Hlavní obsah

„Máloco tak rozvíří debatu.“ Češi objevili nový pracovní benefit

Nejvíc kávy vypijí Finové. Češi pijí nejčastěji tureckou a instantní kávu (ilustrační fotografie).

Reklama

Káva je po ropě druhou nejvíce vyváženou komoditou na světě. Z celosvětového objemu se na spotřebě podílí Evropa třetinou, a je tak největším trhem s kávou.

Článek

Život bez kávy si u nás neumí představit šest z deseti lidí. 88 procent Čechů vypije alespoň jeden šálek denně, ukázal průzkum Instant Research agentury Ipsos ze září 2021.

Víc než polovina Čechů si kávu dopřeje hned po probuzení a během dopoledne, pro téměř třetinu Čechů je neodmyslitelnou součástí pracovního dne.

Stále víc lidí vnímá dostupnost kvalitní kávy na pracovišti jako žádaný zaměstnanecký benefit.

„Zaměstnanci v současné době očekávají kávu na pracovišti zdarma a v perfektní kvalitě. Tento oblíbený zaměstnanecký benefit není dobré podceňovat,“ říká José Kadlec, headhunter a zakladatel náborové personální agentury.

Máloco dokáže rozvířit debatu mezi zaměstnanci tak jako kvalita kávy na pracovišti.
José Kadlec, GoodCall

„Máloco dokáže rozvířit debatu mezi zaměstnanci tak jako kvalita kávy na pracovišti. Časy, kdy stačilo mít v kuchyňce dózu s kávou, jsou dávno pryč,“ dodává zakladatel společnosti GoodCall, která podle Financial Times patří mezi pět set nejrychleji rostoucích firem světa.

Mnoho pracovních úkolů lze vyřešit neformálním setkáním nad šálkem kávy.
Lucie Loudová, ředitelka Tétris

Některé firmy řeší tuto problematiku dokonce s architekty. I přesto, že někomu se to může zdát jako detail.

„Umístění kuchyňky a kávovaru hraje na pracovišti důležitou roli, obzvláště když je kuchyňka navržená jako zóna pro spolupráci. Mnoho pracovních úkolů lze vyřešit neformálním setkáním nad šálkem kávy. Jeden z našich klientů například zrušil všechny kávovary, které připravovaly latté, a přemístil je do jiného patra, protože chtěl, aby se tam lidé navzájem potkávali,“ uvádí pro SZ Byznys Lucie Loudová, ředitelka designerské a stavební společnosti Tétris.

Turka se Češi nevzdají

V Česku spotřeba kávy od roku 2015 roste, podle posledních údajů se meziročně zvýšila téměř o pět a půl procenta. Češi tak ročně zkonzumují průměrně 2,2 kilogramu kávy na osobu, potvrdil průzkum.

„Vedle růstu samotného za pozornost stojí i změny v jednotlivých kávových kategoriích. Ze zpětné vazby od zákazníků je patrné, že přestože stále nejvíce Čechů konzumuje instantní nebo mletou kávu, jejich preference se čím dál více posouvají ke kávě zrnkové. Dlouhodobě roste také obliba kapslové kávy,“ říká Lumír Františák, obchodní manažer JDE Professional, pod niž spadá značka prémiové kávy L’OR.

Nejčastěji si lidé v tuzemsku připraví kávu instantní nebo tureckou. Skoro pětina Čechů volí zrnkovou kávu a její přípravu v plně automatickém kávovaru. Skoro každý desátý upřednostňuje použití kapslí do příslušného kávovaru. Což potvrzují i obchodní řetězce.

„Prodeje kávy rostou v řádech jednotek procent. Z tohoto sortimentu pak v řádu desítek procent narůstá zájem zákazníků o kapsle a také zrnkové kávy. Celkově pozorujeme postupný příklon k prémiovějším druhům káv,“ uvádí pro SZ Byznys Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Nejvíc kávy vypijí Finové

Nejvyšší roční spotřeba na obyvatele připadá na skandinávské země. Nejvíce jí ročně vypijí Finové, a to dvanáct kilogramů. Dopřávají si v průměru čtyři šálky denně. Káva je v zemi tak oblíbená, že pro finské zaměstnance jsou pro tento účel zákonem stanoveny dvě desetiminutové přestávky.

Prvních devět pozic v žebříčku konzumentů kávy zůstává na evropském kontinentu.

Minulá sklizeň za období let 2019 a 2020 podle údajů Mezinárodní organizace pro kávu přinesla bezmála deset milionů tun kávy.

Pozici největšího producenta kávy potvrdila Brazílie s 3 492 660 tunami, tedy více než třetinou z celkové produkce. Druhým největším kávovým producentem je Vietnam, třetí příčka patří Kolumbii.

Reklama

Související témata:

Doporučované