Hlavní obsah

ČT se dostala z exekuce. Soudní spor kvůli Infiltraci ale bude pokračovat

Foto: Profimedia.cz

Česká televize zatím unikla pokutě 50 tisíc korun za to, že odvysílala záběry, které jí soud předběžně zakázal.

Reklama

20. 5. 12:20

Česká televize odvysílala záběry dvou nezletilých dětí i přes zákaz soudu. Za to byla několik dní v exekuci. Soud ale ČT vyhověl a předběžné opatření zrušil, respektive zamítl.

Článek

Spor České televize s rodiči dětí, které vystupovaly v dokumentu Infiltrace v dubnovém díle nazvaném Obchod s nadějí, stále nekončí. Podle dvou předběžných opatření, jež vydal Obvodní soud pro Prahu 4, neměla Česká televize odvysílat záběry dvou nezletilých dětí, které autoři tajně natočili skrytou kamerou při natáčení pořadu Infiltrace.

Nakonec ale i přes zákaz ČT materiál odvysílala, i když záběry dětí poupravila tak, aby nebyly poznatelné. Odvysílání dokumentu, které se nejdříve odložilo kvůli opětovnému posouzení, podle rodičů zásadně poškodilo funkci spolku, jenž se stal předmětem dokumentu.

Rodiče se tak rozhodli požádat o exekuci nesplněného předběžného opatření soudu. Návrhu bylo podle Tomáše Hečka, který rodiče zastupuje, vyhověno a exekutor uložil ČT pokutu ve výši 50 tisíc korun.

Česká televize se však proti předběžnému opatření včas odvolala. „Předběžné opatření Obvodního soudu pro Prahu 4 se týkalo zákazu zveřejnění záběrů na jedno z nezletilých dětí v připravovaném pořadu Infiltrace (Obchod s nadějí), v němž záběry na nezletilého byly zcela anonymizovány. Proti předběžnému opatření soudu podala Česká televize včas odvolání,“ napsala tisková mluvčí České televize Karolína Blinková Seznam Zprávám.

Ve středu soud České televizi vyhověl. „Odvolací soud vyhověl odvolání České televize proti dvěma předběžným opatřením, a to tak, že jedno předběžné opatření zrušil a druhé předběžné opatření zamítl,“ napsala Blinková Seznam Zprávám.

Prvoinstanční soud se má k případu vrátit a rozhodovat podle aktuálního stavu – tedy už s ohledem na úpravu dokumentu. V případě druhého zamítnutého opatření se rodiče odvolají.

Podle Hečka navíc současné rozhodnutí soudu neznamená, že ČT nebude muset zaplatit pokutu 50 tisíc. „To celé ale nic nemění na tom, že v týdnu před 12. dubnem Česká televize nerespektovala vykonatelné předběžné opatření a po právu jí za to byla udělena pořádková pokuta. Není možné se protivit vykonatelnému příkazu soudu s tím, že doufáte v nějaké budoucí soudní rozhodnutí,“ napsal Hečko Seznam Zprávám.

Podle ČT je důležité, že se opatření týkalo pořadu v původní verzi, která však byla následně poupravena – tváře dětí byly rozmazány.

„Česká televize nás, naše děti i jejich terapeutku velmi vážně poškodila. Současně naše námitky i nás jako osoby velmi důsledně ignoruje. Jsme v právu, bráníme se a budeme se bránit,“ vyjádřil se jeden z rodičů JV, se kterým již Seznam Zprávy v minulosti komunikovaly.

ČT porušila Kodex, tvrdí rodiče

Rodiče dětí se na televizi již dříve obrátili skrze předžalobní výzvu. „Ve třicetidenní lhůtě se nevyjádřila k předžalobním výzvám upozorňujícím na porušení práv vyplývajících ze všeobecného nařízení o ochraně osobních údajů,“ napsal Tomáš Hečko Seznam Zprávám s tím, že obdrželi pouze jednu oficiální odpověď před vysíláním pořadu.

„Česká televize při právním zastupování postupuje řádně, není pravda, že by jakékoliv žaloby, pokud je zaslal soud, zůstaly bez vyjádření,“ brání se Česká televize. „Všichni právní zástupci rodičů, kteří se obrátili na Českou televizi, obdrželi od České televize reakci, že pořad bude odvysílán v souladu s právními předpisy, a pokud se ve veřejném prostoru vyskytly jakékoliv spekulace o obsahu připravovaného pořadu Infiltrace, které nemají reálný základ, Česká televize se od takových spekulací distancuje,“ píše ČT dál.

Podle rodiče JV navíc Česká televize porušila Kodex ČT, neboť pořad Infiltrace nesplňuje pravidla pro vysílání ve veřejnoprávní televizi. Česká televize to však odmítá. „Každý pořad mohl vidět a udělat si obrázek o tom, že Česká televize postupovala v souladu s právními předpisy a Kodexem ČT,“ napsala Seznam Zprávám.

Díl s názvem Obchod s nadějí se zaměřil na spolek, který na dětech s poruchou autistického spektra aplikoval aplikovanou behaviorální terapii (ABA). Praktiky, které se ve spolku děly, se dokumentaristkám nezdály správné.

Do spolku tak nasadili infiltrátorku Báru, která sama na problém dokumentaristky původně upozornila. Bára začala pracovat jako asistentka dětí a během toho natáčela skrytou kamerou fungování spolku. Ze záběrů pak vznikl celý díl dokumentu, kde dokumentaristky upozorňují jednak na podle nich „zvláštní praktiky“ ABA terapie, ale i na samotnou údajnou nelegálnost spolku.

Podle rodičů se však jedná o lživá obvinění s cílem poškodit spolek. Podle jednoho z rodičů, se kterým Seznam Zprávy hovořily, se jedná o zkreslené informace. Rodiče tak na Českou televizi již podali žaloby mimo jiné i za to, že se dokument ještě před vysíláním dostal v neupravené verzi na veřejnost, a to vinou jedné z dokumentaristek Ivany Lokajové, jež dokument rozesílala na odborné posouzení.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované