Hlavní obsah

Dezinfoservis: Pandemie není výmysl

Foto: ČTK

Vlastník nakladatelství a vydavatel antisemitské literatury Pavel Kamas.

30. 4. 13:31

V souvislosti s novým koronavirem přibývá klamavých a poplašných informací. Ty analyzuje iniciativa c19 a její ověřený infoservis teď pravidelně najdete i na Seznam Zprávách. Co kolovalo po internetu v posledních dnech?

Článek

O virus tu nejde. Nebo ano?

O co jde? Dne 20. dubna zveřejnil vydavatel antisemitské literatury Pavel Kamas na svém facebookovém profilu video, ve kterém rozvinul konspirační teorii o původu koronaviru. Video má k 29. 4. 2020 na svém kontě již 17 000 sdílení a 264 000 zhlédnutí. Směsicí faktů, manipulací a dezinformací podporuje vlastní velkokonspirační teorii o „velkofinančnické košer mafii“, která s vědomím všech světových vlád uměle vypustila z „ředitelny světa“ smyšlenou informaci o údajné pandemii. Virus je podle autorových slov pouhou „sezonní rýmou“, kterou je prý podle potřeby možné nalézt u všech a „vyřešit tak celou agendu“. V závěru celého videa autor vyzývá k občanské neposlušnosti.

Informace, které autor ve videu uvádí, jsou nejen v rozporu s realitou, ale dokonce se popírají i vzájemně. Video jsme na základě provedeného fact-checkingu vyhodnotili jako konspiraci v kombinaci s politickým marketingem. Kamas ve videu odkazuje na svůj web, který mu slouží jako propagace knih nakladatelství.

O virus tu...

Zveřejnil(a) Pavel Kamas dne Pondělí 20. dubna 2020

Kdo je Pavel Kamas?

Pavel Kamas je vlastníkem nakladatelství a vydavatelem antisemitské literatury, jako je například i kontroverzní dětská kniha Jedovatá houba. Kamas spolupracuje s odsouzeným antisemitou Adamem B. Bartošem, v minulosti byl stíhaný za výtržnictví a publikační aktivity. Z informací zveřejněných na jeho vlastním webu víme, že jeho profesní činnost je orientována na témata, o kterých se podle něj v mediálním, politickém a akademickém prostředí nejvíce a nejčastěji lže. Jeho slovy se jedná o „Německo let 1933–1945, německý nacionální socialismus, osobu Adolfa Hitlera, revisionismus ‚holocaustu‘, Protektorát Čechy a Morava a ostatní lži, které hýbou světem.“ A právě jednou takovou lží je podle Kamase pandemie koronaviru.

Fact-checking: Část informací prezentovaných v tomto videu již ověřil server manipulatori.cz a označil jej za hoax. Kamas se například snaží svést vinu za vyvolání paniky na miliardáře Billa Gatese, což jsme vyvrátili už zde. Dále také říká, že očkování je velký byznys farmaceutických společností. V ČR ale vyjde pojišťovny levněji než léčení nakažených.

Autor se vysmívá představě, že by obrovská Čína informovala o tak banální věci, jako je nakažení tak malého počtu obyvatel zápalem plic, zvláště když se jedná o režim, který o svých vnitřních problémech světovou veřejnost záměrně neinformuje.

Je pravda, že WHO byla Čínou o nákaze koronaviru poprvé informovaná 31. prosince a že šlo o 44 pacientů se zápalem plic, nicméně důvodem byla neznámá etiologie (příčina onemocnění), a ne pouhý zápal plic, který je ve videu několikrát použitý jako „bagatelizace“ pandemie. Podle informací od Světové zdravotnické organizace ji mají státy informovat do 24 hodin, pokud jsou splněny minimálně 2 z těchto 4 obecných, ale klíčových otázek:

Je dopad události na veřejné zdraví vážný?

Je událost neobvyklá nebo neočekávaná?

Existuje významné riziko mezinárodního šíření?

Existuje významné riziko omezení mezinárodního cestování nebo obchodu?

Zároveň jsou státy povinné WHO informovat, pokud je výskyt určité nemoci (v našem případě zápalu plic) vyvolán neznámým typem bakterie/viru. A to by měl být podle všeho hlavní důvod, proč Čína informovala WHO, i když měla „pouze“ 44 pacientů. Stěží by komunistický režim ospravedlňoval, proč provedl uzavření Wu-chanu už 23. 1. 2020, když se jednalo o tak zanedbatelný počet případů.

Podrobný fact-checking, informace o osobě Pavla Kamase, kontext informací a další souvislosti naleznete zde.

O dezinfoservisu iniciativy c19

Pravidelný infoservis zpracovává skupina lidí, která vznikla na nové platformě COVID19CZ, jejíž součástí je i portál Seznam.cz. Skupina složená z odborníků z technologických firem i z organizací a „nevládek“, jako je Transitions, Zvolsi.info, Člověk v tísni nebo KISK FF MU, denně monitoruje a ověřuje informace, které se v souvislosti s novým koronavirem objevují. Díky analytickému nástroji SocialWatch společnosti Dataweps monitoruje iniciativa dobrovolníků veškerý dostupný obsah na sociálních sítích, který je o koronaviru produkován, a denně tak prověřuje desítky hoaxů, fake news a konspirací. Infoservis obsahuje nejrozšířenější nebo nejzávažnější dezinformace, součástí každé zprávy je obsah, zdroj, základní fact-checking a odkazy na další relevantní zdroje usnadňující následnou investigativu.

Iniciativa s pracovním označením „c19 dezinfoservis“ je na samém začátku a postupně ladí detaily, proto žádá čtenáře o shovívavost. Její členové také ocení vaše rady či podněty ke zlepšení poskytovaného servisu. Připomínky můžete posílat na c19@dezinfoservis.cz, kde se také můžete přihlásit k odběru infoservisu.

Foto: Profimedia.cz

Covid-19.

Odlišné koronavirové kmeny v různých koutech světa? Nepotvrzeno

O co jde? Článek na webu aazdravi.cz informuje o výzkumu vědeckého týmu z Číny, který se týká zjištěných mutací viru SARS-Cov-2 u nemocných. Podle něj jsou kmeny koronaviru v Evropě silnější než jinde na světě. Ačkoliv článek neuvádí žádné zdroje svých informací, vychází z článku publikovaného o den dříve v South China Morning Post. Ten sice předkládá podrobnější informace, nicméně vychází ze zatím nepublikovaného čínského výzkumu, což se jeví jako poněkud problematické.

Fact-checking: Jak je uvedeno výše, text vychází z článku publikovaného o den dříve v South China Morning Post. Ten sice uvádí podrobnější informace, avšak zdroj, ze kterého jeho autoři vycházejí, je dosud nepublikovaný výzkum vědeckého týmu z čínské univerzity. A právě tento fakt je problematický. Uvedený výzkum lze na internetu dohledat jako dokument ve stavu „pre-print“, tedy odborný článek zaslaný k publikaci před recenzním řízením (a odborným posouzením externích odborníků) a před skutečným publikováním v odborném časopise. Text na webu aazdravi.cz zveřejňuje informace, které nejsou v rozporu s tvrzením vědců a jsou v pre-printu uvedeny, nicméně zveřejňovat informace z výzkumu, který neprošel vnějším odborným posouzením, by nemělo být běžnou praxí.

South China Morning Post je hongkongský deník, který byl v minulosti jedním z mála médií uvádějících pravdivé informace o dění v Číně. V roce 2015 koupil SCMP internetový gigant Alibaba, což vyvolává jisté spekulace o jeho nynějším směřování a důvěryhodnosti.

