Hlavní obsah

České tužky a pastelky dobývají svět. Rusové však kupují jiné než Američané

Vlastislav Bříza v rozhovoru pro Seznam prozradil i to, kdo z českých umělců Koh-i-noor měl i neměl rád. (Video: Seznam Zprávy)

 

Reklama

3. 12. 2018 6:00

Šéf holdingu Koh-i-noor Vlastislav Bříza v rozhovoru pro Seznam prozradil i to, kdo z českých umělců Koh-i-noor měl i neměl rád.

Článek

V českobudějovickém Koh-i-nooru začínal za rýsovacím prknem. Dnes spolu se svými syny firmu vlastní.

Vybudoval holding s tržbami 4 miliardy korun, který už dávno nestojí jen na tužkách a pastelkách. Stal se nejlepším podnikatelem roku a rozjel zahraniční pobočky.

I když jeho vrstevníci už spíš odpočívají, on odchod do důchodu rozhodně neplánuje. „Já to budu dělat do smrti. Mě ta práce baví,” říká v rozhovoru pro Byznys zblízka Vlastislav Bříza, šéf holdingu Koh-i noor.

„Já strašně rozumím v tomhle Jágrovi. Toho to hraní baví, už dobře ví, že nemá ty výsledky, které měl, když byl v Americe, ale půjde dál a bude hrát. To samé máte i u fotbalistů, třeba hrajou pak za Olešník, ale hrajou. Člověk si akorát musí uvědomit, aby to firmě nekazil, musí mít zpětnou vazbu. Ale zpětná vazba je základní prvek řízení,” říká Bříza s tím, že on má zpětnou vazbu od svých dětí – tedy spolumajitelů firmy, kteří jsou zároveň připraveni jako nástupníci.

A Koh-i-nooru se rozhodně daří, a to nejenom v Česku. Dceřinou firmu založil v Německu, v Polsku vybudoval velký sklad, vyrábí v Bulharsku a v Rusku plánuje rozšířit síť obchodů.

„Dneska máme dvacet obchodů většinou kolem Moskvy a počítáme s podstatným rozšířením. Máme to s ruskými partnery. Podnikat v Rusku a být tam jako sám, voják v poli, to se nedá,” dodává Bříza s tím, že nejsilnějším produktem firmy v Rusku je klasická žlutá tužka – vítěz Světové výstavy v Paříži. To v Americe firma naopak boduje uměleckým sortimentem jako jsou třeba progresa nebo suché křídy.

A mezi umělci mají výrobky z Českých Budějovic zvuk. Pro Břízu jsou ale spíš než špičkoví umělci důležitější jiní zákazníci. „My musíme začít u dětí. Nás neuživí pět, sedm špičkových umělců. My musíme začít u dětí a maminek. Ty musí vědět, že produkt je kvalitní a splňuje všechny parametry,“ dodává.

Vlastislav Bříza - pokračování rozhovoru. (Video: Seznam Zprávy)

I tak zdánlivě jednoduchý výrobek jako tužka proto prochází náročnými inovacemi, aby splňoval všechny potřebné normy a kritéria.

„Víte, ona ta inovace není vidět. Tužka není o obalu. Rozhodující je vždycky tuha. Dneska je ale nutné mít tuhu, která je certifikovaná. Začínají se tak měnit receptury, které byly staré 150 až 200 let,“ vysvětluje v rozhovoru pro Byznys Seznam šéf holdingu Koh-i-noor Vlastislav Bříza.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované