Hlavní obsah

České formule na okruhu F1. Studenti z Prahy předváděli auta v Abu Dhabi

Reportáž z Yas Mariny v Abu Dhabi, kde v rámci „nultého ročníku“ závodů Formula Student předváděli svá auta studenti z ČVUT.Video: Šimon Trantina

 

Reklama

Dva týmy studentů představily svoje monoposty zástupcům okruhu Yas Marina i místních univerzit. V rámci světové výstavy Expo letos v říjnu tam chtějí uspořádat závod se studentskými týmy z celého světa.

Článek

„Udělalo to na mě dojem. Konstruktérská práce za takovými projekty je skutečně prvotřídní,“ řekl u trati Bašár El-Chasavnech z univerzity Chalífa.

Studentům z elektrotechnické a strojní fakulty se tak povedlo, kvůli čemu přijeli – udělali dojem. Místní zatím ale nechtěli předbíhat, jestli závod soutěže Formula Student pomůžou uspořádat.

Světová výstava Expo začne v říjnu, do té doby by mělo být jasno.

Dobrým znamením může být to, že univerzita Chalífa narychlo dohodla s týmy prezentaci pro své studenty. Emiráťané ocenili hlavně konstruktérské dovednosti studentů – ti zvládnou auto postavit skoro celé úplně sami.

„Sami si postavíme zhruba 85 procent auta,“ řekl člen týmu eForce Josef, jenž monopost pomáhá stavět a k tomu je jedním ze čtyř ve stáji, kteří ho pak řídí na trati.

Tam stejně jako normálně při „nultém ročníku“ závodu v Abu Dhabi auta absolvovala dynamické disciplíny – královskou endurance (jízdu na dlouhou vzdálenost), po ní akcelerace na 75 metrů, skid pad a autokros.

Kromě odstoupení vozu eForce na elektrický pohon z endurance se při nedělních jízdách žádný větší problém neobjevil. Auto se spalovacím motorem stáje CTU Cartech odjelo všechny bez problémů.

Akceleraci na sto kilometrů za hodinu auta zvládala za méně než tři sekundy. To je rychlé i na závodní auto. Po zrychlení studentské formule už na rychlosti na rovince moc nenabírají, přes 120 km/h se nedostanou. To kvůli jejich na první pohled robustní stavbě – masivní přední a zadní křídla spolu s podlahou generují hodně přítlaku, díky čemuž jsou monoposty ale obratné v zatáčkách a zbylých disciplínách, kde se rovně jede jen velmi zřídka.

Odjet všechny disciplíny trvalo skoro celý den. Mezi jízdami se musely dělat pauzy, protože elektrické auto potřebuje dobíjet baterie – a oba vozy chladit, zvlášť v teplotách okolo třiceti stupňů a při silném arabském slunci.

„Jsem nadšený, extrémní zážitek. Jeli jsme v Abu Dhabi na Yas Marině. S jízdami jsme spokojení jako tým, i já sám. Chtěl bych moc poděkovat týmu i těm, kteří tady v SAE s námi nejsou,“ řekl Josef z eForce na cílové rovince okruhu Yas Marina, kam po skončení nedělních jízd oba týmy přivezly svoje auta, aby si za odměnu pořídily pěkné záběry.

V sobotu, den před závody, oba týmy v garáži auta po cestě vybalily, složily, vyzkoušely chod motoru a tak dále.

„Měli jsme technické problémy, ale vyřešili jsme je,“ řekl o sobotních přípravách Ondřej z eForce. Práce na autech trvaly od rána do pozdního večera, to samé studenty čekalo po závodu.

Auta se musí zase rozložit a zabalit, pak poslat lodí zpátky do Čech. Tam spolu se získanými daty poslouží ke stavbě nových monopostů, kterou mají eForce a CTU v plánu.

Reklama

Související témata:

Doporučované