Hlavní obsah

Chcete začít běhat? Těmto chybám se vyvarujte

19. 4. 2019

Ráno na gauči: Chcete začít běhat? Těmto chybám se vyvarujte. (Video: Seznam.cz)

Až 70 procent všech běžců po celém světě se zraní. Teplé počasí láká ven nejen ty, kteří tomuto pohybu už dávno propadli, ale také začátečníky. Jak si během sportu neublížit? Jaké dělají začínající běžci největší chyby?

Článek

„Člověk, který chce začít s běháním, by si měl uvědomit, že nejde jen o to nasadit si trenky, tričko a boty a bezhlavě vyběhnout. Běhání se skládá ze dvou hlavních složek, což je kondiční příprava a technika běhu,“ říká certifikovaný instruktor běhání Josef Šverma. Je proto důležité obě tyto složky rozvíjet, aby si běžec či běžkyně nejen zlepšovali výkon, ale aby se nezranili.

Proč jsou zranění při běhu častá? Mohou za to tři faktory, které, když se sloučí do jednoho, dělají z běhu nebezpečný sport:

1. Špatná běžecká technika. Často se zapojují špatné svaly – například stehenní – a trpí tak celý pohybový aparát.

2. Špatná kondice. V začátcích si lidé dávají velké cíle a běhají hned od začátku moc kilometrů v příliš krátké době.

3. Nadváha.

„Běhání je velmi přirozený pohyb, jen náš životní styl se od té přirozenosti trošku odchýlil. Máme sedavá zaměstnání, špatný životní styl, režim a špatné jídlo. A proto i naše běžecká technika a kondice jsou daleko od té přirozenosti,“ vysvětluje Josef Šverma.

Jak tedy správně běhat? Důležitá je rozcvička. Díky ní připravíme organismus na následující zátěž. Při běhu zapojujeme celý pohybový aparát, proto i rozcvička by měla být komplexní, nikoli zaměřená pouze na nohy.

Jak často běhat? Pokud jste začátečník, ideální je začít s během dvakrát až třikrát do týdne vzdálenost tři až pět kilometrů. Nutné je brát ohled na skutečnou kondici. V začátcích je nejlepší takzvaný indiánský běh, kdy se klusání střídá s chůzí. Postupně se pak zkracuje čas věnovaný chůzi, větší díly zabírá právě běh.

Pozor také na navýšení běžecké vzdálenosti. Ve chvíli, kdy uběhnete pět kilometrů, nepřidávejte si hned dalších pět. „Kilometráž navyšujte maximálně o deset procent každý týden. Ale pozor! S tím souvisí i zátěž. Pokud zatížíme tělo běháním do kopce, tak nemůže kilometráž navyšovat o deset procent každý týden. Protože to bychom tělo zatížili dvojnásobně,“ varuje Josef Šverma.

Správnou techniku běhu i s názornou ukázkou popisuje instruktor běhání v úvodním videu.

Rozhovor je součástí pořadu Ráno na gauči, který vysíláme na Televizi Seznam každý všední den od 7:00.

Návod k naladění Televize Seznam najdete zde.

Doporučujeme