Hlavní obsah

Černý scénář: Až 450 tisíc nezaměstnaných. Rozhodující bude květen

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

Reklama

Až 450 tisíc lidí bez práce. Scénář, se kterým kvůli koronaviru počítá Českomoravská konfederace odborových svazů. V některých oblastech se nejhorší prognózy začínají naplňovat, jinde ale lidé firmám chybí i teď.

Článek

Léčebné lázně Bohdaneč jsou teď prázdné. Bez klientů, a tedy bez příjmů. Zítra proto přeruší provoz. „Počet zaměstnanců bude postupně snížen o 80. Po obnovení provozu se již lázeňské zařízení k původnímu počtu zaměstnanců nevrátí,“ stojí v prohlášení, které vedení lázní vydalo. Před krizí zde pracovalo zhruba 330 lidí. Stejná situace je v lázních v Teplicích nad Bečvou. Tady počet zaměstnanců klesne dokonce o 150 z celkových přibližně 320.

K podobným situacím ale dochází i v jiných oborech. Výpovědi se začaly rozdávat i v nejstarší sklárně v Česku – v Harrachově na Semilsku – odtud odejde deset procent lidí. Pandemie sklárnu uzavřela turistům a odběratelé přestali platit. Propouštějí prádelny, hotely i restaurace. Podle průzkumu ČESMAD Bohemia se už s některými zaměstnanci rozloučilo i 20 procent procent dopravců.

Českomoravská konfederace odborových svazů očekává, že v nejbližších měsících může skončit bez práce 400 až 450 tisíc lidí. Záleží teď na tom, jak vláda podnikatelům a firmám pomůže.

Cestovní ruch kolabuje

„Pokud současná situace vydrží čtvrt roku, a bohužel to tak vypadá, třeba cestovní ruch bude zastaven na velmi dlouhou dobu a možná úplně zkolabuje. Klesne tu kongresový turismus, to poznamená hotely, letiště, aerolinky, ale i navazující firmy v cestovním ruchu. Průvodce, tlumočníky,“ vyjmenovává předseda ČMKOS Josef Středula. V problémech je teď i řada průmyslových odvětví. „Propouštění už začalo v polovině března a je otázka, jestli bude příští měsíc na výplaty,“ dodává Středula. Na tahu je teď podle něj vláda. Právě její kroky totiž ovlivní, kolik lidí skutečně na úřady práce zamíří.

Už teď tam ale začínají mít napilno. Přesná čísla budou známá zhruba za týden, mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková ale potvrzuje, že o zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání žádají v současné době především lidé, kteří pracují v pohostinství, ve službách a v cestovním ruchu.

„Právě tyto oblasti postihla přijatá epidemiologická opatření v největší míře a zaměstnavatelé dočasně uzavřeli své provozy. Obdobná situace nastává v oblasti automobilového průmyslu a u subdodavatelů firem působících v této oblasti,“ říká Beránková. Dodává, že se hlásí i ti, kteří v těchto oborech pracovali i v zahraničí – třeba v Rakousku nebo Itálii.

Podle Václava Stárka, prezidenta Asociace hotelů a restaurací, už v oboru začalo propouštění ve velkém. 90 procent hotelů a zhruba 75 procent restaurací je totiž teď úplně uzavřeno. Z průzkumu, který asociace mezi svými členy udělala, navíc vyplývá, že téměř tři čtvrtiny podniků propustí až 30 procent svých zaměstnanců. „V našem modelu jsme vycházeli z toho, že se hranice otevřou v srpnu a stravovací i ubytovací služby bude možné nabízet od června. V tom případě budou ztráty ve spotřebě turistů 200 miliard korun a ohroženo bude celkem 240 tisíc pracovních míst ve všech oborech, které se na cestovním ruchu podílejí,“ dodává Stárek.

Nabídněte své lidi jiným firmám

Hospodářská komora už vyzvala firmy, aby při omezení provozu kvůli vládním opatřením proti koronaviru místo propouštění nabídly své zaměstnance jiným podnikům. Například společnost Hartmann - Rico, která v Česku spouští výrobu ochranných pomůcek, teď posily potřebuje.

„Intenzivně připravujeme spuštění dvou linek na výrobu ochranných masek a respirátorů. Samozřejmě s tím souvisí i navýšení pracovních míst. Budeme výhledově potřebovat až desítky nových zaměstnanců,“ potvrdil Marek Třeška, člen představenstva Hartmann - Rico. Podobných firem je teď ale daleko víc.

Květen rozhodne

Z průzkumu, který Seznam Zprávy udělaly mezi velkými firmami, vyplývá, že většin z nich propouštění neplánuje. To je vzkaz, který zní například z České pošty, ČEZu nebo Pražských vodovodů a kanalizací. Opět ale bude hodně záležet na tom, jak se k situaci postaví vláda a jak dlouho budou současná opatření trvat. Rozhodnou nejbližší měsíce.

„Děláme maximum pro to, abychom počty nemuseli redukovat a naše lidi udrželi. Zaměstnancům, kterým na konci března končila smlouva na dobu určitou, ji prodloužíme minimálně do května, kdy bude jasněji o tom, jak se bude situace vyvíjet. Stejně tak postupuje u zaměstnanců, kteří jsou ve zkušební době,“ potvrzuje mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk.

„Čekáme na to, jak bude přesně vypadat metodika pro tzv. kurzarbeit a možnost jeho uplatnění. Také čekáme, zda se po Velikonocích upraví režim nouzového stavu a bude například v provozu více spojení. Na základě toho pak budeme postupovat dál. Snažíme se, aby současná situace měla co nejmenší dopad na zaměstnance. Věříme, že se naše činnosti navrátí do standardního režimu a budeme zaměstnance a jejich zkušenosti v plné míře opět potřebovat,“ doufá mluvčí RegioJet a Student Agency Holding Aleš Ondrůj.

Nikdo totiž přesně neví, co nastane a kdy se situace vrátí do normálního stavu.

„V tuto chvíli se plně soustředíme na kroky související s preventivními opatřeními proti šíření COVID-19, a to včetně odstávky výroby a načasování jejího opětovného zahájení. Momentálně je pro nás předčasné komentovat témata související s budoucím vývojem, kde je řada proměnných v čele s vývojem pandemie,“ vysvětluje mluvčí Hyundai Pavel Barvík.

Zaměstnanci mnoha firem mají ale už teď ponížené příjmy či úvazky. Například aerolinky, které jsou nyní naprosto paralyzované, se tímto způsobem snaží ušetřit, aby k propouštění nemuselo dojít. „Jednáme se zaměstnanci o zkrácených úvazcích, naprostá většina zaměstnanců skupiny to akceptuje a snaží se firmě pomoci zredukovat mzdové náklady. Je pozastaveno přijímání nových zaměstnanců, přerušeny výcvikové kurzy, pozastaveny jsou také chystané i započaté projekty a investice. Respektujeme doporučení vlády ČR. Naším cílem je zachovat co nejvíce pracovních míst,“ říká mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková.

Reklama

Doporučované