Hlavní obsah

COVID kultura pokračuje až do 30. září, žádostí je za 86 milionů Kč

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Příjem žádostí o dotace z programu COVID kultura je prodloužený do 30. září, skončit měl podle původního plánu v pátek.

Článek

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), kterého ho spolu s Ministerstvem kultury připravilo, v něm zatím eviduje žádosti za zhruba 86 milionů korun. Na program je vyčleněno 900 milionů korun. Ministerstva zároveň chystají druhou výzvu, kterou by se měl rozšířit okruh žadatelů. ČTK to dnes řekla mluvčí MPO Štěpánka Filipová.

Pořadatelé kulturních akcí v programu COVID kultura od jeho spuštění 18. srpna podali 96 žádostí. Dalších 122 žádostí je rozpracovaných. „Žadatelé je dosud nepodali zpravidla proto, že řeší potřebné dokumenty, které je třeba nahrát jako přílohy,“ uvedla Filipová. První žádosti by mělo podle ní MPO začít proplácet koncem tohoto týdne. Zájemci o dotaci se musejí registrovat v informačním systému MPO. Mohou zde mimo jiné sledovat stav své žádosti.

Program má kompenzovat organizátorům kulturních akcí výdaje, které vznikly od 1. října loňského roku do letošního 17. května ve spojitosti s projekty, které se měly uskutečnit od 10. března do 31. srpna. V přímé souvislosti s vládními opatřeními musely být ale zrušeny nebo přesunuty. Mezi uznatelné výdaje patří ty, které byly vynaloženy marně a není možné je využít na jinou akci. Neuskutečněnou akcí se podle podmínek rozumí taková, která byla zrušena bez náhrady v daném kalendářním roce.

O dotaci mohou žádat podnikatelé, kteří mají jako svou hlavní činnost pořádání či zajištění kulturních projektů, individuální umělci, dále také pořadatelé filmových, hudebních či výtvarných festivalů a přehlídek, hudební kluby, galerie, muzea nebo divadla. Nesměli však přerušit provozování živnosti ani jim nesměla být živnost pozastavena. Nesmějí mít také prodlevu v platbě závazků vybraným institucím splatných do 10. března. Například filmoví distributoři si stěžují, že jsou z programu vyloučeni, a žádají nápravu.

Připravovaná druhá výzva by podle dřívějšího vyjádření koordinátora inovační strategie ČR Robina Čumpelíka mohla sloužit také pro organizátory veletrhů, výstav nebo kongresů. Podle aktuální studie společnosti Economic Impact spotřeba, tedy útraty účastníků a za účastníky kongresového, veletržního a eventového průmyslu, může letos kvůli koronavirové krizi klesnout o více než 71 procent, propad může být přes 100 miliard korun.

Reklama

Doporučované