Pokud by pacienti netrpěli covid-19, žili by déle

O co jde? Server Arfa zveřejnil 24. dubna článek předkládající nepravdivou informaci, že samotná nemoc covid-19 fakticky nemá dosud žádnou oběť. Autor tak činí s odvoláním na výsledky prvních pitev prováděných v Německu a Švýcarsku, podle kterých všichni zemřelí trpěli jinými vážnými chorobami, jako je například vysoký krevní tlak, demence, rakovina, obezita, cukrovka, arterioskleróza či jiné choroby, a tudíž by prý stejně brzy zemřeli. Zda covid-19 jejich smrt ovlivnil či urychlil, prý není možné říci.

Některým dezinformacím, které jsou v článku uvedeny, jsme se již věnovali, další byly vyvráceny jinými platformami. Zbylé předkládané údaje jsou vytržené z kontextu a dezinterpretované. Velké množství hypertextových odkazů, které na první pohled působí jako odkazy na zdroje, slouží pouze k přesměrování na jiné články webu Arfa.cz. Text jsme na základě provedeného fact-checkingu vyhodnotili jako dezinformační. Samotný web Arfa.cz je manipulativní a dezinformační server.

Fact-checking: Deník Süddeutsche Zeitung sice skutečně publikoval poměrně podrobný článek o výsledcích pitev obětí nového koronaviru, nicméně informace použité v článku na Arfa.cz jsou vytrženy z kontextu a dezinterpretovány. Ačkoliv zemřelí skutečně trpěli jinými vážnými nemocemi, na žádném místě studie není uvedeno, že nemoc covid-19 nebyla příčinou smrti. Toto prohlášení připisované prof. Klausi Püschelovi již bylo vyvráceno německou iniciativou zaměřenou na dezinformace Correctiv.org (rovněž viz předchozí fact-checking).

Ačkoli článek na mnoha místech používá hypertextové odkazy a na první pohled tak skutečně působí, že autor odkazuje na zdroje, ze kterých čerpá, řada z nich je pouze přesměrováním na jiné manipulativní a dezinformační texty na webu Arfa. Například odkaz na Ústav Roberta Kocha, pod nímž se otevře text z webu arfa.cz s názvem: Dnes testování, zítra očkování! Evropská unie se spojuje s Billem Gatesem: „Vyrobíme miliardy dávek vakcíny proti COVID-19!“ Ursula von der Leyenová: „Evropa jde do toho!“ Karanténa ještě rok?

Zmíněný výzkum v Hamburku rovněž proběhl, avšak prezentované výsledky a prohlášení prof. Klause Püschela jsou vytržené z kontextu. Tomuto problému se věnoval i server Novinky.cz.

Prof. Alexandar Tzankov, vedoucí oddělení patologie v nemocnici v Basileji, zmiňovaný výzkum skutečně prováděl. I on uvádí, že zemřelí pacienti měli řadu vážných zdravotních potíží, avšak zdůrazňuje, že pokud by pacienti netrpěli nemocí covid-19, jistě by žili déle.

Zmiňovaný německý Ústav Roberta Kocha skutečně zpočátku nedoporučoval provádět pitvy zemřelých na covid-19 kvůli obavám z nákazy lékařů, kteří by pitvy prováděli, postupně doporučení přehodnotil.

Počty úmrtí na covid-19 jsou v Německu nízké a vznikly již pochybnosti, zda jsou posuzovány stejnou metodologií jako v jiných evropských zemích. Nicméně nic nenasvědčuje tomu, že by oběti onemocnění covid-19 žádné nebyly, pochybnosti spíše směřovaly k tomu, že je jich pravděpodobně mnohem více, než je oficiálně uváděno.

V textu je rovněž uvedeno, že „výsledky pitev plně podporují závěry českých lékařů, například docenta Martina Balíka, profesora MUDr. Jana Žaloudíka, profesora Jana Pirka a mnoha dalších“. Všichni zmínění se ke koronaviru skutečně vyjadřovali do médií, avšak citace docenta Balíka z rozhovoru pro časopis Reflex se vztahuje pouze k jednomu případu úmrtí a je zcela vytržena z kontextu.

Zbylé informace jsme vyvraceli již v dřívějších dnech.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené