Článek
Lockdowny a vlny epidemie koronaviru ovlivnily zásadním způsobem fungování i vinařského oboru. Po letech růstu byl uplynulý rok pro tento obor velkou neznámou.
„Čelíme propadům způsobeným uzavřením gastronomie a s ní spojeného zásahu prodejního kanálu velkoobchodů. Pozitivně nás však překvapil všeobecný nárůst maloobchodního trhu v kategorii sektů, díky němuž se podařilo zmíněné propady vyrovnat,“ komentuje výsledky ředitel společnosti Bohemia Sekt Ondřej Beránek.
Prodeje táhnou šumivá vína
Během roku 2020 prodal lídr na českém trhu více než 19 milionů lahví šumivých vín, perlivých vín a šumivých nápojů. Oproti předchozímu roku tyto prodeje představují nárůst o sedm procent. Nejvíce se dařilo značce Bohemia Sekt, meziroční prodeje rostly o devět procent.
Výroba sektu ve Starém Plzenci
Zásadní roli sehrál v tamním vinařství francouzský enolog Louis Girardot. Do Čech přišel ve 40. letech minulého století vybaven nejen dokonalou znalostí technologie výroby sektů, ale i vlastním druhem kvasinek ze své rodné a proslulé oblasti Champagne.
Ve Starém Plzenci učil místní enology správným postupům při výrobě nápoje.
První lahve otevřeli v roce 1945 američtí vojáci v den osvobození Starého Plzence. Během oslav prý vypili 37 000 lahví.
Se sedmi miliony prodaných lahví zůstává nejoblíbenějším sektem Bohemia Sekt demi sec. Překvapivý úspěch byl u novinky v portfoliu – Bohemia Sekt Ice, jehož hlavní sezonou je léto. Už několik let výrobce pozoruje trend rostoucí konzumace šumivých vín právě během tohoto období.
Hlavní sezonou sektů však zůstává prosinec, zejména jeho druhá polovina. Češi si ani letos sváteční přípitky nenechali ujít a během prosince nakoupili bezmála 3,5 milionu lahví této značky.
Značky patřící do Bohemia Sektu
- Víno Mikulov
- Habánské sklepy
- Vinařství Pavlov
- Chateau Bzenec
U tichých vín prodeje poklesly
Na rozdíl od kategorie šumivých vín, perlivých vín a šumivých nápojů meziročně mírně poklesly prodeje značek vín tichých.
Proti proudu šly přesto některé značky patřící do skupiny Bohemia Sekt. Nejprodávanější značka v českém maloobchodě, Habánské sklepy, tak navzdory propadu v gastronomii hlásí o osm procent vyšší prodej lahví než v předchozím roce. Meziroční nárůst prodejů vykazuje i značka Víno Mikulov Sommelier Club.
V meziročním srovnání však celkové prodeje v kategorii tichých vín poklesly o šest procent.