná podobnost s řadou 66 je v barevnosti, ale barvy máme jiné, stejně jako materiály,“ říká majitel Botasu František Nestával.

Během dlouhého výpadku společnost vyráběla jen sportovní obuv, která zahrnuje boty na zimní brusle, běžky nebo halové sporty, například nohejbal. V rámci své řady Botas 66 firma ze Skutče prodávala osm až deset tisíc párů ročně, tedy zhruba 10 až 15 procent celkového objemu. S řadou Authentic se chce dostat na podobná čísla.

Rozchodem s designéry Botas přišel o důležité tři prodejní kanály pro retro tenisky – dva obchody, provozované na vlastní podnikatelské riziko českými designéry, a jejich e-shop. Prodeje chce teď firma dohnat mimo jiné vlastním internetovým obchodem, kde se podle Nestávala loni dařilo navyšovat odbyt. Přesto firma rok ukončila s odhadovanou ztrátou dva miliony korun a tržbami, které se v porovnání s rokem 2018 propadly o 40 procent. Srovnání s rokem 2019 by nebylo namístě, protože vybočoval díky mimořádné zakázce pro Kaufland.

+4

Právě zakázka pro německý obchodní řetězec v tuzemsku byla momentem, kdy se spory vyhrotily natolik, že došlo k rozchodu bývalých studentů designu na pražské Umprum a vedení Botasu. Firmě vytýkali, že prvky jejich designu neoprávněně používala u jiných kolekcí, mimo jiné pro Kaufland a také pro mladoboleslavskou Škodu. K soudním sporům přesto nikdy nedošlo.

„Opakovaně byly uváděny do prodeje modely pod značkou Botas 66, které jsme nejen nenavrhli, ale ani neschválili, což bylo v rozporu se vzájemně uzavřenou smlouvou. V tisícových nákladech byly například vyrobeny boty pro Škoda Auto, o kterých jsme se dozvěděli až z reportáže v televizi. Nebo naopak námi vytvořené návrhy pro Botas 66 se z ničeho nic objevily na trhu pod slovenskou značkou Drinking Shoes. Žádali jsme narovnání vztahu, ale neúspěšně,“ popsal Jan Kloss jeden z mnoha sporných momentů.

Botasky 66 přitáhly pamětníky

Vzpomíná, že vzájemné neshody se vyhrotily se zakázkou pro Kaufland. „V poslední sezóně jsme marně čekali na jarní dodávku obuvi Botas 66. Bylo nám řečeno, že je před námi jiný odběratel. Posléze jsme zjistili, že to byl Kaufland, prodávající navíc nakonec za nesmyslně nízké ceny, které byly pod nákupními cenami pro náš obchod. Takto se podnikat nedá. Firma Botas pro Kaufland vyrobila víceméně boty podle našich návrhů pro Botas 66, ale škrtla z nich tu šedesát šestku, a tím si myslela, že je vše v pořádku. Potom jsme si řekli, že to tak dál nejde, a spolupráci jsme ukončili.“

Šéf Botasu nesouhlasí. „Je to jejich výklad, my máme jiný. Podobné spory tam byly. Činili si větší nároky, než by měli, poučovali nás a omezovali v našich aktivitách,“ podotkl k tomu majitel, který se vedení firmy ujal v roce 2013 a později se snažil údajně nevýhodnou smlouvu s českými designéry ukončit.

Lišil se například jejich pohled na výši provizí, které návrháři inkasovali z každého prodaného páru. Nestával je považoval za příliš štědré, Kloss naopak tvrdí, že šlo o směšné částky, které v době, než se pustili sami do prodeje a propagace, jen ztěží pokrývaly náklady spojené s cestami do továrny.

V jednom se však shodnou i dnes, kdy už se každý soustředí na své plány – značka Botas 66 si získala pozornost, a to i díky několika cenám za design.

„Byl to nový módní segment v kolekci, který oživil sportovní branži, s níž jsme léta bojovali na trhu. Díky nové barevné kolekci šestašedesátek se řada lidí vrátila k Botasu,“ zhodnotil éru Nestával.

Obchodně to podle něj extrémně zajímavé nebylo. „Kolekce je relativně drahá a nedala se prodávat skoro nikde jinde než v maloobchodu. Nesnese žádné mezičlánky, velkoobchody, importérské marže, které jsou jinde standardní,“ dodal. Důvodem je výroba v relativně nízkých počtech, kdy se jednotlivé modely z řady vyráběly maximálně v objemu 300 párů ročně. Šlo tak v podstatě o limitované edice. A tak to zůstane i u nových Authentic.

„Novou kolekci Botas Authentic jsem příliš nestudoval, ale z toho mála co jsem zahlédl tam vidím až moc velkou podobnost. O použití podrážek, které jsme navrhli pro Botas 66 ani nemluvě. Je nám to celé líto, ale vlastní energii již orientujeme jiným směrem,“ dodal Kloss.

Reklama

Doporučované