Hlavní obsah

Data ukazují, jak se změnilo chování Čechů po rozvolnění

Foto: Getty Images

Lidé po rozvolnění tráví více času například v parcích (ilustrační foto).

Reklama

20. 5. 15:42

Česko se dostalo do fáze postupného rozvolňování. Od 10. května mohl otevřít maloobchod, týden před tím začaly znovu fungovat kadeřnictví, kosmetické salony nebo masáže. Od začátku května jsou přístupné galerie a muzea.

Článek

Toto pondělí se hostům otevřely i venkovní zahrádky restauračních zařízení. Do dat se poslední uvolnění zatím nepromítlo, aktuální zpráva o změnách pohybu lidí je z 15. května.

Jak se od té doby změnilo chování lidí, ukazují data o pohybu obyvatelstva od společnosti Google. Firma využívá anonymizovaná data, která ukazují trend pohybu podle historie lokace telefonu u osob, které ji samy povolily. Vzorek tak nemusí odpovídat přesnému chování širší populace. Společnost také uvádí, že data neumožňují zjištění totožnosti stejně jako polohu, kontakty nebo pohyb jednotlivce.

Google Mobility Report

V pravidelných zprávách o pohybu Google Mobility Report je rozlišeno šest kategorií podle typu lokality:

1. Provozovny a volný čas – restaurace, kavárny, nákupní centra, zábavní parky, muzea, knihovny a kina

2. Potraviny a lékárny – prodejny potravin, supermarkety, farmářské trhy, obchody s potravinovými specialitami, drogerie a lékárny

3. Parky – národní parky, veřejné pláže, přístaviště, parky pro venčení psů, náměstí a veřejné zahrady

4. Stanice veřejné dopravy – uzly veřejné dopravy, například stanice metra, autobusové zastávky či vlaková nádraží

5. Pracoviště

6. Bydliště

Poslední zpráva je aktuální k 15. květnu.

Lidé stále tráví méně času v různých provozovnách, jako jsou restaurace, kavárny, nákupní centra, nebo v kulturních zařízeních, jako jsou muzea a galerie. Momentálně je to o 20 procent méně v porovnání s obvyklou situací. Pokles ale již není tak výrazný jako v předchozích měsících, lidé se s postupným rozvolňováním začínají do těchto míst vracet.

První dva dny, kdy se opět otevřely maloobchodní prodejny, byl dokonce rozdíl oproti obvyklé situaci pouze -10 procent. Šlo o nejvyšší hodnoty od období předvánočních nákupů.

Podobné navýšení je ale vidět i v místech, která zůstala otevřená, konkrétně v obchodech s potravinami a v lékárnách. Aktivita zde sice nespadla pod obvyklé hodnoty, ale i tak se v posledním měsíci zvyšuje. Nyní je zhruba 30 % nad normálem.

Naopak méně času lidé začínají trávit v místě svého bydliště. Zatímco v dubnu byli lidé doma zhruba o 15 % víc času, poslední měřené období v květnu klesl pobyt doma na zhruba 5 %.

Z dat také vyplývá, že se lidé začínají vracet na pracoviště. Momentálně je pokles pobytu na místě pracoviště o -18 %. Je to viditelný rozdíl oproti počátku letošního roku, kdy se pokles pohyboval i na hodnotách přes -30 %.

Pobyt v parcích i přes proměnlivé počasí zaznamenal také nárůst. Z dat společnosti Google vyplývá, že výrazně častěji chodili lidé do parků zejména ve Zlínském kraji, o 99 procent více než obvykle, v Ústeckém kraji (o 96 % více), v Jihomoravském a Plzeňském kraji (shodně o 91 % více).

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované