Hlavní obsah

Slavná letadla se vracejí v novém kabátě. Podívejte se na nový Turbolet i Albatros

Pořad Peníze, nebo život.Video: Zuzana Kubátová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Ještě před pár lety se zdálo, že tradičně úspěšný český průmyslový obor - výroba letadel - u nás po privatizaci zahynul na úbytě. Vývojové projekty nových letadel v Letu Kunovice či Aeru Vodochody skončily už dávno u ledu, vývoj dopravního letadla v Evektoru Kunovice definitivně zamrzl letos kvůli nedostatku peněz. Teď se ale blýská na lepší časy.

Článek

Hned dvě české tradiční letecké firmy chystají sériovou výrobu nového strojů. Přesněji řečeno připravují modernizované varianty svých úspěšných letounů, zrozených ještě v dobách socialismu.

Bývalý Let Kunovice, dnes nesoucí název Aircraft Industries, už začal s produkcí nové generace legendárního Turboletu L-410, dopravního stroje pro 19 cestujících, který se v Kunovicích vyráběl od 70. let. Turbolet si získal popularitu hlavně pro svou odolnost, spolehlivost a schopnost startovat a přistávat na nezpevněných letištních plochách. Stovky těchto letounů dodnes slouží hlavně v regionální dopravě v Rusku.

I proto ruští majitelé Aircraft Industries, těžební společnost UGMK, kývli na vývoj nové generace turboletu. Věří, že na ruském trhu bude mít úspěch.

Hlavní změnou nového turboletu je křídlo. „Nejsou už tam žádné gumové nádrže, do kterých bylo potřeba pumpovat palivo. To  se dostane přímo do konstrukce křídla, to znamená, že se ho tam vejde podstatně víc,” vysvětluje obchodní ředitel Aircraftu Tomáš Mertl. Díky tomu se zvýšil dolet nového turboletu z 1500 až na 2500 kilometrů, letoun vydrží ve vzduchu až 10,5 hodiny, tedy skoro o polovinu víc než dřív.

Kromě toho má nová generace delší příď s větším zavazadlovým prostorem a novou moderní avioniku. Na vývoji se podílela řada dalších domácích firem a stát na projekt přispěl více než půlmiliardou korun.

„Spustili jsme sériovou výrobu a rádi bychom první kus vypustili do světa během toho roku,” říká generální ředitelka Aircraft Ilona Plšková.

Nová Alca se představí na podzim

Také největší česká zbrojovka Aero Vodochody přichází s upgradovaným modelem svého cvičného letadla L-39 Albatros, jehož koncept pochází z konce 60. let. Přitom současný majitel továrny, investiční skupina Penta, při svém vstupu do Aera před devíti lety vůbec nepočítal s tím, že by se tu ještě někdy nové stroje vyvíjely a vyráběly.

"My jsme se zpočátku zaměřovali spíš na kooperace, výrobu vlastních letadel jsme spíš drželi v pozici servisu pro pro Armádu České republiky. Před třemi lety jsme to ale přehodnotili, neboť se změnila globální situace, státní rozpočty přestaly šetřit ve výdajích na armádu, zvýšilo se obecné nebezpečí a ohrožení jednotlivých zemí. A my vidíme globální poptávku po tréninkových letadlech," řekl Seznamu spolumajitel Penty Marek Dospiva.

Aero chce nový Albatros poprvé představit letos na podzim. Má ale připravenou a již certifikovanou variantu částečně zmodernizovaného stroje s novým motorem a novou avionikou. Kompletně zmodernizovaná L-39 označovaná jako L-39 Next Generation bude podle Dospivy "zcela nové letadlo". Zachová si obdobný tvar a s ním dobré aerodynamické vlastnosti, bude se ale využívat moderní materiály,  tzv. Glass kokpit bude vybaven moderní digitální avionikou a také tento letoun bude mít křídlo s integrální palivovou nádrží.

Evektor bojuje o Outback

Zato nevyšel nejprestižnější projekt českého leteckého průmyslu, vývoj malého dopravního letadla EV-55 Outback z Evektoru Aerotechnik, na který stát poslal dotace blížící se miliardě korun. Letadlo nemá certifikaci a Evektor ji není schopen dovést do konce. Selhala sázka na malajsijského investora Aspirasi Pertiwi, za nímž stojí nedávno zvolený malajsijský premiér Mahatir bin Mohamad. Malajsici, kteří Evektoru na projekt slíbili peníze, svůj závazek neplní.

Spolumajitel Evektoru Jaroslav Růžička Seznamu potvrdil, že firmě se fakticky rozpadl letecký vývojový tým, takže projekt je ohrožen už nejen finančně, ale i personálně.

Podle ředitelky Aircraft Industries Plškové naopak svítá naděje, že se její firma vrátí k dávno pohřbenému projektu vývoje největšího českého dopravního letadla L-610.

Jak vypadají nová česká letadla? Jakou mají na trhu šanci? A jak se stát hodlá postarat o návratnost obřích investic, vložených do ztraceného projektu Outbacku? Sledujte analýzu Zuzany Kubátové v novém díle magazínu Peníze nebo život (vysílá ho televize Seznam - jak ji naladit) nad tímto článkem.

Reklama

Doporučované