Hlavní obsah

Chaos v jízdenkách na železnici. Odboráři bojují za režijky, v některých krajích bude dvojí režim

V některých krajích budou cestující kupovat dvojí jízdenky na vlak.Video: Eliška Hypšmanová, Markéta Kunclová, Jan Kozel,, Seznam Zprávy

 

Reklama

Cestující ve vlacích od nového roku pocítí změny kvůli novým smlouvám mezi kraji a Českými drahami.

Článek

Nový rok, razantní změny v jízdě vlakem. Jak už Seznam zprávy informovaly, cestující v některých regionech se startem roku 2020 nekoupí jízdenku od Českých drah. Změna se týká jen osobních a spěšných vlaků uvnitř daného regionu. Souvisí s novými smlouvami šesti krajů se státním dopravcem.

Nepřímo ale dopadne také na téměř sto tisíc lidí, kteří využívají zvýhodněné jízdenky, takzvané režijky. Je to benefit pro rodiny zaměstnanců Českých drah nebo Státní a železniční dopravní cesty. V některých krajích o něj pravděpodobně přijdou. „Režijka je pro železničáře prestižní záležitost, funguje přes sto let. Vnímají ji nejen jako benefit, ale také pro pocit sounáležitosti se zaměstnavatelem,“ uvedl místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislava Vokoun.

Omezení režijek od patnáctého prosince se má dotknout prakticky všech regionálních vlaků. Podle nového návrhu Ministerstva dopravy totiž nemusejí kraje, které provozují regionální železniční dopravu, režijky uznávat. „Neuznávání režijních výhod ve vlacích Českých drah je porušením sociálního smíru,“ napsal například Svaz odborářů služeb a dopravy.

Změny v pátek potvrdil například Jihomoravský kraj. Pro zaměstnance Českých drah, kteří v regionu jezdí v osobních a spěšných vlacích, plánuje vlastní režijku. „Jejich cena bude nižší, než je cena za celostátní režijní jízdenku Českých drah. Pro zaměstnance to má být 480 korun na rok, pro rodinné příslušníky 990 Kč na rok,“ uvedla mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková. Tisíce zaměstnanců SŽDC a jejich rodiny však o benefit přijdou.

Odboráři chtějí situaci dále řešit s kraji i ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem. „Stát nemůže nařídit jakékoliv společnosti, ať již státem vlastněné nebo ne, plošné poskytnutí plnění, kterým by ji znevýhodnil oproti jiným soutěžitelům na trhu. Z pohledu železniční dopravy, je pak třeba vnímat České dráhy jako jednoho z dopravců na otevřeném trhu,“ uvedlo ministerstvo v tiskovém prohlášení, které zveřejnil server zdopravy.cz.

Rozpory a zmatky vyplývají z nových smluv mezi šesti kraji a Českými drahami. Kromě jižní Moravy se týkají Zlínského, Olomouckého, Plzeňského, Ústeckého a Libereckého kraje. „Tyto regiony nám jako dopravci zaplatí náklady na vedení objednaných vlaků, ale tržby si budou vybírat sami,“ sdělila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

„Kraj si tedy u drah objednává a platí pouze veřejnou službu, riziko tržeb bere na sebe,“ doplnila Brinzdáková.

Každá z krajských smluv má specifika. Právě na jižní Moravě bude kromě dvou režijek platit od nového roku i režim dvojího jízdného. Pokud člověk vyrazí třeba z Blanska do Brna osobním nebo spěšným vlakem, musí si koupit krajskou jízdenku, lístek od Českých drah už nekoupí.

V tomto konkrétním případě zaplatí 34 korun, tedy o osm korun méně než v základním tarifu Českých drah. Jejich cestující však využívají různé slevy, třeba IN 25. Cestování napříč krajem se naopak prodraží větším skupinám, třeba školním výletům.

Změny na železnici pocítí lidé i v menších stanicích a zastávkách. Po celé republice totiž zmizí desítky prodejních míst, jen na jižní Moravě to bude okolo třiceti pokladen. Cestující si tak lístek bez přirážky koupí u průvodčího, nebo přes mobilní aplikace.

Reklama

Doporučované