Hlavní obsah

Čína vyhostila trojici zahraničních novinářů. Může za to koronavirus

Foto: The Wall Street Journal

Sídlo amerického deníku The Wall Street Journal.

20. 2. 17:00

Čínská vláda ve středu oznámila zrušení novinářských akreditací třem reportérům prestižního amerického deníku The Wall Street Journal. Jde o největší jednorázovou akci namířenou proti zahraničním novinářům za posledních třicet let. Co k tomu Peking vedlo?

Článek

V pondělí 3. února zveřejnil už zmíněný deník článek, kde už v samotném titulku nazývá Čínu „nemocným mužem Asie“. Ten vzbudil v asijské zemi vlnu negativních emocí. Článek kritizoval počáteční reakci Pekingu na epidemii koronaviru a celkové zvládání současné situace z ekonomického a politického hlediska. Čínská vláda v reakci na daný text zrušila autorům z Wall Street Journal akreditace a dala jim 5 dní na to, aby zemi opustili.

„To jediné, co zatím Wall Street Journal dělá, je vyhýbání se odpovědnosti. Nevydali ani oficiální omluvu, ani nás neinformovali, co plánují dělat v případě lidí, kteří byli do realizace článku zapojeni,“ sdělil o současné situaci na tiskové konferenci mluvčí čínského ministerstva zahraničí.

Odezva ze Spojených států na krok Číny je převážně negativní. Kroky podniknuté proti novinářům označil například šéfredaktor deníku WSJ Matt Murray za tvrdé a nebývalé. K záležitosti se vyjádřila i Asociace zpravodajů působících v Číně, která má informovat o dění v zemi. Situaci nazvala bezprecedentní formou odplaty zahraničním novinářům.

Čínská vláda navíc učinila zmiňovaná opatření méně než den po prohlášení Spojených států, že budou zacházet s pěticí hlavních čínských médií jako s prodlouženou rukou čínské vlády. Například China Daily či China Global Television Network tak budou potřebovat povolení americké vlády ke koupi a pronájmu prostor a budou také muset zaznamenávat veškeré nově najaté a odcházející pracovníky.

K podobnému vypovězení zahraničního novináře došlo i v srpnu 2018, kdy musela zemi opustit reportérka serveru BuzzFeed Megha Rajagopalanová, když ji úřady odmítly prodloužit platnost pracovního víza. Americká novinářka, známá svými reportážemi z provincie Sin-ťiang, reagovala slovy, že „nepřestane informovat o státní kontrole, represích a uvěznění milionů muslimů v Sin-ťiangu“. Čínské ministerstvo zahraničí ke kauze uvedlo, že uděluje víza „v souladu se zákony a předpisy“.

Ani pro samotný Wall Street Journal to nebyla první zkušenost s vypovězením zpravodajů z Číny. V srpnu 2019 odmítla čínská vláda obnovit akreditaci novináře kvůli investigativní práci o bratranci prezidenta Si Ťin-pchinga, které se věnoval. Práce se týkala jeho záliby v hazardu a údajného praní špinavých peněz v Austrálii.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené