Hlavní obsah

Nové auto se prodraží. Je k tomu hned několik důvodů, říká manažer Toyoty

Toyotě ztěžují výrobu zdražující se suroviny a nedostatek čipů.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Čipy chybí, materiály zdražují, doprava vázne. Narůstají platby za energie i pohonné hmoty. A cena vozů jen od začátku roku stoupla o 3 procenta. Celkem bude podle šéfa výroby Toyoty Roberta Kimla letos nárůst desetiprocentní.

Článek

„Na další dva týdny máme čipů dostatek, ale co bude potom, nedokážu odhadnout,“ říká šéf Toyota Motor Manufacturing Robert Kiml, podle kterého nelze zcela vyloučit ani další zastavení výroby. Zatímco dřív firma plánovala po měsících, dnes zjišťuje zásoby dílů každý den.

Zdražují materiály, suroviny, energie i doprava. Firma musí navíc nedostatek čipů řešit i leteckou alternativou, což opět zvyšuje ceny. „Pokud se podíváme na jednotlivé výrobky, vidíme, že cena od začátku roku stoupla o 3 procenta. Minulý rok šla skoro o 10 procent nahoru a tento trend bude pokračovat. Samozřejmě bude reflektovat i nárůst cen jednotlivých dílů a energií. Pokud vezmu svůj soukromý odhad, očekával bych, že to bude podobné jako minulý rok, tedy kolem deseti procent,“ říká Robert Kiml.

Kvůli nedostatku čipů jste před časem museli na 14 dní zastavit výrobu. Už máte čipů dostatek?

Ta situace se vyvíjí každý den. V tuto chvíli máme čipů dostatek. Neustále se to ale mění, každý den to kontrolujeme. Můžu říct, že na další dva týdny máme čipů dostatek, ale co bude potom, nedokážu odhadnout.

Může se stát, že znovu zastavíte výrobu?

Může se to stát. Změnil se celý náš systém plánování. V minulosti jsme plánovali na 3 až 6 měsíců dopředu. Teď situaci kontrolujeme týdně a denně. V tuto chvíli vím o dalších dvou senzorech, čipech, které nám schází a které teoreticky mohou dojít. Uvidíme, jak se situace vyvine. Daří se nám ale i nacházet nové možnosti logistiky a dalších procesů, což pak může zajistit plynulost výroby, ale je to velice na hraně.

Chybí jenom čipy, nebo i jiné materiály?

V posledních měsících to byly čipy. V tuto chvíli se ale dostáváme i do stadia, kde cítíme, že se situace horší i v jiných materiálech. V oceli, železu, plastových dílech a tak dále.

Cena materiálu stoupá. Ocel z 600 eur na 900 eur za tunu

Čím je ten nedostatek vůbec způsoben? A jaké jsou ty nové možnosti, jak výpadek nahradit, o kterých jste mluvil?

Těžko říct, co je prapůvodem této situace. Je to částečně ovlivněno covidem a sinusoidou na trhu. Tedy prudký pokles spotřeby některých dílů, kterému se výrobci přizpůsobí, a pak najednou obrovský nárůst výroby. V nepředpokládanou a nejistou dobu.

Covid způsobil, že všichni sedí doma a potřebují počítač. Pro jednu rodinu jsou najednou potřeba 4 počítače, což představuje obrovský počet čipů. Je tu velký počet her. A do toho přichází nárůst poptávky po automobilech a další prvcích. To všechno zvedá spotřebu čipů, polovodičů a na trhu to způsobuje nedostatek.

Jako krizový management se snažíme najít jiný způsob nebo optimalizovat výrobní proces. Tedy upřednostnit jiné typy vozidel, jež daný díl nepotřebují, a nezastavit tak výrobu.

Další možností je místo tříměsíční dodací lhůty zajistit výrobu letadlem, a tedy dodávky mimo standardní proces. Nebo budete muset omezit výrobu, případně to, co teď vidíte ve Škodovce – tedy vyrábíte na sklad a čekáte, až se dodávka obnoví a díly dokážete namontovat později.

Vše, o čem mluvíme, se logicky musí projevit v ceně vozu. O kolik je výroba dražší než před rokem?

To je specifická otázka. Pokusím se odpovědět, ale nemůžu dát konkrétní číslo.

Samozřejmě, cena dílů a materiálu teď radikálně stoupá. Uvedu pár příkladů – ocel stoupla ze 600 na 900 eur za tunu. Rhodium z 317 na 690 eur za gram. Pak máte nárůst v rámci elektřiny, která šla z 50 eur na 70 eur za megawatthodinu, plus teď vidíte, že i nafta šla z 25 na 30 korun. To všechno se projevuje v ceně.

U nás to není tak, že se to projeví hned druhý den, u nás se to projeví s určitým zpožděním. Máme dohodnuté dodávky na 2 až 6 měsíců dopředu za určitou cenu a pak dochází k nárůstu cenových relací. Tedy teď, jak cena narůstá, tak se to postupně projevuje u nás.

Čekám ale, že ten nárůst nebude jen v oblasti železa a drahých kovů. Nárůst elektřiny, benzinu a nafty způsobí nárůst všeobecných nákladů u jednotlivých dílů u všech dodavatelů. A pak i nárůst logistických nákladů.

Pokud se podíváte na jednotlivé výrobky, vidíte, že cena od začátku roku stoupla o 3 procenta. Minulý rok šla skoro o 10 procent nahoru a tento trend bude pokračovat. Samozřejmě bude reflektovat i nárůst cen jednotlivých dílů a energií.

O kolik tedy budou auta dražší? Váš tip se znalostí věci?

Pokud vezmu svůj soukromý odhad, očekával bych, že to bude podobné jako minulý rok, tedy kolem deseti procent.

Zastaví se to, až se situace s materiály uklidní? Půjdou potom zase ceny dolů?

Kdybych to věděl, byl bych jeden z nejbohatších lidí na světě. Situace na trhu je velice nepredikovatelná a speciálně teď neskutečně specifická.

Na jedné straně máte obrovské finanční prostředky, které státy dávají do obnovy průmyslu a spotřeby, na druhé straně je tu obrovská poptávka a hlad po určitých věcech, které lidé neměli v posledních x měsících, skoro dvou letech. Standardní ekonomický cyklus je narušen kvůli té přehršli peněz v ekonomice. To může způsobit i druhý faktor – inflace a nárůst cen způsobený inflací. Teď je tu zkrátka velké množství faktorů, které nedokážeme odhadnout.

Čekací doba? 4 až 9 měsíců

Změnila se čekací doba na nové vozy?

Oproti minulému roku, kdy došlo k totálnímu zastavení výroby, jsme se v tomto roce naučili prodávat auta elektronicky na internetu. Celkové výsledky roku budou zajímavé a doufáme ve zvýšení prodeje v Česku i Evropě. Hlad po nákupu automobilu je docela vysoký a náš předpoklad je, že ještě naroste po otevření dealershipů.

Z důvodu omezení, které máme – co se týče polovodičů, nejsme schopni vyrábět tolik, kolik by možná trh chtěl. To způsobuje delší čekací doby, zejména u těch dražších modelů s více senzory a více polovodiči. Tam čekací doba narůstá, bavíme se o době od 4 až do 9 měsíců.

Jaké jsou dnes denní objemy výroby? Může se to srovnat s dobou rok zpět, i když v té době byl váš závod ještě TPCA?

Naše situace je dost specifická, nedá se to srovnat. My jsme vyráběli jeden jediný model a v druhé polovině roku začneme vyrábět druhý model. Tím bude ta flexibilita na výrobní lince úplně jiná. I proto jsme částečně naši výrobní linku zpomalili a nastavili ji tak, abychom mohli vyrábět dva modely, což znamená dvakrát stejné díly, které jsou ale úplně jiné. Takže je to úplně jiný proces.

Dnes vyrábíme zhruba 960 aut, tedy tisíc denně, a tento objem bychom si chtěli udržet i do budoucnosti.

Kdy přesně najede výroba? Bude to Yaris?

Bude to Yaris, konkrétní termín nemohu říci, bude to ale začátkem druhé poloviny. Rozjedeme celou funkční řadu automobilu Yaris.

Teď potřebujeme 500 nových lidí

Potřebujete proto nové lidi? Sháníte zaměstnance?

Sehnat zaměstnance je velice složité. Na českém trhu je plná zaměstnanost. Nejsou tu lidé, kteří by hledali práci a nemohli ji najít velice rychle. My v tuto chvíli potřebujeme asi 500 zaměstnanců, abychom mohli plnohodnotně fungovat. Nejsou to jen noví zaměstnanci – potřebujeme jich spoustu, abychom nahradili i odchodovost. I když je to procento u nás velmi nízké, v rámci 4 tisíc osob to ročně představuje až 200 lidí.

Kde je seženete?

Máme tři základní prvky – první je zaměstnanost českých zaměstnanců v rámci celého Česka, zajišťujeme ubytování a možnost stěhování do naší oblasti. Pak využíváme státní podpůrný program Ukrajina a snažíme se zaměstnat i jiné ukrajinské zaměstnance, kteří už v zemi jsou a z nějakého důvodu ztratili práci.

Budete ještě víc rozšiřovat výrobní závod?

Postavili jsme tři nové budovy, pokračujeme ve výstavbě parkovací plochy pro nové automobily. Budoucnost bude záviset na úspěšnosti nového modelu a na tom, jak se nám bude dařit.

Kam se budou vozy z Kolína vyvážet?

Předpokládáme, že v rámci logistického benefitu, že vyrábíme tady i ve Francii, budeme se zaměřovat na východní Evropu. V případě potřeby naše automobily můžete vidět v rámci celé Evropy, Anglie a případně i severní Afriky.

Reklama

Doporučované